کد خبر: ۱۶۹۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 08
رانندگان موظف هستند در صورت نزدیک شدن افراد استفاده‌کننده از صندلی چرخدار (ویلچر) یا عصای سفید از سرعت خود بکاهند
شفاآنلاین>اجتماعی> آمارهای سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد امروزه حدود 135 میلیون نابینا در جهان وجود دارد که 90 درصد آن در کشورهای در حال توسعه است. از سوی دیگر آمارها حاکی از آن است که حدود 115 تا 120 هزار نابینا در کشور وجود دارد که از این میان 550 هزار نفر نیز دچار کم بینایی و نابینایی هستند؛ در این میان ایران در جرگه 16 کشور اول از نظر جمعیت نابینایان است.

به گزارش شفاآنلاین، بر این اساس بتازگی در هیأت وزیران به پیشنهاد وزارت کشور و به اسناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی «قانون بین‌المللی عصای سفید» به تصویب رسید و اجرایی شد. آنطور که رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی خبر داده براساس اجرای قانون عصای سفید، از این پس کسانی که از ویلچر (صندلی چرخدار) استفاده می‌کنند به عنوان عابر پیاده شناخته می‌شوند و عصای سفید روشندلان به عنوان تابلوی ایست محسوب می‌شود؛ به این معنا که تا زمانی که افرادی همچون روشندلان  یا استفاده‌کنندگان از ویلچر حرکت نکنند، راننده اجازه حرکت ندارد و تخطی از این قانون یکصد هزار تومان جریمه دارد.

 به گفته سردار تقی مهری، پلیس راهنمایی و رانندگی پیگیر تصویب جرایم شدیدتر برای آن دسته از رانندگانی است که قانون عصای سفید را اجرا نکنند. او گفت: رانندگان موظف هستند در صورت نزدیک شدن افراد استفاده‌کننده از صندلی چرخدار (ویلچر) یا عصای سفید از سرعت خود بکاهند و با سرعت مطمئن حرکت کنند که این متن به عنوان تبصره به ماده 129 الحاق می‌شود.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: رانندگان موظفند در صورت نزدیک شدن به فرد استفاده‌کننده از عصای سفید که عصای خود را به علامت ایست به صورت افقی به رانندگان نشان می‌دهد، توقف کنند و پس از عبور آن فرد به حرکت خود ادامه دهند که این متن نیز به عنوان تبصره به ماده 140 الحاق می‌شود.

به گفته وی اگر راننده‌ای در محل توقف اختصاصی معلولان و جانبازان توقف کند جریمه می‌شود که این متن به عنوان بند ش به ماده 163 الحاق می‌شود.

او با تأکید به امنیت در رفت و آمدها افزود: امنیت در رفت و آمد بسیار مهم است با توجه به شرایط شهرنشینی که یا مسافر(Passenger)، راننده یا عابر پیاده هستیم، باید در زندگی شهرنشینی جدید قوانین و مقررات را مد نظر قرار دهیم زیرا از اقدامات مهم که سبب آرامش می‌شود رعایت قوانین است.

در آیین نامه راهنمایی و رانندگی موضوع تصویب نامه و اصلاحات بعدی آن اعلام شده که‌ بند 18 ماده یک آن اصلاح شده است به این ترتیب که در تعریف افراد پیاده، آمده است، شخص غیرسوار که بدون استفاده از هرگونه وسیله موتوری یا غیرموتوری، حرکت می‌کند یا فردی که از صندلی چرخ دار (ویلچر) استفاده یا مبادرت به جابه جایی کالسکه، چرخ دستی، جامه دان، سبدهای چرخ دار و مانند آن می‌کند، فرد پیاده است.

این مقام انتظامی در ادامه سخنانش در همایش بهار دانش و اجرایی شدن قانون عصای سفید گفت: تفاهمنامه‌ای به عنوان «پلیس یار نوجوان» با آموزش و پرورش در سال‌ جاری امضا شده است و در همین راستا برای سال 96 و 97 تفاهمنامه یاد شده را در دستور کار قرار داده‌ایم.رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی، نقش همیاران پلیس را بی‌بدیل ارزیابی و عنوان کرد: در زمان حاضر 10میلیون همیار پلیس داریم.

وی یاد آور شد: اگر ضریب کشته‌های تصادفات(Crashes) در سال 84 ادامه می‌یافت الان باید 96 هزار کشته در پایان سال 95 می‌داشتیم اما اکنون کمتر از 16 هزار نفر کشته شده‌اند این در حالی است که ما افزایش خودرو به حدود 20 میلیون خودرو و 11/5 میلیون موتورسیکلت وصدور 27 میلیون گواهینامه، داشته‌ایم اما با  وجود این، شاهد کاهش کشته‌شدگان تصادفات هستیم که این موضوع ناشی از اقدامات فرهنگی است.
برچسب ها: مسافر ، تصادفات ، اجتماعی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: