کد خبر: ۱۶۹۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 08
یکی از چالش‌های عدم دستیابی به دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم، وجود سهمیه‌های متعدد است
شفاآنلاین>سلامت> وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با دستور رئیس جمهوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی، گروهی مأموریت یافتند تا با بررسی سهمیه‌های مختلف، زمینه‌های اجرای عدالت آموزشی در کشور فراهم شود.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر سید حسن هاشمی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور که با حضور رئیس‌جمهوری، سرپرست وزارت علوم و جمعی از مسئولان، اساتید و دانشجویان در دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: یکی از چالش‌های عدم دستیابی به دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم، وجود سهمیه‌های متعدد است؛ به‌طوری که تفاوت معنی‌داری در رتبه‌های ورودی به دانشگاه‌ها دیده می‌شود.

وی گفت: تفاوت رتبه‌ها در یک کلاس درسی در گروه پزشکی، گاهی بیش از 60 هزار رتبه است و با دستور رئیس جمهوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی، گروهی مأموریت یافتند تا با بررسی سهمیه‌های مختلف، زمینه‌های اجرای عدالت آموزشی در کشور فراهم شود.

وزیر بهداشت ضمن اشاره به مهمترین تهدیدات مراکز آموزشی و پژوهشی حوزه سلامت از توجه ناکافی به وزارت بهداشت در حوزه آموزش عالی نیز انتقاد کرد و گفت: توجه ناکافی در حوزه آموزش عالی به وزارت بهداشت، باعث شده دانشگاه‌های علوم پزشکی متناسب با جایگاه علمی خود از منابع انسانی و مالی برخوردار نباشند.

وی افزود: کمبود (Shortage)منابع، نیازها و خدمات روزافزون حوزه درمان و بهداشت و نیز کمبود فضای بیمارستان‌های آموزشی، یکی از مهمترین تهدیدات مراکز آموزشی و پژوهشی حوزه سلامت است. دکتر هاشمی یادآور شد: متأسفانه به دلیل بی‌تدبیری ما، کشورهای پیشرفته با مهیا کردن بستر لازم، بهترین و مستعدترین نیروهای انسانی را از سراسر جهان بویژه از کشورهای در حال توسعه جذب کرده و با استفاده از این ظرفیت ارزشمند این منابع انسانی، مسیر پیشرفت را با سرعت بیشتری طی می‌کنند.

هاشمی ادامه داد: امیدوارم دانشگاه، فضایی پر نشاط برای آموختن، تبادل افکار، تضارب آرا و آزاداندیشی باشد و در آن نه تنها عالم و اندیشمند بلکه انسان به معنای تام و تمام آن را تربیت کند. وی تصریح کرد: دانشگاه به اکرام و فضای آرامی نیاز دارد که در پناه آن بتواند در مرزهای دانش حرکت کند و فاصله خود را با دانشگاه‌های معتبر جهان، به حداقل برساند و با آنها در عرصه علم و اندیشه، به رقابت بپردازد.

هاشمی افزود: محققان(researchers) سال‌های نه چندان طولانی، تأسیس دانشگاه را به چهار نسل تقسیم می‌کنند؛ شاخص نسل اول، ارائه مدرک بوده و تعداد فارغ‌التحصیلان، نشانه فعالیت و رتبه دانشگاه‌ها محسوب می‌شده و عمر این دوره پس از جنگ جهانی دوم به پایان رسیده است.

در نسل دوم که تا دهه 1960 ادامه داشت، شاخص فعالیت دانشگاه‌ها تولید علم از طریق نوشتن مقالات بود. در دانشگاه‌های نسل سوم، فناوری مورد توجه قرار گرفت و دانشگاه، نقش خود را در تولید ثروت ایفا کرد و عمر آن تا سال 2000 بود؛ اما در حال حاضر نقش دانشگاه‌های نسل چهارم، تولید رفاه تعیین شده است و دانشگاه‌ها حرکت خود را به این سمت و سو آغاز کرده‌اند.

وی گفت: جایگاه و نقش دانشگاه‌ها، تلاش برای ساختن جامعه‌ای آگاه، ثروتمند و دارای رفاه اجتماعی از طریق تربیت نیروهای ارزشمند، تولید علم و دانش برای توسعه و ارتقای فرهنگ جامعه و افزایش سرمایه اجتماعی است. هاشمی افزود: متأسفانه باید بپذیریم که در کشور ما هنوز هم عمده فعالیت و تلاش بسیاری از مراکز آموزش عالی، افزودن رشته‌ها و دادن مدرک است.

وزیر بهداشت افزود: وزارت بهداشت نقش مهمی در آموزش عالی در کشور دارد و نظام سلامت با بهره‌مندی از 19 هزار عضو هیأت علمی در بیش از 60 دانشگاه علوم پزشکی کشور، تربیت حدود 200 هزار دانشجو، تولید یک سوم دانش و تربیت نیروی متخصص را بر عهده دارد. وی اظهار کرد: آینده‌نگری و رسیدن به مرجعیت علمی در آموزش پزشکی، حرکت به سوی دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم، آموزش پاسخگو و عدالت‌محور، آمایش سرزمینی، اعتلای اخلاق حرفه‌ای، بین‌المللی‌سازی آموزش علوم پزشکی و توسعه آموزش مجازی از مهمترین محورهای طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشکی است.

هاشمی گفت: فشار سنگین امور اجرایی در حوزه بهداشت و درمان، توان مدیریتی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی را بشدت به خود جلب می‌کند که این موضوع بر تحقیقات و تولید علم در حوزه سلامت، اثر جدی دارد.

زمان دقیق انتخاب وزیر علوم مشخص نیست
سرپرست وزارت علوم نیز در حاشیه این مراسم گفت: زمان دقیق انتخاب وزیر علوم مشخص نیست، امیدوارم تا پایان مهرماه وزیر علوم به مجلس معرفی شود.

دکتر سید ضیا هاشمی با تأکید بر اینکه گزینه‌های مختلفی برای تصدی وزارت علوم مدنظر رئیس جمهوری است، تصریح کرد: رئیس جمهوری انتخاب وزیر علوم را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می‌دهند و این موضوع برای دولت بسیار مهم است که وزیر علوم زودتر معرفی بشود ولی در عین حال حساسیت و پیچیدگی این مسأله به گونه‌ای است که گزینه وزارت علوم از همان ابتدا همراه با وزرای دیگر معرفی نشد و قرار شد این موضوع در فرصت مناسب و با بررسی کامل انجام شود.سرپرست وزارت علوم در پایان تأکید کرد: امیدوار هستم در طول مهرماه وزیر علوم به مجلس معرفی شود.

وی همچنین در سخنرانی آغاز مراسم سال تحصیلی دانشگاه‌ها اعلام کرد: با کاهش انگیزه و تقاضا برای ورود به دانشگاه‌ها بزودی و در صورت عدم تغییر مسیر شاهد «دانشگاه‌های متروکه ای» خواهیم بود. نگاهی به وضعیت دانشگاه‌های کشور نشان می‌دهد که در چهار دهه گذشته، دانشگاه‌های ما باوجود همه کاستی‌ها در کلیت، توانسته‌اند گام‌های بلندی در مسیر تحقق این آرمان‌ها بردارند.

هاشمی اظهار داشت: در سال‌های گذشته دانشگاه در دو مقطع سرنوشت‌ ساز تاریخی با حمایت گسترده خود از آقای روحانی در انتخابات‌ ۹۲ و ۹۶، شرایط را برای تغییر مسیر کشور و بازگشت اعتدال، تدبیر، امید و عقلانیت به فضای جامعه فراهم کرده و امروز نیز همچنان به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای مدافع آزادی، عدالت و اصلاح امور جامعه، در کنار دولت ایستاده است.با وجود همه این دستاوردها ما نیازمند داشتن تصویری آسیب‌شناسانه و انتقادی از وضعیت دانشگاه و تحول آن در سالیان گذشته هستیم.

سرپرست وزارت علوم تأکید کرد: متأسفانه سیطره کمیت‌گرایی بر نظام آموزش عالی کشور در دهه گذشته و محدود دیدن رشد علمی به تعداد دانشجو و مقاله و پایان‌نامه، علاوه بر دامن‌زدن به کاهش کیفیت آموزش، توسعه نامتوازن و بی‌عدالتی در دانشگاه، مسیر مدرک ‌فروشی و توسعه شهریه‌ محور را گشود و دانشگاه را از برقراری ارتباط با صنعت و جامعه و حل مسائل آنها دور ساخت.

هاشمی گفت: این «دانشگاه منزوی» به دنبال خود، سیل بیکاران دانش‌آموخته را به دنبال داشت که عموماً از مشارکت در حل مسائل کشور و اصلاح امور جامعه در حوزه‌های مختلف نظیر اقتصاد، روابط بین‌الملل، فرهنگ و سیاست بازمانده‌اند.امروز و با پایان موج گسترده تقاضای جمعیت جوان برای ورود به دانشگاه و فرارسیدن زمان ورود آنها به بازارهای کار، بی‌شک تداوم روندهای پیشین که عمدتاً مبتنی بر تعادل میان عرضه و تقاضا در حوزه آموزش عالی بود، ناممکن است.

سرپرست وزارت علوم ادامه داد: با کاهش انگیزه و تقاضا برای ورود به دانشگاه بزودی و در صورت عدم تغییر مسیر، ما شاهد «دانشگاه‌های متروکه ای» خواهیم بود که بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های آن به مرور کارکردهای حداقلی خود را نیز از دست خواهند داد.از سویی کشور ما در چندین حوزه کلان، با مسائلی دست به گریبان است که به نظر نمی‌رسد با راه حل‌های متعارفی که تا امروز طی شده، حل شدنی باشند.

هاشمی افزود: عدم اجماع در حوزه روابط بین‌الملل، کمبود منابع در حوزه اقتصاد، بحران آب در حوزه محیط زیست، فرسایش اعتماد و شدت گرفتن آسیب‌ها در حوزه جامعه، شدت گرفتن تنازعات در حوزه سیاست و گسیختگی در حوزه فرهنگ، برخی از این مسائل هستند که دانشگاه‌ها، برای قرار گرفتن در مبدأ تحولات باید در جایگاه ارائه مسیر برای حل آنها قرار داشته باشند.

سرپرست وزارت علوم تأکید کرد: بنابراین آموزش عالی در این نقطه عطف مهم تاریخی، که شاهد کاهش تقاضای ورود به دانشگاه و پایان دوران توسعه کمی از یکسو و نیاز کشور به مداخله دانشگاه برای حل مسائل اساسی کشور از سوی دیگر است، نیازمند یک بازآرایی جدی به منظور فراهم کردن امکان چنین مداخله‌ای است.

تجدید نظر در تفکیک و ادغام آموزش پزشکی و آموزش عالی
رئیس دانشگاه تهران خواستار تجدید نظر در تفکیک و ادغام آموزش پزشکی و آموزش عالی شد.
دکتر محمود نیلی احمد آبادی با تأکید بر اقدامات دولت در عرصه‌های بین‌المللی گفت: اقدامات انجام شده موجب بهبود مراودات و افزایش تبادلات استاد و دانشجو شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سایه این سیاست‌ها، مراودات‌ بین دانشگاهی و تبادلات فناورانه روان‌تر شده، شاخص دستاوردهای علمی بین‌المللی ایران، تبادلات دانشجو و استاد و برنامه‌های مشترک به میزان زیادی افزایش یافته است. موضوع دیگری که نشان از توجه دولت و مجلس به مراکز آموزش عالی دارد تصویب قانون اداره دانشگاه‌ها به شکل هیأت امنایی در قالب احکام دائمی برنامه توسعه ششم بوده است.

نیم نگاه

یکی از چالش‌های عدم دستیابی به دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم، وجود سهمیه‌های متعدد است؛ به‌طوری که تفاوت معنی‌داری در رتبه‌های ورودی به دانشگاه‌ها دیده می‌شود
تفاوت رتبه‌ها در یک کلاس درسی در گروه پزشکی، گاهی بیش از 60 هزار رتبه است و با دستور رئیس جمهوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی، گروهی مأموریت یافتند تا با بررسی سهمیه‌های مختلف، زمینه‌های اجرای عدالت آموزشی در کشور فراهم شود
با کاهش انگیزه و تقاضا برای ورود به دانشگاه‌ها بزودی و در صورت عدم تغییر مسیر شاهد «دانشگاه‌های متروکه ای» خواهیم بود
برچسب ها: کنکور ، سلامت ، کمبود
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: