کد خبر: ۱۶۸۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 03
خط 1480 ، خط مشاوره تخصصی تلفنی بصورت رایگان هست و کارشناسان متخصص، پشت این خط در حوزه های مختلف، مشاوره ها را به مردم ارائه می دهند
شفا آنلاین>اجتماعی>دختر 14 ساله اش گوشی اش را جا گذاشته است، آن را برمی دارد و پیامک ها را چک می کند و چشمانش سیاهی می رود ؛ آیا باید گوشی را بشکند یا به پدر دخترش بگوید یا دختر را تنبیه سختی کند؛ به راستی در اینگونه مواقع ، برخورد درست کدام است؟

مادر وقت زیادی ندارد و فقط دو ساعت تا آمدن دخترش از مدرسه، زمان دارد ؛ در این مدت کم چگونه می تواند تصمیم بگیرد، چطور می تواند دخترش را از خطرات و تهدیدهایی که ورای این پیامک های عاشقانه، نهفته است ، آگاه کند و دست آخر چطور می تواند مطمئن شود که با برخوردی که بکار می گیرد ، دخترش به اشتباهش پی می برد و هرگز این اشتباه را تکرار نمی کند .

زن فکر می کند که کاش کسی بود که می توانست با او در این زمینه بدون ترس از انگ و برخوردهای نامناسب و شماتت، صحبت کند ، کسی که حتی لازم نباشد خودت را معرفی کنی و فقط بتوانی مشکلت را بگویی و بعد ناگهان به خاطر می آورد که چندروز پیش در مورد مشاوره تلفنی رایگان ، مطلبی شنیده بود ؛ گوشی را برمی دارد و شماره 1480 را می گیرد.

**خط 1480 چیست؟
اما شماره تلفن 1480 چیست و چه مشکلاتی را می توان با آن درمیان گذاشت؛ سرپرست مرکز صدای مشاور 1480 تهران در این باره می گوید : خط 1480 ، خط مشاوره تخصصی تلفنی بصورت رایگان هست و کارشناسان متخصص، پشت این خط در حوزه های مختلف، مشاوره ها را به مردم ارائه می دهند.

لیلا کریمی می افزاید: کارشناسان پشت این خط در همه زمینه ها از جمله در زمینه های کودک و نوجوان، تحصیلی و تربیتی ، شغلی، مشکلات خانوادگی ، سئوالات پیش از ازدواج و روانشناسی بالینی شامل اختلالاتی مانند افسردگی(Depression) ، اضطراب و وسواس به مردم مشاوره می دهند.

**آیا 1480 در همه استان ها قابل دسترس است؟
سرپرست مرکز صدای مشاور 1480 تهران با یادآوری آغاز مشاوره تلفنی از سال 72 می گوید: کابین های تلفن صدای مشاور از دو کابین در سال 72، توسعه زیادی یافته و امروز در تمام استان های کشور، صدای مشاور و مشاوره تلفنی وجود دارد.

کریمی یادآور می شود: قبلا شماره این تلفن1480 بود و بعدا یک صفر به آن اضافه و 1480 شد و اکنون اگر مردم بخواهند تماس بگیرند نیاز به کد ندارند و هر جایی که 1480 را بگیرند به استان خودشان وصل می شوند. یعنی اگر 021 را بگیرند به 1480 تهران وصل نمی شوند.

وی با اشاره به رایگان بودن خدمات مشاوره در مشاوره تلفنی، خاطرنشان می کند: هزینه ای که بابت این تماس برای مردم می افتد همان پالس تلفن شهری است که بابت همه تلفن ها پرداخت می شود اما برای امور مشاوره مردم هزینه ای پرداخت نمی کنند.

**جمعه ها بجز تهران تعطیل است
سرپرست مرکز صدای مشاور 1480 تهران می گوید : ساعت کار خط 1480 از هشت صبح تا هشت شب در همه استان ها بوده و جمعه ها تعطیل است و در تهران و برخی استان ها، روزهای جمعه نیز 1480 کار می کند اما روزهای تعطیل رسمی دیگر خط تعطیل است.

کریمی درباره علت تعطیل بودن خط در روزهای تعطیل رسمی ، خاطرنشان می کند: در این روزها تعطیل است چون ما اورژانس(Emergency) نیستیم و مراجعان می توانند خدمات را در روزهای غیرتعطیل دریافت کنند.

**چه کسانی برای زندگی ما مشاوره می دهند؟
سرپرست مرکز صدای مشاور 1480 تهران می گوید: تمام کارشناسان پشت خط 1480 دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا در رشته های تخصصی روانشناسی و مشاوره هستند و علاوه بر داشتن مدرک خاص تحصیلی ، دوره های ویژه آموزشی و تخصصی گذرانده اند.

کریمی ادامه می دهد: همچنین مشاوران خط 1480 برای ورود به صدای مشاوره ، ملزم هستند مصاحبه علمی و عملی و دوره کارورزی را بگذرانند.

وی تصریح می کند: در حال حاضر 400 نفر مشاور در کل کشور مشغول فعالیت هستند اما کمبود نیرو در برخی استان ها وجود دارد.

وی اضافه می کند: کمبود اعتبارات بخش دولتی نیز موجب می شود که جذب نیرو کمی مشکل باشد اما کمبود نیرو بیشتر در استان هایی مانند تهران ، خیلی چشمگیر است.

**تماس گیرندگان ناشناس
سرپرست مرکز صدای مشاور 1480 تهران می گوید: در مراکز این خط ، هر مشاور در کابین مجزا نشسته و تجهیزاتی مانند تلفن و کامپیوتر دارد و از تماس گیرندگان فقط اطلاعات عمومی مانند میزان تحصیلات و نوع جنسیت می پرسد و اطلاعات فقط در همین حد بوده و تماس گیرندگان قابل شناسایی نیستند.

کریمی می افزاید: این اطلاعات عمومی در کنار ثبت مشکلات افراد ، کمک می کند تا اطلاعاتی درمورد آسیب های اجتماعی داشته باشیم و می توان روی آنها کارهای پژوهشی انجام داد.

**چطور مشکلات مردم حل می شوند؟
سرپرست مرکز صدای مشاور 1480 تهران می گوید: مشاوران در خط 1480 در سه زمینه کلی راهنمایی ، ارجاع و مشاوره(Consultation)، کار می کنند. به آن معنا که گاه مشاوره در حد راهنمایی ، گاه در حد ارجاع و گاهی نیز در حد مشاوره است.

کریمی می افزاید: در موارد راهنمایی ، فرد از همان اول، مساله ای را مطرح می کند و مشاور به او راهنمایی می دهد بطورمثال ، مادر زنگ می زند و می گوید کودکش در مدرسه دچار مشکلی شده و معلم گفته که شاید این کودک بیش فعال باشد و باید او را نزد دکتر ببرد؛ مشاور این مادر را راهنمایی می کند که علائم بیش فعالی چیست و باید کودک خود را برای درمان به کدام مرکز درمانی ببرد ؛ این مشاوره در حد راهنمایی است.

وی ادامه می دهد: گاهی تماس گیرنده فقط برای این زنگ می زند که منبع ارجاع بپرسد ، بطورمثال زن سرپرست خانوار تماس می گیرد و مشکل مالی خود را طرح می کند و مشاور او را به واحد امور اجتماعی ارجاع می دهد یا دانشجویی که مشکلات خود را می گوید و به مشاوره حضوری ارجاع می شود که این مشاوره ها در حد ارجاع است.

کریمی اضافه می کند: برای انجام مشاوره ها نیز بطورمثال مردم زنگ می زنند و می خواهند ازدواج کنند و در این زمینه مشاوره می گیرند.

به گفته وی ، پشت تلفن می شود تا حدودی مشاوره ازدواج و مشاوره شغلی ارائه داد و مراجع ، اطلاعاتی کسب کند و برای رفتن پیش مشاور در مرکز مشاوره حضوری ، آمادگی پیدا کند .
وی تاکید می کند: کل عملکرد مشاوره 1480 در این سه حوزه (راهنمایی - ارجاع و مشاوره) است.

**چقدر وقت داری؟
سرپرست مرکز صدای مشاور 1480 تهران می گوید: اگر تماس گیرنده بار اول تماس بگیرد و مشکل خود را مطرح کرد، مشاور با او همدلی می کند، شرح حال می گیرد و او را آرام می کند ، اگر لازم باشد تماس گیرنده را ارجاع می دهد اما گاهی نیاز است که تماس گیرنده دوباره تماس بگیرد.

کریمی می افزاید: تمام مشاوران دارای کدشناسایی منحصر به فردی هستند و به راحتی ، کد را به مراجع می دهند و مراجع با گرفتن کد مشاور می تواند وارد خط مشاور شود و طبق ساعتی که مشاور به او گفته شده، دوباره تماس بگیرد و ادامه راهنمایی ها انجام شود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا مردم می توانند هرچند بار که دلشان خواست، تماس بگیرند، می گوید: این کار میسر نیست چون در این حرفه تخصصی، مشاور یک یا دو جلسه می تواند پاسخگویی داشته باشد. گاهی لازم است که مراجع آماده شود تا به بخش حضوری مراجعه کند. در بسیاری از مواقع تماس گیرنده به دلیل نوع مشکلات، دوست ندارد به مراکز حضوری مراجعه کند.

سرپرست مرکز صدای مشاور 1480 تهران تاکید می کند: مشاوره تلفنی تفاوت زیادی با مشاوره حضوری دارد . استاندارد زمان مشاوره حضوری ، 45 دقیقه و زمان مشاوره تلفنی ، 30 دقیقه است و مشاوران ما متخصص هستند و در 30 دقیقه کار خود را انجام می دهند به آن معنا که برقراری ارتباط ، همدلی ، گرفتن شرح حال، رسیدن به تشخیص و ارائه راهکار و جمع بندی در 30 دقیقه میسر است.

کریمی تصریح می کند: البته موارد استثنا هم وجود دارد به آن معنا که گاهی تماس گیرنده از همان اول گریه می کند . در این مواقع که تلفن سر 25 دقیقه قطع می شود، مشاور صفحه تایمر را روبرویش می بیند و می تواند کد خود را به تماس گیرنده بدهد و با این کد دیگر لازم نیست که مراجع در صف اشغال بودن تلفن ، بماند و با وارد کردن کد به مشاوره مربوطه وصل می شود؛ تجهیزات مرکز مشاوره به گونه ای است که مشاوران می توانند خط خود را آزاد نگه دارند تا فقط همان مراجع خاص با آنان تماس بگیرد.

وی ادامه می دهد: برخی مراجعان ، بد شرح حال می دهند و از این شاخه به آن شاخه می پرند بنابراین آنان نیز دوباره تماس می گیرند اما عموما کل کار مشاوره تلفنی در این 30 دقیقه انجام می شود و تاکنون شکایتی در این مورد نداشته ایم که چرا زمان مشاوره تلفنی کم است.

وی خاطرنشان می کند: از سوی دیگر ما به مشاوران خود اجازه نمی دهیم بیش از اندازه پاسخگوی مشکلات باشند چراکه آنان نیز نیاز دارند تا آرامش خود را داشته باشند و به ازای هر چند مشاوره، باید استراحت داشته باشند.

**کودک پنج ساله تا سالمند از خدمات 1480 استفاده می کنند
سرپرست مرکز صدای مشاور 1480 تهران در پاسخ به سئوالی مبنی بر جنیست تماس گیرندگان، می گوید: ما از هر طیفی ، تماس گیرنده داریم به آن معنا که پشت خط 1480 از بچه پنج ساله تا سالمند و از همه گروه ها زن، مرد، جوان، نوجوان و کودک تماس می گیرند و جامعه هدف ما بسیار گسترده است.

کریمی می افزاید: سال های پیش فقط زنان تماس می گرفتند اما اکنون اینگونه نیست و عموما در آمارها، تعداد تماس گیرندگان زن و مرد با یکدیگر برابری می کند.

**از دلتنگی تا گلایه از عروس
سرپرست مرکز صدای مشاور 1480 تهران می گوید: تعدادی از تلفن های 1480 مربوط به مشکلات مرتبط با تنهایی و دلتنگی است بطورمثال در یکی از این تماس ها، دختر جوان دانشجویی تماس گرفته بود که برای تحصیل از شهرستان به تهران آمده بود و تنهایی زندگی کردن برای او مشکلاتی به وجود آورده بود و می خواست بداند برای تنهایی و دلتنگی خود چکار کند.

کریمی می افزاید: همچنین سالمندان زیادی داریم که تماس می گیرند و از تنهایی گلایه می کنند و از اینکه فرزندانشان به آنان سر نمی زنند؛ گاهی هم سالمندان دچار مشکلاتی می شوند و عصبانی هستند و نمی توانند خشم خود را کنترل کنند و زنگ می زنند و با مشاوران صحبت می کنند که عروس من این کار را کرده و من این را به او گفتم.

وی یادآور می شود: مشاوره های کودک و نوجوان خط 1480 نیز بسیار زیاد بوده و رشد داشته است و شاید با مشاوره های خانوادگی برابری می کند.

**بهم خوردن نقشه ازدواج و گریه بی امان
سرپرست مرکز صدای مشاور 1480 تهران می گوید: در یکی از تماس ها ، دختری که چهار سال با پسر همکلاسی خود رابطه دوستی داشت و برای ازدواج برنامه ریزی می کردند و تقریبا تمام خانواده و دوستان از این قضیه باخبر بودند، خواستار مشاوره بود.

وی می افزاید: دختر در این تماس می گفت که ارتباط پسر با او طی چند هفته اخیر کمرنگ شده و تلفن ها را جواب نمی دهد و بالاخره پیامکی فرستاده که در آن نوشته است 'می خواهم موضوعی را به تو بگویم سعی کن بهم نریزی ، من شخص دیگری را تحت نظر دارم که خانواده ام با او موافق هستند و ترجیح می دهند رابطه ام با تو قطع شود .'

کریمی ادامه می دهد: این دختر شدیدا گریه می کرد و می گفت کسی خانه نیست و می خواهم خودکشی کنم چون آبرویم پیش همکلاسی هایم می رود و خانواده ام نیز منتظر هستند تا او به خواستگاری من بیاید. این دختر نمی دانست چکار کند بنابراین سه تماس 25 دقیقه ای پشت سر هم داشت و در نهایت موفق شدیم او را به مرکز مشاوره دولتی ارجاع دهیم.

**شیرینی عروسی هم داریم
سرپرست مرکز صدای مشاور 1480 تهران می گوید: تماس هایی که با راهنمایی مشاوره منجر به نتیجه خوب می شود، هم زیاد داریم و بسیاری از موارد مشاوره های پیش ازدواج از این دست هستند ، بطورمثال در یکی از تماس ها زنی، ویژگی های شخصیتی فردی را که می خواهد با او ازدواج کند به مشاوران توضیح می دهد و برای ازدواج از آنان، راهنمایی می خواهد.

کریمی می افزاید: گاهی تماس گیرندگان مدت ها بعد دوباره تماس می گیرند و آدرس مرکز را جویا می شوند و می خواهند که شیرینی عروسی شان را بیاورند.

**گوشی را بشکنم یا نشکنم
سرپرست مرکز صدای مشاور 1480 تهران می گوید: مسائل مربوط به کودکان نیز بخشی از تماس های خط 1480 را به خود اختصاص می دهد بطورمثال در یکی از این موارد، زنی تماس گرفت و گفت که دختر 14 ساله ای دارد و او مدرسه رفته است و بعد من گوشی او را چک کرده ام و دیدم که پیام هایی در گوشی او هست که نشان می دهد این دختر با پسری در ارتباط بوده است و از وقتی که این پیام ها را دیدم به هم ریخته ام.

کریمی می افزاید: این زن پشت تلفن، گریه می کرد و می گفت که دخترم یک ساعت دیگر به خانه می آید و حالا به او چه بگویم و چه رفتاری با او داشته باشم . آیا گوشی را بشکنم یا به پدرش زنگ بزنم و جریان را بگویم.

وی ادامه داد: در این تماس ، مشاور با مادر همدلی می کند و او را از حالت هیجانی درمی آورد و پیامدهای گفتن و نگفتن به پدر کودک و آموزش های مورد نیاز کودک را توضیح می دهد.

**مردان مشکلات حاد را با 1480 درمیان می گذارند
سرپرست مرکز صدای مشاور 1480 تهران درباره تماس مردان با این خط تلفنی می گوید: عموما مردان هنگامی که تماس می گیرد موارد بسیار حادی از مشکلات و اختلافات با همسر و خیانت را مطرح می کنند.

کریمی می افزاید: تعدادی از مردان به ویژه مردان جوان مطرح می کنند که بطورمثال تازه ازدواج کرده اند و در بسیاری از این موارد مرد می گوید که همسر او خیلی اصرار دارد که در ایام خاص خانه مادر خودش باشد درحالیکه مادر من هم از من انتظار دارد اما همسرم را نمی توانم راضی کنم و حالا چکار کنم . خانه ما دعوا شده است و همسر من افسرده شده که چرا من را خانه مادرم نمی بری. راه درست کدام است.

وی ادامه می دهد: مردان جوان، اینگونه سئوالات را زیاد مطرح می کنند که ارتباط با خانواده همسرشان چگونه باید باشد. طرح موارد خیانت زنان نیز طی این سال ها رشد داشته است.

**کنکوری ها هم از قافله عقب نماندند
سرپرست مرکز صدای مشاور 1480 تهران می گوید : نزدیک زمان برگزاری کنکور ، بسیاری از دختران و پسران تماس می گیرند که استرس دارند و مشاور مدرسه به آنان برنامه داده اما نمی توانند این برنامه ها را به دلیل استرس(Stress)، اجرا کنند و مشاوران آموزش های لازم را به داوطلبان می دهند.

کریمی تاکید می کند: مشاوره تحصیلی به معنای انتخاب رشته نیست بلکه مشاوره روانشناسی است ؛ در مورد مشاوره شغلی نیز همینطور است بطورمثال زنی تماس گرفته بود لیسانس آی.تی داشت اما سرکار نرفته بود و حال برای ادامه تحصیل بین سه رشته مردد بود و مشاوران به او مشاوره شغلی دادند که هر کدام از رشته ها به چه توانمندی هایی نیاز دارد. علائق او چیست و چه توانایی هایی دارد.

**گاهی مشاوره حضوری هم لازم است
سرپرست مرکز صدای مشاور 1480 تهران می گوید : در برخی موارد برای فرد تماس گیرنده ، مشاوره حضوری لازم است که در این موارد ، او را برای مشاوره حضوری آماده می کنیم و در هر استانی یک مرکز دولتی مشاوره وجود دارد که اگر مراجع گفت من توان پرداخت هزینه ندارم به مرکز دولتی ارجاع داده شود.

کریمی می افزاید: مراکز 1480 در همه استان ها، بانک اطلاعاتی از مراکز مشاوره حضوری دارند و تمام مراکز مشاوره خصوصی تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور در این بانک اطلاعاتی ثبت شده و هنگامیکه مراجع برای راهنمایی مشاوره حضوری، تماس می گیرد ، مشاور تلفنی او را به نزدیک ترین مرکز کنار محل سکونت ارجاع می دهد.

وی یادآور می شود: در همه مراکز مشاوره خصوصی تحت نظر بهزیستی ، یارانه ای داریم که اگر مراجعی ، پرداخت هزینه برایش مشکل باشد از این یارانه استفاده کند و با هزینه کمتری مشاوره بگیرد چون مشاوره ها، هزینه های بالایی دارند ؛ درحال حاضر هزینه مشاوره حضوری در مراکز تحت نظر بهزیستی برای هر 45 دقیقه ، 46 هزار تومان است.

**تلفن هایی که بی پاسخ می مانند
روزانه صدها بار با خط 1480 تماس گرفته می شود و متاسفانه همه مردم نمی توانند به راحتی با این خط تماس بگیرند، سرپرست مرکز صدای مشاور 1480 تهران در این باره می گوید: سال گذشته چیزی حدود یک میلیون تماس در کل کشور داشتیم که از این یک میلیون تماس ، موفق شدیم فقط به نیمی از تماس ها، مشاوره ارائه دهیم .
کریمی اذعان می دارد که بقیه آنها، تماس های از دست رفته ای بودند که به خاطر کمبود امکانات نتوانستیم به آنها پاسخ دهیم. ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰۵
انتشار یافته: ۱۳
نیره
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
0
0
چه تلفم جالبی من تا الان نمیدونستم حتما ازش استفاده میکنم ممنون اگه اطلاعات درست باشه خیلی خوبه که رایگانه
سهیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
0
0
هزینه اش چه قدر می شه؟
علی مهربان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۶
0
0
میشه به صورت پیامکی هم ارتباط برقرار کرد ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
0
0
متخصصان بسیارعالی و باحوصله هستند.و این به مراجعین خیلی آرامش میبخشد.
هستي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
0
0
من كه هنوز موفق بع تماس نشدم زنگ زدم پاس ميدن چندساعت آينده
هستي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
0
0
من كه هنوز موفق بع تماس نشدم زنگ زدم پاس ميدن چندساعت آينده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
0
0
مشاور حضوری حالا دولتیه و یارانه داره 46تومن خب اینم خیلی گرونه برای قشر کم درامد
باقر بهمنی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
0
0
من هرچی زنگ می زنم کسی جواب نمیده
زهرا
|
United States
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
0
0
چندین بار زنگ زدم جوابگو نبودن .حداقل یک ساعت دارم می گیرم ولی در پایان تلفن بوغ اشغال میزنه و هر چی دنبال کد مشاورین هم گشتم تو سایتها نبود
تنها
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
0
0
کسی برنمیداره
ییی
|
Canada
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
0
0
من هرچه تماس میگیرم مبگه اشتباه هست
مری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
0
0
عالی بود مشاورشون، ممنون از بهزیستی
نیاز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
0
0
سلام با موبایل چجوری تماس بگیریم تلفن ثابت ندارم
مدیر پایگاه
021
 را بگیرید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: