کد خبر: ۱۷۰۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 14
ساعت حدودا پنج عصر بود. با دوستم نيم ساعت بعد قرار داشتم و روي يکي از صندلي هاي کنار بناي تئاتر شهر منتظر نشسته بودم. در اين مدت کوتاه چيزهاي عجيبي ديدم که مغزم دود کرد و چيزي به شاخ در آوردنم نمانده بود
شفاآنلاین>اجتماعی> اين روزها مصرف سيگار و موادمخدر توسط نوجوانان و جوانان در گوشه و کنار شهرهاي بزرگ و کوچک به راحتي به چشم مي‌خورد و قبح اين معضل اجتماعي در جامعه ريخته شده است.

به گزارش شفاآنلاین، ساعت حدودا پنج عصر بود. با دوستم نيم ساعت بعد قرار داشتم و روي يکي از صندلي هاي کنار بناي تئاتر شهر منتظر نشسته بودم. در اين مدت کوتاه چيزهاي عجيبي ديدم که مغزم دود کرد و چيزي به شاخ در آوردنم نمانده بود.

    پسر جواني حدودا 20 ساله روي ديواره روبروي من نشست. لباس هايش به شدت عجيب و غريب و يا به قول مدپرستان، مد روز بود.

    پاچه شلوارش را هم در پوتيني نظامي فرو برده بود. تا نشست دوستان ديگرش هم يکي يکي دور او جمع شدند و شروع کردند به زدن.حرف‌هاي ناپسند و يا اذيت کردن و يا اصطلاح تکه پراندن به دختران. تيپ هاي همه شان هم تقريبا عجيب(strange) و غريب و مشابه هم بود.بعد از کلي گپ و گفت و چندين نخ سيگار کشيدن يکي از اين جوانان که سنشان بين 18 تا 25 سال بود، از داخل جيبش ماده سفت و سياه رنگي درآورد. يکي ديگر از آن‌ها يک کليد به او داد و وي آن ماده سياه را که به نظر حشيش مي آمد روي کليد چسباند.

    با آتش گرمش کرد و با توتون سيگار (Cigarette)مخلوطش کرد و دو سيگار يا به اصطلاح خودشان سيگاري آماده شده را نوبتي مي‌کشيدند. البته قبلا استعمال شيشه را هم در همين پارک دانشجوي خودمان ديده بودم و خدا مي‌داند که چه مواد ديگري آنجا مصرف مي شود؛ آن هم توسط جواناني کم سن و سال! البته کمي آن طرف تر هم بودند دختران جواني که دسته اي و يا تنها سيگار مي‌کشيدند.

    برايم باور پذير نبود که در مرکز شهر، آن هم جايي پرتردد جواناني آزادانه به مصرف مواد مخدر بپردازند. بي آن که کسي مزاحمشان شود.

    نگاه هاي عابران هم خيلي جالب بود، چرا که با بي توجهي تمام از کنار جمع اين جوانان رد مي شدند و نشان دهنده اين بود که انگار پارک دانشجو و تئاتر شهر براي خودش به پاتوقي تبديل شده است.

در ذهنم آمارهاي مسئولان مختلف از کشف‌هاي بالاي موادمخدر را مي‌کاويدم و تعجبم بيشتر مي‌شد. مثلا سردار مرتضي ميرزايي، جانشين پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا، همين يکي دو روز پيش گفته بود طي 6 ماه گذشته، 350 تن مواد مخدر در کشور کشف شده است.البته محافل عمومي که تبديل به پاتوقي براي استعمال مواد توسط جوانان شده است در گوشه و کنار تهران و حتي استان ها و شهرهاي ديگر کشور کم نيست و جاي اين سوال است که با وجود اين همه جديت ناجا در زمينه مبارزه با مواده مخدر، چطور اين مواد باز هم به راحتي در دسترس جوانان قرار مي‌گيرد و مهم‌تر اينکه آزادانه در محافل عمومي استعمال مي کنند!

    12 درصد ايرانيان مصرف موادمخدر دارند

    به گفته هومن نارنجي‌ها کارشناس و پژوهشگر اعتياد؛ همچنان بيشترين معتادان کشور را جوانان تشکيل مي‌دهند و اين روزها مصرف موادي مثل حشيش، علف و ‌گل مد شده است و بيشتر دانشجويان و جوانان از اين مواد اعتياد آوار استفاده مي‌کنند.

    طبق آمار ارائه شده از سوي معاون تحقيقات وزارت بهداشت، «12 درصد ايرانيان از مواد مخدر استفاده مي‌کنند» و طبق گفته جانشين پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا، در حال حاضر 2 ميليون و 800 هزار معتاد طي آمار رسمي اعلامي در کشور وجود دارد.

    طبق گفته محققان مسائل اجتماعي حتي مصرف تفريحي مواد مخدر هم در بسياري موارد به اعتياد منجر مي شود.

    حميدرضا‌صرامي، مشاور دبير کل و مديرکل دفتر تحقيقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، مي‌گويد: در سير تحولات جامعه ايران در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي با افزايش و طيف وسيعي از تهديدات اجتماعي و آسيب‌هاي درهم تنيده و چند لايه و ضخيم مواجه هستيم. تمام اين‌ها زمينه‌هايي را براي تقويت فريب‌هاي فرهنگي و باورهاي غلط در سطح جامعه ايجاد کرد که زمينه‌ساز ورود طبقات مختلف اعم از نوجوانان، زنان و جوانان، تحصيل‌کرده‌ها و افراد شاغل به جرگه موضوع مصرف مواد شد.

    احمد بيگدلي عضو کميسيون اجتماعي مجلس گفت: در 30 سال گذشته آسيب هايي مانند طلاق، بيکاري، اعتياد و ديگر آسيب ها به شکل امروزي و با اين ميزان فعلي وجود نداشت و افزايش و شيوع آسيب ها در شرايط فعلي ناشي از عملکرد ضعيف مسئولان و بي توجهي آن‌ها به کنترل و مديريت آسيب ها است.

    وي تداوم بيکاري و نابساماني‌هاي اجتماعي در کنار افزايش جمعيت را يکي از دلايل سوء مصرف مواد مخدر در کشور مي‌داند و عنوان مي‌کند: سهولت دسترسي و تهيه مواد مخدر، يکي از نشانه‌هاي عدم کارآمدي اقداماتي است که تاکنون در جهت مبارزه با اين امر صورت گرفته است.

    به گفته اين پژوهشگر، سن شروع مصرف تا کمتر از 15 سالگي کاهش يافته و حالا ديگر صحبت از مصرف مواد توسط دانش‌آموزان، غيرمنتظره نيست که يکي از دلايل آن آساني دسترسي است.. 20 سال گذشته گفته مي‌شد هرکس به‌طور متوسط ظرف 20 دقيقه فاصله با خانه‌اش، مي‌تواند مواد بخرد و حالا اين مدت زمان به 10 دقيقه و کمتر رسيده است.کاهش نرخ بيکاري، تبليغ و آگاه‌سازي مردم در زمينه مواد اعتياد آور به صورت پايه و در آموزش و پرورش و همچنين در دانشگاه، مبارزه با فساد در نيروي انتظامي و برخورد قاطع با عوامل توزيع و فروش مواد اعتياد آور چند راه از هزاران راه ممکن براي جلوگيري از گسترش شيوع مصرف مواد مخدر توسط جوانان است.
برچسب ها: سيگار ، عجیب ، اجتماعی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: