کد خبر: ۱۷۰۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 20
در بعضی موارد فرد دیابتی به درمان دارویی جواب نمی‌دهد و برای پیشگیری از عوارض جبران‌ناپذیر این بیماری مزمن با در نظر گرفتن سایر فاکتورها، می‌تواند از روش‌های جراحی نیز برای کنترل قند خون استفاده کرد.
شفا آنلاین: یک عضو هیات علمی دانشگاه گفت: «در جراحی متابولیک هدف اصلی درمان این است که قند خون بیمارانی که به درمان جواب نداده‌اند، کنترل شود.»

به گزارش شفا آنلاین:دکتر علیرضا خلج، فلوشیپ جراحی چاقی و عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به سودبخش بودن برخی اعمال جراحی چاقی<Obesity Surgery> در درمان دیابت گفت: «در بعضی موارد فرد دیابتی به درمان دارویی جواب نمی‌دهد و برای پیشگیری از عوارض جبران‌ناپذیر این بیماری مزمن با در نظر گرفتن سایر فاکتورها، می‌تواند از روش‌های جراحی نیز برای کنترل قند خون استفاده کرد. در این حالت اساسا باید این مساله در نظر گرفته شود که فرد دیابتی چاق هست یا نه.»

وی ادامه داد: «باروس در زبان یونانی به معنای وزن است و از ریشه این کلمه واژه جراحی باریتریک یا جراحی چاقی مشتق شده است. در بسیاری از انواع جراحی باریاتریک بیماران چاقی که همزمان مبتلا به دیابت هستند، از عمل سود برده و به کنترل قندخون می‌رسند. اما در برخی از افراد تمرکز درمان صرفا روی درمان قند بالاست. از سال 2002 میلادی مفهوم و تکنیک‌های جراحی متابولیک یا جراحی دیابت نوع دو به وجود آمده که در واقع زیر شاخه جراحی باریاتریک است.»

دکتر خلج افزود: «در جراحی متابولیک هدف اصلی درمان این است که قندخون بیمارانی که به درمان جواب نداده‌اند، کنترل شود. این جراحی با تغییراتی که روی دستگاه گوارش به وجود می‌آورد، در بسیاری موارد حتی فرد را از تزریق انسولین و مصرف دارو بی‌نیاز می‌کند.»

این عضو هیات علمی دانشگاه در پایان تاکید کرد: «با توجه به اینکه این شیوه درمانی هنوز جوان است، در مراحل مطالعاتی بلند مدت قرار دارد و به‌‌رغم نتایج درمانی خوبی که تا امروز از این روش به دست آمده، نمی‌توانیم آن را مانند جراحی چاقی به عنوان درمان قطعی بیماری بدانیم. متاسفانه در تبلیغات تجاری جوری روی این عمل مانور داده می‌شود که باعث تصور اشتباه بیماران در خصوص نتایج رویایی و غیرواقعی عمل می‌شود. ما بیماران زیادی را دیده ایم که حتی هزینه های 10 برابری پرداخت کرده‌اند تا در یکی از کشورهای مجاور تحت این عمل قرار گیرند در حالی که بیش از ده سال است که همین جراحی با استانداردهای جهانی در ایران انجام می‌شود و هزینه‌اش هم یک‌دهم چنین عمل‌هایی است.» سلامانه
برچسب ها: جراحی ، چاقی ، متابولیک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: