کد خبر: ۱۷۰۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 16
درمان بیماران سرطانی در کشور از جنبه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی با چالش‌های زیادی روبرو است.
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیئت علمی مرکز گامانایف تاکید کرد که تحریم منبع کبالت تنها دستگاه گامانایف در ایران، بیماران ایرانی و غیرایرانی زیادی را از این درمان محروم کرده است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر علیرضا زالی در نشست خبری امروز مرکز گامانایف ایران وابسته به بنیاد خیریه کامرانی، با بیان اینکه امروز حضور خیرین در عرصه سلامت به فرصت بی بدیل تبدیل شده است، اظهار کرد: درمان بیماران سرطانی در کشور از جنبه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی با چالش‌های زیادی روبرو است. حضور اولین مرکز گاما نایف در موسسه خیریه کامرانی برای ۹۰۰۰ شهروند ایرانی و همچنین کشورهای همسایه فرصتی ایجاد کرد. استمرار خدمات بنیاد کامرانی باعث شد که تکنولوژی شتاب دهنده خطی به حوزه سرطان وارد شود. یکی از نیازهای ضروری مرکز گامانایف ایران افزودن دستگاهی جدید به مدار درمان‌های جنبی این مجموعه بود.

عضو هیات علمی مرکز گاما نایف ایران همچنین اضافه کرد: تعداد زیادی از بیمارانی که نیازمند درمان با گامانایف هستند مجبور به سفر به کشورهای دیگر می‌شوند. تعدادی از آنها نیز به دلیل هزینه‌های بالای این درمان در خارج از کشور قادر به ادامه آن نیستند. به دلیل تحریم‌های اعمال شده امروز فرصت درمان با گامانایف از مردم گرفته شده است. چرا که این دستگاه نیاز به منبع کبالت دارد و این منبع جزء تحریم‌های اولیه آمریکا قرار گرفته است.

رئیس سابق نظام پزشکی کشور از مسئولان وزارت امور خارجه و بهداشت درخواست کرد که به دلیل موثر بودن درمان گامانایف در ایران در زمینه کاهش خروج بیماران و ارز از کشور به موضوع راه اندازی مجدد مرکز گامانایف و همکاری در زمینه تامین منبع این دستگاه کمک کنند.

زالی تصریح کرد: مرکز گامانایف ایران چرخه دقیقی برای درمان سرطان شامل گامانایف، شیمی درمانی و رادیوتراپی دارد. با تکمیل حلقه‌های درمان در این مرکز شاهد کاهش هزینه پرداخت بیماران مبتلا به سرطان خواهیم بود.

وی درباره کاربرد دستگاه گامانایف توضیح داد و گفت: این دستگاه یکی از روش‌های جنبی رادیوتراپی با منشأ کبالت است. به دلیل داشتن امکانات محاسبه نرم افزاری در زمینه محاسبه دقیق هدف درمان در بدن به خوبی عمل می‌کند. همچنین نقطه درمان به صورت متمرکز انتخاب می‌شود و با حداکثر دقت و خطا حجم زیادی از اشعه به نقطه هدف تابانده می‌شود.

به گفته عضو هیات علمی مرکز گامانایف ایران، در بسیاری از روش‌های سنتی رادیوتراپی گاهی بافت‌های سالم نیز آسیب می‌بیند اما یکی از نقاط مثبت گامانایف تمرکز در بافت دچار اشکال بیولوژیک است.

زالی افزود: یکی از عوارض درمان‌های جانبی سرطان، ثانویه است. اما مطالعات جهانی نشان داد که درمان با گامانایف تعداد بسیار کمی از بیماران دچار سرطان ثانویه می‌شوند. این دستگاه می‌تواند در مناطق عمقی مغز که امکان جراحی وجود ندارد استفاده شود. مرکز گامانایف بنیاد خیریه کامرانی با تعاملی که با جراحان مغز و اعصاب داشته تلاش کرده است که در این زمینه نگاه غیر اقتصادی داشته باشد. سه دانشگاه علوم پزشکی نیز نمایندگان علمی خود را در این زمینه مشارکت دادند.

وی تاکید کرد: مرکز گامانایف ایران تنها مرکز منحصر به فرد برای این نوع از درمان سرطان در کشور است. امروز تعدادی از کشورهای منطقه نیز مجهز به این دستگاه شده‌اند اما بیماران ایرانی و حتی کشورهای همسایه مانند عراق و آسیای میانه نیز به دلیل کیفیت بالا و قیمت مناسب نیز ایران را انتخاب می‌کردند. درمان با این دستگاه مستمر است و گاهی دو تا پنج سال زمان می‌برد. اما پیگیری آن هزینه بر است.

زالی با اشاره به تحریم شدن تامین منبع این دستگاه از طرف آمریکا ادامه داد: در حال حاضر دستگاه گامانایف در این مرکز موجود است اما تا کبالت آن وجود نداشته باشد کارایی ندارد. با وجود همه تلاش‌های خانواده کامرانی سایه تحریم‌ها اثر خود را نشان داده است. معمولا موسسات خیریه از تحریم معاف می‌شوند اما تا کنون امکان یافتن منبع این دستگاه وجود نداشته است و یک سال است که فعالیت نمی‌کند.

در ادامه این نشست دکتر سهراب صادقی مدیر مجموعه گامانایف ایران نیز اظهار کرد: گروهی از سرطان‌ها درمان جراحی دارند و در کنار آن نیاز به درمان‌های کمکی مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی نیز وجود دارد. بنیاد کامرانی بنیان گذار اولین مرکز گامانایف در سطح کشور و خاورمیانه است اما امروز به علت تحریم برای تامین منبع این دستگاه دچار مشکل شدیم.

وی ادامه داد: یکی از بهترین دستگاه‌های رادیوتراپی امروز در این مرکز نصب شده است و پنجشنبه هفته جاری از آن رونمایی می‌شود. نام این دستگاه رادیوتراپی شتاب دهنده است که آخرین مدل در این زمینه محسوب می‌شود و برای تمامی سرطان‌هایی که نیاز به رادیوتراپی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صادقی تصریح کرد: با وجود پر هزینه بودن شیمی درمانی بنیاد کامرانی در مجموعه گامانایف طبقه‌ای را برای استقرار دستگاه‌های این درمان اختصاص داده اما در حال رایزنی برای دریافت مجوزهای بهره برداری از آن هستند. در ایران شیمی درمانی بیمارستان متولی ویژه‌ای ندارد. تا کنون نیز برای صدور مجوز راه اندازی بخش شیمی درمانی کمک مساعدی به ما نشده است.

دکتر مزدک عالیخانی، مسئول فنی مرکز گامانایف ایران با بیان اینکه سالیانه حدود ۳۰۰۰ بیمار ایرانی به درمان با گامانایف نیاز دارند تاکید کرد: طی یک سالی که این دستگاه فعالیت نمی‌کند و منبع کبالت آن نیز تامین نشده حدود سه تا چهار هزار بیمار از این خدمت محروم شده‌اند. این تحریم به بخشی از ارائه خدمات بهداشتی کاملا منطقی در کشور صدمه زده است. اما با این حال درمان بیمارانی که قبلا به این مرکز مراجعه کرده‌اند ادامه دارد.

ایران حداکثر با ۱۵۰۰ دلار و با کمک پوشش بیمه‌ای می‌تواند این خدمت را ارائه کند. اما در مقابل ترکیه با ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ دلار و آلمان با ۱۲ هزار دلار درمان با گامانایف را انجام می‌دهد. اگر این درمان در کشور انجام نشود، بیماران ایرانی مجبور به مسافرت به کشورهای دیگر می‌شوند و به دلیل هزینه‌های بالا درمان ناقص می‌ماند.

 فریبرز کامرانی عضو هیات مدیره بنیاد کامرانی نیز درباره جزئیات تحریم منبع این دستگاه گفت: در حال حاضر تنها یک شرکت کانادایی که سرمایه‌داران اصلی آن را آمریکایی‌ها تشکیل می‌دهند کبالت را ارائه می‌کنند و به همین دلیل این ماده مشمول قوانین صادرات آمریکا است. با توجه به تحریم‌های اولیه آمریکا، کلیه لوازم و تجهیزات پزشکی شامل تحریم، نیاز به گرفتن مجوز از اوفک دارند.

وی ادامه داد: با توجه به توافقنامه برجام، شرکت کانادایی تصمیم گرفت که مجوز درخواست صادرات کبالت را بدهد اما نزدیک به یک سال است که درخواست ما بی پاسخ مانده است. حتی جواب رد هم به ما داده نشده است. شرکت سوئیسی تولید کننده دستگاه گامانایف نیز در حال رایزنی است که منبع کبالت را به صورت دیگری دریافت کند، در غیر اینصورت ممکن است دستگاه گامانایف جدید دیگری وارد کنیم.

برچسب ها: سرطان ، درمان ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: