کد خبر: ۱۶۷۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 19
در سال ۹۴ حدود ۵۰۰ هزار تماس با اورژانس اجتماعی برقرار شد و در سال ۹۵ این تماس‌ها به ۷۰۰ هزار تا افزایش یافت. این بدین معناست که مردم آهسته آهسته با اورژانس‌های اجتماعی بیشتر آگاه می‌شوند

شفا انلاین>اجتماعی>رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از آشنایی کم مردم با فعالیت اورژانس اجتماعی (۱۲۳) بر لزوم معرفی اورژانس اجتماعی به مردم و آشنایی آنها با فعالیت این مجموعه تاکید کرد.

به گزارش شفا آنلاین، عبدالرضا عزیزی صبح امروز در مراسم افتتاح ۱۵۰ مرکز اورژانس اجتماعی در سراسر کشور که با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، با اشاره به افزایش تنوع آسیب‌های اجتماعی در کشور طی سال‌های اخیر اظهار داشت: با وجود افزایش تنوع آسیب‌های اجتماعی خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه در کشور انجام شده است.

وی افزود: در این راستا سازمان بهزیستی از سال ۸۷ اقدام به راه اندازی اورژانس اجتماعی و تربیت نیروی متخصص در این زمینه کرد. همچنین در دولت تدبیر و امید نیز آئین نامه ساماندهی خدمات اجتماعی به تصویب رسید و ردیف بودجه جداگانه‌ای برای آن مشخص شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اوج توجه بهزیستی به موضوع آسیب‌های اجتماعی در سال ۹۴ شکل گرفت. در این سال در جلسه‌ای که به ریاست مقام معظم رهبری و با حضور روسای قوای سه گانه و مسئولان مربوطه در بخش‌های مختلف برگزار شد، رهبری توجه همه مسئولان نظام را به آسیب های اجتماعی جلب کردند.

عزیزی در ادامه با تاکید بر لزوم پیشگیری از ایجاد آسیب‌های اجتماعی(Social harm) در جامعه گفت: همواره پیشگیری از ایجاد بیماری و آسیب اجتماعی مقدم بر درمان است،‌ چرا که هزینه‌های پیشگیری یک سوم هزینه‌های درمان است و ۱۱ الی ۳۰ برابر نیز تاثیر بیشتری دارد. در این راستا برای پیشگیری از ایجاد آسیب‌های اجتماعی در کشور باید سازمان‌های تخصصی از جمله سازمان بهزیستی را تقویت و مورد حمایت خود قرار دهیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین بر لزوم توجه به مسائل معیشتی فعالان و مددکاران اجتماعی تاکید کرد و اظهار داشت: چنانچه مددکاران اجتماعی دغدغه شغلی و درآمدی نداشته باشند،‌ قطعا می‌توانند مردم را بیشتر آگاه کنند،‌ چرا که کسی که دغدغه شغلی و معیشتی در زندگی خود دارد قطعا از آرامش روانی لازم برخوردار نیست. به همین دلیل ابتدا باید برای مددکاران اجتماعی آرامش ایجاد کنیم تا این افراد آماده شوند تا در جامعه آرامش ایجاد کنند.

وی با انتقاد از قانون مدیریت خدمات کشوری اظهار داشت: قانون مدیریت خدمات کشوری در زمان خود قانون خوب و موثری بود، اما امروز بسیار بی خاصیت شده و در عین حال نیز بی عدالتی‌هایی به همراه دارد که نه تنها کارکنان بهزیستی،‌ بلکه کارکنان سایر سازمان‌ها از این قانون ناراضی هستند.

عزیزی با بیان اینکه «می‌توانیم عزیزانی که در اورژانس اجتماعی فعالیت می‌کنند را در قانون مدیریت خدمات اجتماعی لحاظ کنیم» خاطرنشان کرد: با توجه به حضور وزیر رفاه در ریاست کمیسیون اجتماعی دولت و همچنین توجه ویژه معاون اول رئیس جمهوری به موضوع قرار گرفتن فعالان اورژانس اجتماعی در لایحه مربوطه این افراد نیز از امنیت شغلی برخوردار شوند. با توجه به اینکه این لایحه آماده تقدیم به مجلس است، اگر ۳ هزار نفری که در اورژانس‌های اجتماعی تلاش می کنند در لایحه گنجانده شوند،‌ قطعا ما در مجلس و کمیسیون اجتماعی از این لایحه دفاع می‌کنیم تا امنیت شغلی برای این افراد ایجاد شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین با تاکید بر لزوم افزایش آگاهی مردم نسبت به فعالیت‌های اورژانس‌های اجتماعی در کشور اظهار داشت: در سال ۹۴ حدود ۵۰۰ هزار تماس با اورژانس اجتماعی برقرار شد و در سال ۹۵ این تماس‌ها به ۷۰۰ هزار تا افزایش یافت. این بدین معناست که مردم آهسته آهسته با اورژانس‌های اجتماعی بیشتر آگاه می‌شوند. در عین حال با توجه به اینکه ۲.۵ درصد مردم جهان اعم از فقیر و غنی از بیماری روانی مزمن برخوردار هستند و در بهترین شرایط و پیشرفته‌ترین کشورها از هر ۱۰۰ میلیون نفر ۲.۵ میلیون نفر دارای این مشکل هستند، در ۸۰ میلیون جمعیت ایران افراد زیادی با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند که رقم ۷۰۰ هزار تماس با اورژانس اجتماعی بدان معناست که هنوز این نهاد به خوبی معرفی نشده است.

عزیزی با اشاره به اهمیت فعالیت اورژانس‌های اجتماعی گفت: اورژانس‌های اجتماعی از بسیاری از خودکشی‌ها جلوگیری می‌کنند. آنها همچنین به افراد راه صحیح زندگی کردن را یاد می‌دهند و به آنها آموزش می‌دهند که خودکشی(Suicide) راه صحیحی نیست. در این زمینه اورژانس اجتماعی توانسته است در سال ۹۵ از ۵ هزار و ۲۰۰ خودکشی به طور کامل جلوگیری کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: