کد خبر: ۱۶۷۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - 2017September 24
اشعه لیزر با قدرت بالا به پیاز مو آن ها را از بین می برد. پیگمنت های موجود در مو اشعه را جذب می کند و موها را درون پیاز مو از بین میبرد.
شفا آنلاین:اگر از اپیلاسیون، تیغ، مومک، موبر و دستگاه اپیلیدی خسته شده ايد و یا جوشها و موهای زیر پوستی باعث بدفرمزشدن و لكه لكه شدن پاهاى شما شده است و يا اگر دچار تيرگى و چروك ناحيه زير بغل و بيكينى ناشي از موهاى زائد <Excessive hair>هستيد و دنبال یک مرکز مناسب برای لیزر موهای زائد میگردید حتما مطالب زيز را بخوانید تا با تمام نكات ضروى در موردلیزر موهای زائدآشنا شوید.

1. لیزر موهای زائد چگونه است و آیا این لیزر باعث از بین رفتن موها میشود؟
به گزارش شفا آنلاین:اشعه لیزر با قدرت بالا به پیاز مو آن ها را از بین می برد. پیگمنت های موجود در مو اشعه را جذب می کند و موها را درون پیاز مو از بین میبرد.تنوع لیزرها و منابع نوری آن ها می تواند برای از بین بردن موهاى زائدمورد استفاده قرار گیرد.ليزر موى زائد معمولا 4 تا 6 جلسه به فاصله ماهی يكبار برای صورت و به فاصله 2 ماه یک بار برای بدن تكرارميشود.

براى صورت معمولا با انجام 4 تا 6 جلسه تعداد موها خیلی کمتر میشود. البته به شرطی که فرد مشکل هورمونی در پایه نداشته باشد در غیر این صورت احتمال بازگشت موهای زائد خیلی بیشتر است و لیزر موهای زائد فایدهای نخواهد داشت، پس اگر فرد مورد بررسی قرار گرفت و در آزمايشها مشخص شد مشکل هورمونی ندارد، میتواند لیزر را شروع کند و اگر مشكل عورمونى داشت بايد علاوه بر ليزر از دارو براى تنظيم هورمونه نيز استفاده كند .اما باید در نظر داشته باشید که لیزر، موهای زائد را صفر نمیکند، ولى در عين حال با ماهش شديد موهاى زائد ، اين افراد رضايت بسيار خوبى خواهند داشت .

2.چرا ليزر موى زائد بايد چندين جلسه تكرار شود ؟
هر تار مو طی سه مرحله رشد می کند ولی تنها در فاز رشد فعال ( فاز آناژن )است که تراکم ملانین به اندازه ای که انرژی نورانی را در حد تخریب جذب می کند، می رسد. در هر مقطع زمانی فقط تعداد یک سوم از موها در این فاز قرار دارند، لذا حداقل ۴ تا ۶ جلسه برای از بین بردن موهای زائد با لیزر نیاز می باشد. بهترین کاندیدهای لیزر موهای زائد اشخاصی با موهای تیره و رنگ پوست روشن هستند، گاهی اشخاص دارای پوست تیره یا رنگ موهای روشن نیازمند جلسات بیشتری برای رفع موهای رائد می باشند.

3. عوارض ليزر موهاى زائد چيست ؟
اگر فرد آفتاب گرفته باشد ممکن است پوستش بسوزد و جای آن لکهای سفید و يا تيره ایجاد شود. همچنین اگر بعد از لیزر مراقبتهای لازم را رعایت نکند یا در صورت ایجاد زخم آن را دستکاری کند و تاول ایجاد شود، ممکن است جای آن اسکار باقی بماند. علاوه بر این اگر فردی که از لیزر استفاده میکند تبحر کافی نداشته باشد و شرایط دستگاه را براساس رنگ پوست بیمار درست تنظیم نکند، ممکن است منجر به ایجاد زخم، لک و تاول شود.

4. آیا فقط پزشک باید این کار را انجام دهد ؟
بله. بهتر است پزشک لیزر موهای زائد انجام دهد زیرا دستگاهها و پوستهای مختلف را میشناسد و کار را صحیح انجام میدهد.عدم آگاهى كافى از انواع تيپهاىزپوستى و فازهاى مختلف رشد مو در نواحى مختلف بدن و همچنين عدم آشنايي با انواع دستگاههاى ليزر مو، باعث ميشود عوارض ناشى از ليزر مو و همچنين ميزان عدم پاسخ به ليزر در دست اينگونه افراد بالاتر باشد.

5. تفاوت انوع ليزرها در چیست و از کجا بفهمیم کدام دستگاه مناسبتر است ؟
در كل براى از بين بردن موى زائد دو سیستم وجود دارد: سیستمهای لیزری و سیستمهای غیر لیزری. دستگاههای غیر لیزری، سیستمهای نوری هستند که ipl نام دارند. این دستگاهها مناسب هستند اما قدرتشان به اندازه لیزر نیست. در واقع از آنجایی که سیستمهای لیزری گرانقیمت هستند، سیستم غیرلیزری ipl طراحی شد که دسترسی به آن آسانتر و هزینههایش کمتر است اما در عین حال عوارض و احتمال سوختگی پوست و بازگشت مو با آن بیشتر است. سیستمهای لیزری انواع مختلفی دارند ازجمله الکساندرایت و دایود و ان دى يگ (N-D YAG ) با مکانیسمها و طول موجهای مختلف که هریک برای نوع به خصوصی از پوست مثل سبزه، روشن، سفید، تیره و ... کاربرد دارند. به عبارت دیگر لیزری که برای پوست روشن استفاده میشود، شاید مناسب پوست سبزه نباشد و بالعکس. انتخاب نوع لیزر با پزشک است و پزشک باید با تمامی این لیزرها آشنایی داشته باشد.

6. چرا بعضیها با این لیزر دچار سوختگی می شوند ؟
دلیل آن انتخاب نادرست دستگاه لیزر است، همچنين بيشتر دستگاههاى ليزر براى پوستهاى روشن مناسب هستند و در پوستهاى تيره تر بايد با انرژى كمتر كار كرد تا از سوختگى احتمالى خوددارى شود ، با اين شرايط موها ممكنست از بين نروند و فقط كمى نازكتر شوند و به ناچار بيمار تعداد جلسات بيشترى را به اميد گرفتن نتيجه متحمل شود ، كه اين علاوه بر هزينه كردن بيشتر ، اتلاف وقت بيشتر ،خطر بروز عوارض احتمالى ناشي از جلسات زياد ليزر و يا IPL را بيشتر ميكند .

پزشک آنلاین

دکتر کامبیز بهشید [ پوست و مو ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: