کد خبر: ۱۶۹۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 09
محققان دانشگاه کالیفرنیا در یک کارآزمایی بالینی کوچک، تصادفی‌سازی شده فاز I/II تحت عنوان SAT1، اعلام کردند یک داروی 100 ساله با نام surami- که از ابتدا برای درمان بیماری خواب آفریقا معرفی شده بود، می‌تواند به‌طور ایمنی برای کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم (ASD) تجویز شود، خصوصا کودکانی که بهبود قابل اندازه‌گیری اما گذرایی در علایم مرکزی اوتیسم نشان می‌دهند.
شفا آنلاین:محققان دانشگاه کالیفرنیا در یک کارآزمایی بالینی کوچک، تصادفی‌سازی شده فاز I/II تحت عنوان SAT1، اعلام کردند یک داروی 100 ساله با نام surami- که از ابتدا برای درمان بیماری خواب آفریقا معرفی شده بود، می‌تواند به‌طور ایمنی برای کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم (ASD) تجویز شود، خصوصا کودکانی که بهبود قابل اندازه‌گیری اما گذرایی در علایم مرکزی اوتیسم نشان می‌دهند.

به گزارش شفا آنلاین:نتایج این مطالعه که در Annals of Clinica- and Translationa- Neurology منتشر شده، به معرفی یک مطالعه دو سو کور، با کنترل پلاسبو جهت بررسی ایمنی داروی فوق پرداخته که در آن 10 کودک 5 تا 14 ساله مبتلا به ASD وارد شده بودند.
از مجموع 10 کودک، 5 نفر از آنها یک دوز تکی و داخل وریدی از surami- دریافت کردند. سورامین از ابتدا در سال 1916 برای درمان trypanosomiasis (بیماری خواب) و کوری رودخانه معرفی و تجویز می‌شده است. هر دوی این بیماری‌ها بوسیله انگل‌ها ایجاد می‌شوند. 5 کودک دیگر، تحت درمان با پلاسبو قرار گرفتند.
محققان پیش از این مطالعه انسانی، سورامین را با همان دوز در موش‌ها آزمایش کرده بودند و داروی فوق توانسته بود به طور موقت علایم اختلال نورولوژیک را بازگرداند.
نتایجی که در مطالعه انسانی به دست آمد نیز قابل توجه بودند. هدف از انجام مطالعه SAT1 نیز ارزیابی تئوری زمینه‌ای محققان در زمینه پیدا کردن یک دلیل متحد برای اوتیسم و ارزیابی ایمنی سورامین بوده است. البته این دارو برای درمان ASD تائید نشده است.
همه 5 کودکی که تحت درمان با تزریق سورامین قرار گرفتند، پیشرفت‌هایی را در تکلم و رفتارهای اجتماعی، رفتارهای محدود شده و تکراری و مهارت‌های مقابله‌ای از خود نشان دادند. میزان بهبود بیماران با پرسشنامه‌های استاندارد شده‌ای که در این زمینه در دسترس هستند، مانند Schedule, 2nd editio- (ADOS-2) Autism Diagnostic Observation، و موارد دیگر ارزیابی شد.
محققان در این مطالعه دریافتند که نمرات کسب شده از پرسشنامه ADOS-2 در گروه تحت درمان با سورامین، در هفته 6، بهبود نشان می‌دهد، اما بیماران گروه پلاسبو شاهد این میزان بهبود نبودند. کودکانی که از پرسشنامه ADOS-2 نمره 6 یا کمتر کسب کرده بودند، ممکن بود علایم خفیف‌تری داشته باشند، اما کرایتریاهای تشخیصی رسمی ASD را ندارند. نمره 7 تا 8 نشان دهنده آن است که کودک مبتلا به ASD است. نمره 9 و بالاتر در طبقه‌بندی اوتیسم قرار می‌گیرد.
بیشترین تغییرات مثبت رفتاری در ارتباط‌های اجتماعی و بازی، تکلم و صحبت کردن، آرام بودن و تمرکز داشتن، رفتارهای تکراری و مهارت‌های مقابله‌ای گزارش شد.
والدین نیز از مشاهده پیشرفت‌های مثبتی در کودکانشان اظهار خوشحالی و رضایت می‌کردند.
محققان معتقدند، ASD و بسیاری دیگر از وضعیت‌های مزمن، مانند سندرم خستگی مزمن و دیگر بیماری‌های اتوایمیون، در اثر اختلال عملکرد متابولیک یا اختلال در ارتباط‌های میان سلول‌ها در مغز، روده و سیستم ایمنی ایجاد می‌شوند. خصوصا آنکه، این اختلال عملکرد اغلب در اثر پایداری غیرطبیعی پاسخ خطر سلولی به استرس یا صدمات است.
برخلاف درمان برای بیماری خواب آفریقا که دربرگیرنده دوزهای بالاتر و چندگانه از سورامین در طول یک دوره زمانی است و عوارض جانبی بیشتری را نیز ایجاد می‌کند، از تهوع و اسهال تا کاهش فشار خون و مشکلات کلیوی، محققان می‌گویند یک دوز تکی و کم از سورامین که در درمان ASD استفاده می‌شود، عارضه جانبی خاصی به غیر از راش‌های پوستی گذرا ایجاد نمی‌کند.
البته مزایای درمانی سورامین موقتی و گذرا بودند که پس از چند هفته به تدریج برطرف می‌شدند.سپید
News Medical
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: