کد خبر: ۱۶۷۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 20
یک میلیون و ۴۶۶ هزار و ۲۶ نفر در بدو ورود به مدرسه تحت معاینات غربالگری قرار گرفتند از این میزان ۲۰۹ هزار و ۷۵۱ نفر پیش دبستانی و یک میلیون و ۲۵۶ هزار و ۲۷۵ نفر نوآموز بدو ورود به مدرسه هستند
شفا آنلاین>اجتماعی>مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، از اجرای نظام مراقبت سلامت گروه سنی ۵ تا ۱۸ سال شامل دانش آموز و غیر دانش آموز خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمد اسماعیل مطلق گفت: معاینات غربالگری در گروه سنی (۵ تا ۱۸ سال دانش آموز و غیر دانش آموز) در سنین ۵ سالگی (پیش دبستانی)، ۶ سالگی، ۹ سالگی، ۱۲ سالگی و ۱۵ سالگی و در جمعیت دانش آموزی پایه های اول ابتدایی، چهارم ابتدایی، پایه اول دوره متوسطه اول، پایه اول دوره متوسطه دوم انجام می شود.

وی با بیان اینکه در طرح تحول سلامت از سال ۹۴ پایه ۴ نیز به معاینات غربالگری(Screening) دوره ای اضافه شد، ارزیابی ها و معاینات افزوده شده را شامل واکسیناسیون، سلامت دهان و دندان، بررسی ابتلا به بیماری های نیازمند مراقبت ویژه، پایش رشد ، بینایی، شنوایی، پوست و مو، ریه (آسم و سل)، قلب و عروق، فشارخون(blood pressure)، تیرویید، شکم، اختلالات اسکلتی، عضلانی و قامت، رفتارهای پرخطر (تغذیه ناسالم، کم تحرکی، مواد دخانی، سوء مصرف مواد، رفتارهای جنسی نا ایمن)، مشکلات ادراری تناسلی، روند بلوغ، آنمی، هپاتیت و ارزیابی عوامل خطر ژنتیک عنوان کرد.

مطلق بخشی از این غربالگری را سلامت روان اعلام کرد و گفت: سلامت روان (اورژانس روانپزشکی ، اختلال اضطراب منتشر، اختلال پانیک، اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال وسواسی-جبری، اختلال استرس پس از سانحه، پرخاشگری، افسردگی، سایکوز، اختلال دو قطبی، صرع، معلولیت ذهنی/ADHD/اختلال رفتاری-سلوک، سلامت اجتماعی و بررسی مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت هستند.

وی ادامه داد: ارائه آموزش ها در ابعاد مختلف سلامت شامل تغذیه سالم، فعالیت بدنی، بلوغ، رفتارهای پرخطر، مهارت های زندگی، بهداشت فردی، پیشگیری از سوانح و حوادث، مهارت های فرزند پروری نیز در این برنامه انجام می شود.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، افزود: ارجاع موارد نیازمند ارجاع و پیگیری موارد ارجاعی تا حصول نتیجه نهایی نیز در این برنامه صورت میگیرد.

وی با اعلام اینکه در سال تحصیلی جدید، یک میلیون و ۴۶۶ هزار و ۲۶ نفر در بدو ورود به مدرسه تحت معاینات غربالگری قرار گرفتند، گفت: از این میزان ۲۰۹ هزار و ۷۵۱ نفر پیش دبستانی و یک میلیون و ۲۵۶ هزار و ۲۷۵ نفر نوآموز بدو ورود به مدرسه هستند.

مطلق افزود: از مجموع دانش آموزان مورد غربالگری قرار گرفته ۳ درصد مشکل بینایی و ۱.۴ درصد مشکل شنوایی داشتند. با توجه به انجام معاینات غربالگری در سایر پایه ها مجموعاً حدود ۴.۵ میلیون دانش آموز تحت پوشش معاینات غربالگری هستند و حدود ۹۰ درصد جمعیت هدف تحت معاینات غربالگری قرار گرفته اند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: