کد خبر: ۱۶۹۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 12
اینکه در مورد درمان دیگران تصمیم گیری می شود و اینکه چه آنتی بیوتیکی برای خود و دیگران توصیه می کنیم، نیازمند به یک فرهنگ سازی دارد که جامعه را از عواقب مصرف خودسرانه این آنتی بیوتیک و مقاومت میکروبی که بر اثر مصرف این آنتی بیوتیک ها گریبانگیر انسان می شود را آگاه سازیم
شفا آنلاین>سلامت>معاون نظام دامپزشکی با بیان اینکه مصرف بی رویه آنتی بیوتیک و ایجاد مقاومت میکروبی گریبانگیر جامعه است،گفت: به کار بردن مسئولیت حرفه ای از سوی پزشکان و دامپزشکان سبب می شود بخش وسیعی از مشکل مصرف آنتی بیوتیک ها در کشور حل شود.

به گزارش شفا آنلاین، بهمن جاوید لامعی روز پنجشنبه در سومین سمپوزیوم ملی هشدار مصرف آنتی بیوتیک ها در موسسه سرم سازی رازی در کرج، افزود: در حوزه کار پزشکی اگر مسئولیت حرفه ای خود را در تجویز آنتی بیوتیک ها و رعایت این موضوع به کار ببریم، تاثیر زیادی در حل این مشکل دارد.

وی با بیان اینکه با مقاومت میکروبی(Microbial resistance) مواجه هستیم، اظهار داشت: مصرف بی رویه و خودسرانه آنتی بیوتیک ها در جمعیت انسانی، رعایت نشدن ضوابط مصرف و یا ضوابط تجویز، سبب ایجاد مسائل مختلفی در حوزه انسانی می شود که حل کردن این مشکل بخشی به مسایل فرهنگی باز می گردد.

لامعی گفت: اینکه در مورد درمان دیگران تصمیم گیری می شود و اینکه چه آنتی بیوتیکی برای خود و دیگران توصیه می کنیم، نیازمند به یک فرهنگ سازی دارد که جامعه را از عواقب مصرف خودسرانه این آنتی بیوتیک(Antibiotics) و مقاومت میکروبی که بر اثر مصرف این آنتی بیوتیک ها گریبانگیر انسان می شود را آگاه سازیم.

وی ادامه داد:در این حوزه در دسترس بودن دارو و آنتی بیوتیک ها را در مصرف کشور در زنجیره دارویی از تولید تا مصرف داریم و در این میان تنها از حاکمیت نمی توان انتظار داشت که بر تمامی این زنجیره از تولید تا مصرف نظارت داشته باشد.

معاون نظام دامپزشکی(Veterinary) کشور با بیان اینکه مهم ترین ابزار برای کنترل مصرف آنتی بیوتیک، پایش محصولات نهایی و آنچه که قرار است به مصرف انسان برسد می باشد، خاطر نشان کرد: در ابعاد مختلف این پایش کم و بیش در حال انجام است اما این پایش ها آنچنان که باید و شاید به دلیل حجم و کیفیت کار صورت نمی گیرد، که مسایل خاص خودش را به لحاظ تامین اعتبار و نیروی انسانی دارد.

لامعی گفت: یکی دیگر از راه های مقابله با مصرف آنتی بیوتیک ها رسیدگی به تخلفات صنفی پزشکی است که یکی از این تخلفات تجویز اشتباه، غیر منطقی و بی رویه داروها بویژه آنتی بیوتیک ها است.

وی با بیان اینکه دخالت افراد غیر حرفه ای در سطح بسیار وسیعی در امر تجویز و درمان دامپزشکی وجود دارد تاکید کرد: این قسمت را باید در کنار دسترسی غیر قابل تصور و بدون حد و حصر به دارو بگذاریم، که می تواند بهداشت عمومی را به خطر بیاندازد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: