تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 20
شفا آنلاین:میان سرطان و قند ارتباطی قدیمی وجود داشته‌است، اما درک دقیق چگونگی عملکرد این رابطه و اثبات آن همواره دشوار بوده‌است. اکنون به لطف پروژه‌ای 9 ساله دانشمندان در این زمینه کشفی بزرگ انجام داده‌اند و مکانیزمی که به‌ واسطه آن سلول‌های سرطانی <Cancer Cells>قند را مصرف می‌کنند شناسایی کرده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین: تمرکز این پژوهش جدید بر تاثیرات سوخت و سازی بوده‌است که 90 سال است شناسایی شده‌اند. دانشمندان می‌دانند که تقریبا تمامی سلول‌های بدن انسان به انرژی نیاز دارند و این انرژی نیز از قند موجود در مواد غذایی مصرفی انسان تامین می‌شود. سلول‌های سرطانی نیز برای رشد کردن به قند نیاز دارند، اما میزان مصرف گلوکز آنها بسیار بالاتر از سلول‌های عادی است زیرا در این سلول‌های گلوکز به اسید لاکتیک تبدیل می‌شود.
این فرایند به اثر وربرگ مشهور است، و دانشمندان احتمال می‌دهند با رشد سریع سرطان ارتباطی مستقیم دارد، اما به سختی می‌توان مشخص کرد اثر وربرگ نشانه یا عامل ابتلا به سرطان است. همچنین این فرضیه وجود دارد که می‌توان با قطع کردن دسترسی سلول‌های سرطانی به قند، از رشد آنها جلوگیری کرد اما مشکل اینجاست که درحال حاضر هیچ تکنیکی برای قطع ارتباط سلول‌های سرطانی با این منبع نیرو و حفظ همزمان ارتباط سلول‌های عادی با منابع قندی وجود ندارد.
از این رو است که مکانیزم‌های زیستی که سوخت و ساز گلوکز را در بدن بالا می‌برند از اهمیت زیادی برخوردارند زیرا ممکن است کلید گرسنگی دادن به سلول‌های سرطانی و تامین نیروی سلول‌های سالم در این مکانیزم‌ها پنهان شده‌باشد، و تحقیق جدید دانشمندان را یک قدم به یافتن این کلید نزدیک‌تر ساخته‌است.
محققان بلژیکی با استفاده از سلول‌های مخمر نگاه دقیقی به خانواده ژن‌های Ras انداختند، خانواده‌ای از ژن‌ها که در تمامی سلول‌های جانوری از جمله سلول‌های سرطانی انسانی موجود است. سلول‌های مخمر درعین حال از سوخت و ساز گلوکزی بسیار بالایی نیز برخوردارند و درعین‌حال از فرایند‌های تنظیمی سلول‌های پستانداران برای مخفی کردن این سوخت و ساز برخوردار نیستند.
محققان مشاهده کردند تجزیه قند در مخمر از مسیر نوعی فراکتوز به فعال‌سازی پروتئین Ras مرتبط است که این ارتباط باعث تحریک و تکثیر سلول‌های مخمر و سرطانی می‌شوند. محققان می‌گویند مخفی ماندن این مکانیزم در طول دوران تکامل طولانی سلول‌های مخمر بسیار شگفت‌انگیز است.
به بیانی دیگر، محققان دریافته‌اند که مخمری که دچار هجوم گلوکزی شده‌است باعث بیش‌فعالی پروتئین Ras و در نتیجه رشد شدید و سریعتر سلول‌ها می‌شوند. با این همه محققان تاکید دارند این کشف جدید برای شناسایی بروز دلیل اثر واربرگ کافی نیست و نمی‌توان آن را کشفی پزشکی در نظر گرفت.سپید