کد خبر: ۱۶۷۱۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 20
خانواده باید نخستین منبع عشق، تفاهم، پذیرش و حمایت آدمی باشد اما متاسفانه، در بسیاری از خانواده ها روابط بین فردی به شدت آسیب دیده است. در چنین شرایطی اتحاد و یگانگی ازبین رفته و اعضای خانواده احساس ناخوشایندی در این فضا دارند.
شفا آنلاین:خانواده باید نخستین منبع عشق، تفاهم، پذیرش و حمایت آدمی باشد اما متاسفانه، در بسیاری از خانواده ها روابط بین فردی به شدت آسیب دیده است. در چنین شرایطی اتحاد و یگانگی ازبین رفته و اعضای خانواده احساس ناخوشایندی <Feeling unwell>در این فضا دارند.

به گزارش شفا آنلاین:اما پیش از آنکه به فکر رفع این مشکل باشیم، نخست باید علل زمینه ساز را بشناسیم. در ادامه به شش مورد مهم اشاره می شود که ممکن است به آنها فکر هم نکرده باشیم:
1. اهانت و عیب‌جویی: کلمات وزن قابل توجهی دارند و اگر حین سخن گفتن به لحن و انتخاب کلمات توجه نکنیم ممکن است تاثیر خیلی بدی روی فرد مقابل بگذارد و حتی تا سالها ازسنگینی آن رنج ببرد.
خانواده باید منبع حمایت بی قید و شرط باشد اما کلمات نادرست و منفی بین زوجین یا والدین و فرزندان به شدت بر روابط صمیمانه آنها تاثیر می گذارد.

متاسفانه بیشتر افراد نمی توانند در زمان بحث های جدی با یکدیگر از شیوه و کلمات مناسب استفاده کنند یا سخنان نامربوط به کار می برند که این حالت موجب بی توجهی طرف مقابل و تشدید بحث می شود. چنین شرایطی می تواند زمینه ساز ایجاد شکاف در روابط خانوادگی و حتی منشا جر و بحث تا سال ها بعد نیز باشد. اگر لازم می دانید در مورد مسئله ای صحبت کنید ابتدا چند نفس عمیق بکشید و سپس در کمال آرامش با هدف بهبود روابط سخن بگویید. صحبت کردن شما نباید احساس بدی در دیگران ایجاد کند.
2. بدگویی: بدگویی و غیبت دیگران همیشه تاثیر منفی در روابط دارد. به طور کلی، زمانی از فردی غیبت می کنید که مخاطب او را به خوبی می شناسد.
صحبت کردن پشت سر یک نفر شاید شما را در آن لحظه آرام کند اما هیچ تاثیری در رفع اساسی مشکل ندارد و حتی روابط شما به سرعت خراب می شود و تا مدت های طولانی نیز ادامه پیدا می کند.
زمانی که غیبت و بدگویی در خانواده ای مرسوم شود، این شرایط همه اعضا را مجبور به اعلام نظر موافق یا مخالف می کند و عامل مهم ایجاد اختلاف و دودستگی در نهاد خانواده می شود.
بهتر است در مورد تنش ها، اختلافات و ناراحتی ها با نزدیکانتان به سادگی و در کمال آرامش حرف بزنید. دلایل منطقی برای مشکل مطرح نمایید و سعی کنید با پیدا کردن راه حل های واقع بینانه به آشتی و بهبود روابط برسید. در صورت موفقیت در این گام می توانید جو مطمئن و آرامی را در خانواده شکل دهید.
3. همدل و متحد نبودن: همدلی همه اعضای خانواده لازمه وحدت آنهاست. همه افراد حق اظهار نظر و عقیده خود را دارند و گرچه این امکان نیست که همه تصمیم نهایی را بگیرند اما احساس توجه و شنیده شدن از طرف نزدیکان احساس خوبی به وجود می آورد و یکپارچگی خانواده را تقویت می کند.
بی توجهی اعضای خانواده به یک نفر کم کم او را به انزوا می کشاند و باعث می شود تا از احساس خشم و بغض رنج ببرد. اگر برای سفر یا هر نوع فعالیت دیگری برنامه ریزی می شود همه باید حق اظهار نظر داشته باشند. در واقع لازم است تا هر کس احساس مهم و مفید بودن در کانون خانواده را درک کند.
حضور افراد بدون چنین روابطی نمی تواند خانواده ای سالم را شکل دهد.
4. دروغ و فریبکاری: فریبکاری هر رابطه ای را به نابودی می کشاند. ممکن است فردی بتواند سال ها دروغی را پنهان کند اما به هر حال فاش می شود. باید دانست که حقیقت چراغی روشن و اصلی غالب در زندگی است.
اگر با اعضای خانواده خود صادق نباشید پس قرار است صداقت و راستی را کجا خرج کنید؟ دروغ گفتن حتی برای مسائل پیش پا افتاده هم می تواند به شکاف روابط خانوادگی بیانجامد زیرادروغ اعتماد را از بین می برد. هر چه دروغ بزرگتر باشد، آسیب های ناشی از آن نیز جدی تر خواهد بود.
همیشه به خاطر داشته باشید که هر عمل نتیجه ای برای شما و اطرافیانتان خواهد داشت. بهتر است به جای دروغ گفتن عیوب خود را بشناسید و سعی در رفع آنها داشته باشید. صادق بودن با خانواده نشانه احترام به آنهاست که نمی توان از آن چشم پوشید.
5. عدم پذیرش تفاوت‌ها: طبیعی است که در دوران کودکی مطابق قوانین والدین رفتار کنید. چنین اصول آموزش و تربیت برای خواهران و برادران شما هم اعمال شده است. البته به این معنا نیست که همیشه باید این گونه رفتار کنید.
زندگی کردن زیر یک سقف الزاما به معنای هم عقیده بودن در همه زمینه ها نیست و معمولا اعضای خانواده در جنبه های مختلف به خصوص مسائل سیاسی و مذهبی اختلاف نظر دارند.
باید این ظرفیت را داشته باشید که عقاید، سلائق و اولویت های هر کدام از نزدیکانتان را بپذیرید. جرو بحث با آنها به خاطر اختلاف نظر و عقاید می تواند منجر به ایجاد آسیب های جبران ناپذیری در روابط خانوادگی شود.
پذیرش هر فردی همانگونه که هست بهترین نشانه عشقی است که می توان به او ارزانی داشت.
6. گذشت نداشتن و عذرخواهی نکردن: عذرخواهی صادقانه به منزله سیمان در تحکیم روابط اعضای خانواده است. هیچ کسی کامل نیست و طبیعی است که در خانواده بحث به وجود آید. اما استفاده از جملاتی مانند «من به خاطر... معذرت می‌خواهم» می تواند مانع از بروز دوری و فاصله شود و روابط را اصلاح کند.
عذرخواهی این پیام را به طرف مقابل القا می کند که شما برای او ارزش قائل هستید و نمی خواهید احساسات منفی بین شما باقی بماند.
همیشه به خاطر داشته باشید که همه اعضای خانواده به یکدیگر نیاز دارند. گذشت و چشم پوشی از اشتباهات نقش بسیار مهمی در روابط سازنده و مطلوب آنها دارد. سپید

www.Améliore ta santé.fr
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: