کد خبر: ۱۶۹۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 08
از منظر طب سنتی ایران نیز یبوست با علایمی تشخیص داده می‌شود که برخی از آنها با دیدگاه طب رایج مشترک هستند.
شفا آنلاین:از دیدگاه طب رایج نوین، اگر حجم مدفوع‌شان خشک باشد، به صورت تکه‌تکه دفع شود و شخص هنگام اجابت مزاج، احساس کند که تخلیه کامل انجام نپذیرفته است و تعداد دفعات اجابت مزاج <Bowel movements>در هفته، کمتر از سه بار باشد، فرد دچار یبوست است.

به گزارش شفا آنلاین: از منظر طب سنتی ایران نیز یبوست با علایمی تشخیص داده می‌شود که برخی از آنها با دیدگاه طب رایج مشترک هستند.
به عنوان مثال حجم مدفوع کم و خشک است، فرد احساس دفع ناکامل دارد و در لحظه‌ای که احساس دفع به او دست می‌دهد، این اجابت مزاج انجام نمی‌شود. به عنوان مثال برخی از افراد مراجعه می‌کنند و می‌گویند هر روز صبح بعد از خوردن صبحانه و به دنبال رفلکس گاستروکولیک، احساس دفع و اجابت مزاج داشته ولی در چند ماه گذشته، دیگر این‌طور نبوده و هر دو یا سه روز یکبار این اتفاق می‌افتد. از نظر متخصصان طب سنتی همین مساله می‌تواند نشانه یبوست باشد.

یبوست باعث احساس بی‌حوصلگی، کسالت و بی‌نشاطی می‌شود

به طور عادی هر فردی روزانه سه نوبت غذا می‌خورد. بنابراین وقتی که یک فرد سه روز یکبار، اجابت مزاج دارد، یعنی 9 وعده غذا خورده است. ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که تمام این 9 وعده غذا، مواد مفید هستند که باید جذب بدن شود. قطعا برخی از آنها مواد زائد و فضولاتی هستند که هم در روده باقی مانده و هم بخشی از آن در کل بدن یعنی در بافت‌ها، سلول‌ها و آب میان بافتی به صورت مواد میکروب باقی می‌ماند و این یک علایم بالینی ایجاد می‌کند و هم می‌تواند در رنگ چهره فرد که به عنوان یک شاخص مهم در طب سنتی به آن توجه می‌شود، تغییر ایجاد می‌کند. معمولا رنگ چهره افراد مبتلا به یبوست، تیره است و طراوت و شادابی لازم را ندارد. فرد احساس بی‌حوصلگی، کسالت و بی‌نشاطی می‌کند. 


شاید بد نیست بدانید بخش عمده‌ای از بی‌حوصلگی‌ها و بداخلاقی‌ها که در ادارات دیده می‌شود، می‌تواند نشأت گرفته از این مشکل باشد. متاسفانه امروزه به دلیل سبک زندگی اشتباه، یبوست خیلی شایع شده است.  در طب سنتی، اصول ششگانه برای حفظ تندرستی در نظر گرفته شده که اصل پنجم آن توجه به پاکسازی بدن از مواد زاید است. طبیعتا کسی که مواد زائد در بدنش انباشته شود و به صورت طبیعی از طریق مختلف؛ تعریق، ادرار، اجابت مزاج و... دفع نشود، شخص سالم نیست.

چرا یبوست شایع شده؟!
سبک زندگی امروزی بسیار متفاوت با گذشته است. تغذیه افراد دستخوش تغییرات زیادی شده و کم‌تحرکی شدت یافته. در سفره غذایی ایرانی همیشه غذاهای آبکی، آش و آبگوشت جایگاه اصلی را در سفره غذایی داشته است. در گذشته کار اصلی آشپزها پختن آش بود ولی امروزه اینها در سفره غذایی کم‌رنگ‌تر شده و فست‌فود و غذاهای خشک جایگزین آن شده است. در قدیم مردم عادت داشتند غلات را همراه پوست و سبوس  و میوه‌ها را با پوست مصرف می‌کردند درحالی که امروزه خیلی وقت‌ها نان‌ها بدون سبوس و پوست میوه کنده و مصرف می‌شود. علاوه بر این، مردم کم‌تحرک‌تر شده‌اند و الگوی خوابشان نیز تغییر کرده که همگی این عوامل دست به دست هم داده و سبک زندگی را به شکلی کرده که برخی از بیمارها از جمله یبوست بروز و ظهورشان شایع‌تر شده است. 

البته نباید از این مساله هم غافل بود که اگرچه اصل سبک زندگی مشکل دارد که فرد دچار یبوست می‌شود ولی در برخی افراد این مشکل می‌تواند به دلیل کم‌کاری حرکات دودی روده، نوع موادغذایی که مصرف می‌شود، درست نجویدن غذا و اختلال در پروسه فرایند هضم، اختلال در عملکرد تیرویید و... بروز کند. سلامانه

یادداشتی از دکتر ابراهیم خادم، متخصص طب سنتی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: