کد خبر: ۱۶۶۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 12
حالت هایی مانند بیماری دیابت با قند در ادرار ممکن است سبب رقیق شدن ادرار و افزایش حجم آن شود در مقابل، خوردن رنگدانه های موجود در مواد غذایی مختلف و داروها، مانند کسانی که مولتی ویتامین مصرف می کنند ممکن است ادرار تیره تر داشته باشند .

شفا آنلاین:ادرار بخش مهمی از فرآیند دفع بدن است. کار آن حذف آب اضافی و مواد زائد محلول در آب از خون توسط فیلتر کلیه ها <Filter the kidneys>است. ادرار در درجه اول برای خلاص شدن از سموم و یا چیزهایی مضر برای بدن است.

به گزارش شفا آنلاین: رنگ زرد از نتایج ادرار دارای اروبیلین یا اروکروم است که از تخریب بیلی روبین تولید می شود به طور خاص، اروبیلی نوژن از صفرا توسط باکتری های روده متابولیزه، باز جذب و اکسیده می شود و سبب تولید اروبیلین می شود که پس از آن از ادرار دفع می شود محدوده طبیعی رنگ ادرار از زرد روشن تا طلایی رنگ است حالت هایی مانند بیماری دیابت با قند در ادرار ممکن است سبب رقیق شدن ادرار و افزایش حجم آن شود در مقابل، خوردن رنگدانه های موجود در مواد غذایی مختلف و داروها، مانند کسانی که مولتی ویتامین مصرف می کنند ممکن است ادرار تیره تر داشته باشند .

ادرار عادی روشن است اما اگر برون ده ادرار کاهش یابد ممکن است مه آلود به نظر برسد حضور سلول های سفید خون و یا وجود چرک در ادرار ( در عفونت یا التهاب )، همچنین می تواند به ادرار ظاهر کدر بدهد.

همچنین حضور انزال در ادرار، ممکن است به ادرار ابری منجر شود پروتئینوری در چنین مواردی نیز می تواند منجر به حباب در ادرار شود این حباب ها نیز می تواند تا حدی با ادرار کردن طبیعی هم اتفاق بیافتد با این حال، حضور مداوم کف یا حباب در هنگام ادرار کردن ممکن است پروتئینوری پاتولوژیک را نشان دهد.

عوامل زیادی می‌توانند موجب غیرطبیعی شدن رنگ ادرار شوند. برخی دلایل موقتی و بی‌ضرر هستند. برای مثال مصرف برخی غذاها یا داروها می‌توانند موجب تغییر رنگ ادرار شوند. اما سایر دلایل جدی‌تر هستند. برای مثال ممکن است یک آسیب‌دیدگی، عفونت یا شرایط پزشکی دیگری وجود داشته باشد که نیاز به درمان آن باشد.

اگر ادرار رنگ غیرطبیعی پیدا کند به‌طوری‌که مرتبط با غذا یا دارویی که مصرف کرده‌اید یا کم‌آبی بدن نباشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

برخی دلایل زمینه‌ای ادرار غیرطبیعی یا تیره‌رنگ بی‌ضرر هستند؛ اما برخی دیگر بیماری‌های جدی بوده که نیاز به درمان دارند.

پزشک می‌تواند به شما برای شناسایی دلیل غیرطبیعی بودن رنگ ادرار کمک کند. در صورت مشاهده خون در ادرار مراجعه به پزشک بسیار مهم است.

همچنین اگر رنگ ادرار قهوه‌ای تیره همراه با مدفوع روشن یا زردی رنگ پوست یا چشم‌ها باشد نیز باید به پزشک مراجعه کرد.

هنگامی که شما متوجه تغییر رنگ ادرار خود شدید و یا یک بوی عجیب و غریب در توالت وجود دارد علت ممکن است چیزی بی ضرر مانند خوردن ( چغندر و یا مارچوبه ) باشد و همچنین ممکن است نشانه ای از یک بیماری جدی تر، مانند یک عفونت و یا سرطان باشد.

گاهی اوقات یک تغییر رنگ ادرار نشانه ای از یک مشکل پزشکی مانند عفونت ادراری، خونریزی دستگاه ادراری، کلیه، مثانه و یا مشکل کبد است.

تغییر در رنگ ادرار می تواند نشان دهنده ی غذای خورده شده، دارو یا مکمل و یا یک مشکل پزشکی است.

اگر ادرار تیره‌تر از حد نرمال به نظر برسد احتمالاً بدن دچار کم‌آبی است. اگر مایعات کافی مصرف نکنید ترکیبات موجود در ادرار غلیظ‌تر شده و درنتیجه رنگ آن تیره‌تر می‌گردد.

برچسب ها: تغییر رنگ ، ادرار ، قند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: