کد خبر: ۱۷۰۶۱۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 19
در پارگی‌های خفیف درد مختصری هنگام پارگی ایجاد می‌شود و فرد می‌تواند بعد از پارگی با درد مختصری به فعالیت خود ادامه دهد.
     
شفا آنلاین:علائم پارگی منیسک<Tears of meniscus>تا حد زیادی بستگی دارد به محل و اندازه پارگی و اینکه آیا آسیب منیسک همراه با دیگر آسیب‌های زانو هست یا خیر. این علائم را می‌توان به دو دسته علائم حاد و مزمن تقسیم کرد.

علائم حاد
به گزارش شفا آنلاین:در پارگی‌های خفیف درد مختصری هنگام پارگی ایجاد می‌شود و فرد می‌تواند بعد از پارگی با درد مختصری به فعالیت خود ادامه دهد. البته درد با بلند شدن از زمین یا دو زانو نشستن بیشتر می‌شود. بعد از چند روز هم زانو متورم می‌شود. درد و تورم بعد از 3-2 هفته از بین می‌رود ولی بعدها ممکن است همراه با خم و راست شدن یا چرخش زانو درد عود کند.
در پارگی‌های متوسط در زمان آسیب، درد در کنار یا داخل زانو ایجاد می‌شود. بعد از آسیب بیمار می‌تواند هم‌چنان راه برود. بعد از 3-2 روز زانو متورم شده و جلوی خم شدن کامل آن را می‌گیرد. درد با چرخش زانو یا دو زانو نشستن بیشتر می‌شود. درد و تورم بعد از چند هفته کمتر می‌شود ولی اگر درمان نشود با فعالیت‌های بدنی شدید بیشتر می‌شود.
در پارگی‌های شدید درد و تورم زانو بلافاصله بعد از ضربه ایجاد و تورم 3-2 روز بعد از ضربه بیشتر می‌شود. بر اثر گیر کردن تکه‌هایی از منیسک پاره شده در مفصل ممکن است زانو قفل شود و فرد نتواند زانوی خودر را کاملا صاف کند. فرد در زانوی خود احساس ناپایداری می‌کند.
در افراد پیر ممکن است حادثه‌ای که موجب پارگی شده به یاد نیاید یا پارگی بر اثر یک فعالیت معمولی مانند بلند شدن از روی یک صندلی ایجاد شود. در این حالات ممکن است درد و تورم خفیف تنها علائم بیماری باشند.
در پارگی منیسک داخلی درد در سطح داخلی زانو و در پارگی منیسک خارجی درد در سطح خارجی زانو احساس می‌شود.
پارگی منیسک می‌تواند برای فرد قابل احساس باشد، احساس اینکه چیزی درون زانو پاره شده و با یک احساس یا صدای تق همراه باشد.
اگر پارگی منیسک در حاشیه خارجی آن ایجاد شود، می‌تواند موجب خونریزی داخل مفصل زانو (همارتروز) شود.
علائم مزمن
اگر به علائم حاد بعد از پارگی منیسک بی‌توجهی شود معمولا این علائم بعد از گذشت چند هفته یا از بین رفته یا تخفیف می‌یابد. با این حال علائمی برای بیمار باقی می‌ماند. مهم‌ترین علائم پارگی منیسک بعد از گذشت چند هفته از آسیب عبارتند از:
- تورم زانو بر اثر افزایش مایع سینوویال زانو که در زبان عامه به آن آب آوردن زانو می‌گویند. این تورم هر وقت به زانو فشار زیادی وارد می‌شود به‌صورت دوره‌ای بیشتر می‌شود.
- درد در سطح مفصلی درست در جایی که منیسک قرار دارد. این درد، بسته به محل پارگی روی منیسک داخلی یا خارجی است. درد با فشار روی محل آسیب بیشتر می‌شود.
- قفل شدن زانو Locking که بصورت گاهگاهی ایجاد شده و مانع از باز شدن زانو می‌شود. گاهی اوقات خود بیمار یاد می‌گیرد که زانویش را با انجام حرکاتی از حالت قفل شده خارج کند.
- خالی شدن زانو Giving way یا احساس ناپایداری زانو که در این حال بیمار احساس می‌کند زانویش در زیر بدنش ناپایدار بوده و در حین را رفتن به ناگهن در رفته و خالی می‌شود.
- لاغر شدن عضلات چهارسر ران
- احساس صدا دادن زانو به‌صورت کلیک یا تقه در حین خم و راست شدن
- اگر پارگی منیسک درمان نشود پارگی کم‌کم بیشتر شده و ممکن است قسمت پاره شده به‌صورت یک زائده در کنار منیسک در داخل زانو مرتبا حرکت کرده و موجب شود زانو به‌طور مکرر قفل شده یا با هر بار گیر کردن این زائده در بین دو استخوان زانو و سپس درآمدن آن از بین دو استخوان این احساس به فرد دست دهد که چیزی از زیر زانو در می‌رود و یا زانوی خود فرد از زیر بدنش در می‌رود.سپید
برچسب ها: منیسک ، زانو ، تورم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: