کد خبر: ۱۶۹۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 09
با توجه به رشد جمعيت سالمندان در 15 سال آينده نظام سلامت کشور با شمار زيادي از سالمندان روبه رو خواهد بود که از هم اکنون بايد براي مواجهه با مشکلات، مسايل و بيماري هاي آن برنامه ريزي شود
شفاآنلاین>سلامت> رئيس پژوهشگاه علوم غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشکي تهران مصرف سيگار و مشروبات الکلي را از عوامل موثر در بروز پوکي استخوان برشمرد و گفت: مصرف اين مواد سن ابتلا به پوکي را نيز کاهش مي دهد.

به گزارش شفاآنلاین، مصرف دخانيات به ويژه سيگار به عنوان عامل اصلي بروز بيماري هاي قلبي عروقي و ريوي، سکته هاي قلبي و مغزي، سرطان ها و مرگ و مير زودهنگام شناخته شده است.

علاوه بر اين تحقيقات (researches)نشان مي دهند که سيگار موجب کاهش خون رساني به استخوان ها، کاهش فعاليت سلول هاي استخوان ساز، کاهش جذب کلسيم غذا و در نهايت بروز بيماري پوکي استخوان مي شود.

سيگار همچنين موجب کم شدن هورمون استروژن (استروژن سبب استحکام استخوان هاي زنان) در بدن زنان مي شود و احتمال کمردرد و آرتريت روماتوئيد در سيگاري ها بيشتر است.

شکستگي ها و زخم هاي جراحي به علت کاهش خون رساني به بافت هاي بدن در افراد سيگاري ديرتر جوش مي خورند و احتمال عفونت آنها بيشتر است.

اين درحالي است که به گفته پزشکان پرهيز از مصرف سيگار و مشروبات الکلي و رعايت سبک صحيح زندگي مي تواند به ميزان قابل توجهي از بروز پوکي استخوان و عوارض ناشي از آن پيشگيري کند.

دکتر باقر لاريجاني اظهار کرد: مصرف مناسب کلسيم و ويتامين D، فعاليت فيزيکي، تغذيه مناسب و پرهيز از مصرف (Consumption)دخانيات و مشروبات الکلي تا حدود زيادي مي تواند از بروز اين بيماري ناتوان کننده پيشگيري کند.

وي با بيان اينکه پوکي استخوان تا حدي نيز به ژنتيک و تراکم نسج استخواني افراد ارتباط دارد، افزود: با اين حال با رعايت سبک صحيح زندگي مي توان حتي سن ابتلا به اين بيماري را در اين افراد به تعويق انداخت.

لاريجاني با بيان اينکه از نظر ميزان کلسيم و ويتامين D در کشور با کمبود شايع مواجه هستيم، اظهار کرد: اين کمبود سبب شده بيماري پوکي استخوان در زنان بالاي 50 سال از هر سه زن يک نفر و در مردان بالاي 50 سال از هر پنج مرد يک نفر را درگير کند.

وي توصيه کرد: افرادي که عارضه اي ندارند، با ورزش و رعايت رژيم غذايي مناسب مي توانند کمبود کلسيم و ويتامين دي را جبران کنند؛ ورزش و رژيم غذايي مناسب همچنين مي تواند در سنين جواني نقش خوبي را در افزايش تراکم استخواني ايفا کند.

رئيس پژوهشگاه علوم غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشکي تهران با بيان اينکه مصرف مکمل ويتامين دي تقريبا براي همه افراد در همه سنين لازم است، خاطرنشان کرد: افراد براي مصرف مکمل هاي ويتامين دي مگر در موارد خاص لازم نيست آزمايش هاي اندازه گيري اين ويتامين را انجام دهند و پزشکان با گرفتن شرح حال از افراد مي توانند دوز مناسب براي هر گروه سني را تجويز کنند.

لاريجاني با تاکيد بر پرهيز خودسرانه مصرف مکمل هاي ويتامين دي و کلسيم اظهار کرد: لازم است افراد زير 50 سال روزانه بين 400 تا 800 واحد و افراد بالاي اين سن روزانه 800 تا هزار واحد ويتامين D مصرف کنند که بزرگسالان روزانه 400 واحد، سالمندان بيشتر از اين ميزان و زنان باردار نيز بيشتر از سايرين بايد اين ويتامين را از طريق مکمل هاي غذايي دريافت کنند.

وي مهمترين عارضه پوکي استخوان را شکستگي ها به ويژه در ناحيه مچ دست، مهره ها و لگن عنوان کرد و افزود: خطرناک ترين نوع شکستگي هاي ناشي از پوکي استخوان در شکستگي ناحيه لگن است که با افزايش سن خطر بروز آن افزايش مي يابد و بيشترين موارد شکستگي‌ ها درمهره ها اتفاق‌ مي افتد که برخي از آنها منجر به کاهش‌ سه سانتي متري قد‌ يا خميدگي و بروز حالت گوژپشتي به ويژه در زنان سالمند مي شود.

رئيس پژوهشگاه علوم غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشکي تهران گفت: به طور کلي پوکي استخوان به عنوان يک بيماري غيرواگير و خاموش با افزايش سن جوامع رو به افزايش است؛ کشور ايران نيز از اين امر مستثنا نبوده و با افزايش جمعيت سالمندان با شمار بيشتري از موارد پوکي استخوان و عوارض ناشي از آن مواجه است.

لاريجاني ادامه داد: با توجه به رشد جمعيت سالمندان در 15 سال آينده نظام سلامت کشور با شمار زيادي از سالمندان روبه رو خواهد بود که از هم اکنون بايد براي مواجهه با مشکلات، مسايل و بيماري هاي آن برنامه ريزي شود.
برچسب ها: مصرف ، تحقیقات ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: