کد خبر: ۱۶۹۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 12
یماری‌های قلبی و عروقی علت اصلی مرگ‌و‌میر و از عوامل مهم ناتوانی‌های افراد دیابتی است و کنترل مناسب قند خون خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را ۴٢‌درصد، خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی را ۵٧‌ درصد، خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را در افراد دیابتی ٣٠ تا ۵٠‌ درصد و خطر عوارض چشمی، کلیوی و عصبی را نیز ٣٣‌درصد کاهش می‌دهد،

شفا آنلاین:شایع‌ترین علت بروز بیماری قلبی در یک فرد دیابتی‌، سخت‌شدن شریان‌های( سرخرگ‌های) کرونر یا آترواسکلروزیس است که این امر ناشی از تجمع کلسترول در رگ‌هایی است که مسئول رساندن غذا و اکسیژن به قلب هستند.

به گزارش شفا آنلاین:بیماری‌های قلبی و عروقی<Cardiovascular disease> علت اصلی مرگ‌و‌میر و از عوامل مهم ناتوانی‌های افراد دیابتی است و کنترل مناسب قند خون خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را ۴٢‌درصد، خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی را ۵٧‌ درصد، خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را در افراد دیابتی ٣٠ تا ۵٠‌ درصد و خطر عوارض چشمی، کلیوی و عصبی را نیز ٣٣‌درصد کاهش می‌دهد،


هچنین کنترل چربی و کلسترول خون موجب کاهش عوارض قلبی و عروقی تا ۵٠‌درصد خواهد شد.

از هر پنج ‌نفر‌، دو نفر چربی خون بالا دارند، از هر سه ‌نفر یک نفر فشارخون بالا دارد و از هر سه‌ نفر، یک نفر قند خون کنترل نشده دارد. کاهش چربی به ویژه کلسترول خون، کنترل فشارخون، وزن ایدئال، مصرف‌نکردن سیگار، کنترل قند خون و فعالیت ورزشی منظم موجب کاهش عوارض قلبی و عروقی در افراد دیابتی می‌شود.

همچنین زنان و مردان مبتلا به فشارخون بالا در مقایسه با افراد با فشارخون طبیعی بیشتر در معرض خطرات بیماری‌های عروق کرونر (بیماری قلبی)، سکته، بیماری عروق محیطی و ایست قلبی هستند.

حفظ فشارخون یک بیمار دیابتی در محدوده ٨٠/١٢٠‌ میلی‌متر جیوه موجب می‌شود تا ۵٠ درصد خطر بروز بیماری‌ها و حملات قلبی و ٣٣‌درصد خطر بروز آسیب‌های کلیوی، چشمی و عصبی کاهش یابد.

این افراد برای کنترل فشار‌خون در محدوده موردنظر لازم است مصرف سدیم در رژیم غذایی خود را کاهش دهند و مواد غذایی شامل کلسیم و پتاسیم را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهند.

موز، زردآلو، انجیر، گریپ‌فروت، هلو، انگور و آلو میوه‌هایی سرشار از پتاسیم هستند که در کاهش فشارخون بالا موثرند. سیب‌زمینی، سیر، بروکلی، کدو سبز، قارچ و گوجه‌فرنگی و سبزی نیز سرشار از پتاسیم هستند.

حبوبات نیز از این مواد غنی است و مصرف گوشت‌های سفید مانند مرغ و ماهی طبخ شده بدون نمک برای افراد دچار فشارخون بالا و مصرف ماهی‌های با اسیدهای چرب مفید از قبیل حلوا، قزل‌آلا و قباد حداقل دوبار در هفته توصیه می‌شود.
همچنین افرادی که مبتلا به فشارخون بالا هستند، باید از خوردن غذاهایی مانند: سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، ماهی دودی یا کنسرو شده، سس‌ها و کنسرو لوبیا که سرشار از سدیم هستند، پرهیز کنند.

و در غذاهایی که مصرف می کنند به جای کره و روغن جامد نباتی بهتر است از روغن زیتون، سویا و کانولا استفاده کرد. مواد حاوی کافئین سبب افزایش فشارخون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند و مصرف نمک باید کنترل شود.

کنترل کلسترول خون، رژیم غذایی مناسب، کنترل فشارخون، وزن مناسب، کنترل دیابت و دوری از مصرف دخانیات از جمله مواردی است که موجب افزایش امید به‌ زندگی در افراد مبتلا به دیابت و فشارخون بالا می‌شود

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: