کد خبر: ۱۶۶۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 16
اکنون در جهان 50 میلیون نفر به بیماری آلزایمر مبتلا هستند و به عبارتی در سطح دنیا هر سه ثانیه یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود
شفاآنلاین>سلامت> مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران با اشاره به اینکه هر ۳ ثانیه یک نفر در جهان به آلزایمر(دمانس) مبتلا می‌شود گفت: یک سال تشخیص زودتر ۳ سال معلولیت ناشی از آلزایمر را کاهش می‌دهد.

به گزارش شفاآنلاین، معصومه صالحی در آستانه برگزاری روز جهانی آلزایمر که 21 سپتامبر برابر با 30 شهریور است، گفت: اکنون در جهان 50 میلیون نفر به بیماری آلزایمر مبتلا هستند و به عبارتی در سطح دنیا هر سه ثانیه یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود.

وی با بیان اینکه در سه دهه آینده 25 درصد از جامعه ایران سالمند خواهند بود، افزود: باید این بیماری را جدی بگیریم. مساله آموزش باید در کشور نهادینه شود زیرا اگر ما آموزش را در سطح کشور گسترش دهیم، می توانیم میزان ابتلا به این بیماری (Sickness)را کاهش داده و آن را کنترل کنیم.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران ادامه داد: متاسفانه به دلیل شرم از ابراز بیماری که در جامعه وجود دارد، افراد مبتلا به مراکز تشخیصی ارجاع داده نمی شوند. در نتیجه این افراد و خانواده ایشان دچار چالش می گردند که می توان به بی مهری قرارگرفتن افراد مبتلا توسط خانواده به دلیل اختلال عملکردی اشاره کرد.

صالحی تأکید کرد: با توجه به کمبود مراقبین در حال حاضر و سه برابر شدن تعداد افراد مبتلا در آینده، نیاز به افزایش آگاهی و برنامه ریزی دقیق و جامع برای این افراد وجود دارد.

وی گفت: همکاری با وزارت بهداشت و درمان و تصویب سند ملی آلزایمر قدمی بزرگ در مورد معرفی بیماری آلزایمر برای نسل حاضر و نسل آینده است و با این مسئله می توان شاهد موفقیت در عرصه درمان ،مراقبت مناسب و توانبخشی لازم و در نتیجه افزایش کیفیت زندگی افراد مبتلا و مراقبین آنها بوده و کاهش ابتلا و صرفه جویی اقتصادی(Economic) را پی‌ریزی کرد.

صالحی با اشاره به اینکه یک سال تشخیص زودتر 5 سال معلولیت ناشی از آن را کاهش می دهد،گفت: هر فراموشی نشانه آلزایمر نیست و 60 درصد دمانس‌ها آلزایمر و غیر قابل برگشت است.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران با اشاره به ابنکه تخمین زده شده در کشور 700 هزار نفر مبتلا به آلزایمر داریم، ادامه داد: در این بیماری به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی داخل مغز، سلول های مغز تخریب می‌شود و از نشانه های این بیماری اختلال در حافظه کوتاه مدت است.
وی خاطرنشان کرد: 40 درصد دمانس‌ها قابل برگشت بوده و می تواند ناشی از کم کاری تیروئید، تومور مغزی،مصرف برخی داروها،افسردگی، استرس و عفونت باشد که با درمان این بیماری ها دمانس نیز رفع می‌شود.

صالحی در ادامه به تشکیل انجمن آلزایمر اشاره کرد و گفت: این انجمن اولین تشکل غیردولتی آموزشی، درمانی، مراقبتی و توانبخشی ویژه افراد مبتلا به دمانس و بیماری آلزایمر در کشور است که با هدف ارتقاء کیفیت زندگی افراد مبتلا به بیماری آلزایمر و خانواده ایشان تاسیس و به ثبت رسید.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران خاطرنشان کرد: انجمن توانسته است با ایجاد ارتباط و فراهم کردن زمینه همکاری با سازمان های مختلف و با بهره‌گیری از اعتماد و حمایت های مردم و سخت کوشی اعضاء داوطلب خدمات موثر و شایسته ای را به افراد مبتلا و خانواده آنان ارائه دهد و تاکنون بیش از 4000 فرد مبتلا را تحت حمایت قرار داده است.
برچسب ها: آلزایمر ، بیماری ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: