کد خبر: ۱۷۱۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 23
کیفیت تغذیه دانش‌آموز بسیار مهم است و تنها مربوط به تغذیه در محیط مدرسه نیست . تغذیه چه در خانه، چه در مدرسه و چه در راه مدرسه باید مورد توجه قرار گیرد و این مسئله تنها از طریق آموزش صحیح به خانواده‌ها امکان ‌پذیر است.

شفا آنلاین:دانش‌آموزانی که صبحانه نمی‌خورند، کم ‌دقت، خسته و بی‌حوصله هستند و نمی‌توانند کمبود انرژی، ویتامین‌ها و املاح معدنی را با خوردن وعده‌های غذایی دیگر جبران کنند. بنابراین مادران باید هر روز صبح، صبحانه کودک خود را قبل از این‌که به مدرسه برود، آماده کنند.

به گزارش شفا آنلاین: کیفیت تغذیه دانش‌آموز<Student Nutrition> بسیار مهم است و تنها مربوط به تغذیه در محیط مدرسه نیست . تغذیه چه در خانه، چه در مدرسه و چه در راه مدرسه باید مورد توجه قرار گیرد و این مسئله تنها از طریق آموزش صحیح به خانواده‌ها امکان ‌پذیر است.

اصولا دانش‌آموزان به سه وعده غذایی اصلی و دو میان‌ وعده در طول روز نیاز دارند و باید از همه گروه‌های غذایی شامل شیر، لبنیات، گوشت، حبوبات، سبزیجات، میوه ‌جات و گروه نان و غلات مصرف کنند.

اگر دانش‌آموز صبحانه نخورد، به دلیل پایین افتادن قند خون، توانایی و شرایط لازم را برای یادگیری مطالب در مدرسه نخواهد داشت.

در ساعات نزدیک ظهر، دانش‌آموز ممکن است گرسنه شود و این گرسنگی، نشستن سر کلاس را برای او غیر قابل تحمل‌ می ‌کند.

رشد کودک در سنین مدرسه ادامه دارد و باید توجه داشت که هر مرحله از رشد، وابسته به مرحله قبل بوده و مرحله بعد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و استفاده از موارد یاد شده دانش آموز را از مصرف غذاهای اصلی بازداشته و موجب اختلال رشد در آنها خواهد شد.

بهتر است در منزل، شکلات و شیرینی نگه ندارید تا به این ترتیب، دسترسی دائمی کودکان به این نوع مواد کاهش یابد. از دادن شکلات و شیرینی به عنوان جایزه یا تغذیه به کودکان خودداری کنید.

متاسفانه بعضی از تنقلات تجارتی مانند انواع پفک و چیپس به ‌طور بی‌رویه از سوی کودکان و دانش‌آموزان مصرف می‌شوند. مصرف پفک به ویژه قبل از وعده‌های غذایی به دلیل ایجاد سیری کاذب، کودکان را از خوردن غذاهای اصلی که باید مواد مغذی مورد نیاز رشد کودک تامین کنند، باز می‌دارد. از سوی دیگر نمک، ذائقه کودک را به خوردن غذاهای شور عادت می‌دهد.

همواره به والدین توصیه می‌کنیم که کودکان را به مصرف تنقلات سنتی مثل نخودچی و کشمش، گردو، بادام،‌پسته، گندم برشته، برنجک، عدس برشته شده، توت خشک، انجیر خشک و برگه‌ها تشویق کنند و سر سفره به جای نوشابه، برای افراد خانواده از دوغ استفاده کنند.

مواد غذایی لازم‌

اگر انرژی مورد نیاز کودکان از طریق کربوهیدرات و چربی تامین نشود، پروتئینی که باید صرف رشد و ترمیم بافت ‌های بدن ‌شود، برای تامین انرژی به مصرف می‌رسد.

شایع‌ترین کمبودهای ویتامینی در این دوران کمبود ویتامین A و D و شایع‌ترین کمبودهای املاح، کمبود ید، آهن و کلسیم است. هویج، منبع ارزانی از ویتامین A است و والدین می‌توانند از آن در برنامه غذایی روزانه کودک شان استفاده کنند.

بستنی و شیر پاستوریزه، منبع خوبی از کلسیم هستند و مصرف آنها در میان‌ وعده کودکان در تامین بخشی از کلسیم مورد نیاز کودکان موثر است.

همچنین نان و پنیر میان ‌وعده مناسب دیگری برای تامین کلسیم برشمرد که همراه سبزی، گوجه ‌فرنگی، خیار یا گردو، یک میان‌وعده سالم و مغذی برای دانش ‌آموزان به شمار می‌رود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: