کد خبر: ۱۶۵۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 07
خبر حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان یک خبر تک خطی است که جزییات آن توسط سازمان ثبت احوال تشریح نشده و ابهامات زیادی در این خصوص وجود دارد
شفا آنلاین>سلامت>برخی می گویند صداقت در جامعه را نشانه رفته؛ طرحی جنجالی که توسط سازمان ثبت احوال پیشنهاد شده حذف عنوان طلاق از شناسنامه زنان مطلقه است.در حالی که این موضوع هنوز به عنوان یک پیشنهاد توسط ثبت احوال عنوان شده اما واکنش ها به آن زیاد بوده و گاها تند .

به گزارش شفا آنلاین، سهیلا جلودار زاده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از اولین افرادی بود که در مورد این مسئله اظهار نظر کرد. وی با رویکردی انتقادی می گوید:حذف طلاق از شناسنامه ترویج دروغ در جامعه است؛ اگر فردی با این روش به تشکیل زندگی دوم خود برسد قطعا سر وسامان نمی گیرد چون با دروغ شروع شده است.

وی به هدف ارائه این طرح اشاره می کند و می افزاید :نیتی جز مخفی کردن یک واقعیت پشت این طرح نیست؛ چه لزومی برای مطرح کردن آن وجود دارد چون شناسنامه هویت یک فرد است این هویت در هیچ موردی نباید انعکاس دهنده دروغ باشد.

منتقدان این طرح می گویند ضرر آن به منفعتش می چربد پس چه لزومی برای مطرح کردن آن وجود دارد؟

خبر حذف واژه طلاق(Divorce) از شناسنامه زنان یک خبر تک خطی است که جزییات آن توسط سازمان ثبت احوال تشریح نشده و ابهامات زیادی در این خصوص وجود دارد.

شیما قوشه حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری به این نکته اشاره می کند که با حذف طلاق از شناسنامه زنان مطلقه ممکن است همه زنان مورد سوء ظن قرار بگیرند که قبلا شاید ازدواج کرده باشند و این مسئله ممکنه حوزه خصوصی افراد را تحت تاثیر قرار دهد

اما بعد از واکنش ها؛

ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور طی سخنانی اعلام کرد که حذف عنوان طلاق به اصلاح قانون نیاز دارد و مجلس باید در این زمینه باید ورود کند

چند سال قبل طرحی مشابه این به مجلس آمد ولی با مخالفت اکثریت نماینده ها مواجه شد.

سهیلا جلودار زاده در پاسخ به این سوال که در صورت آمدن این طرح به مجلس واکنش احتمالی نماینده ها چطور خواهد بود می گوید:

حتما نباید رای مثبت بدهند چون ما نماینده ها نباید دروغ را در کشورقانونی بکنیم.

وی می افزاید ما به قران مجیدقسم خوردیم و نباید به افراد جامعه خیانت بکنیم

و این از لحاظ اخلاق قانون گذاری کاملا غلط است.

در حال حاضر صرفاً طلاق‌هایی که فرد مطلقه دوشیزه باشد، امکان حذف از شناسنامه را دارد.

اما این طرح یا پیشنهاد چه چیزی به آن می افزاید؟

شیما قوشه می گوید:این طرح در مورد زنانی است که احتمالا بچه ندارند چون اگر واژه طلاق از شناسنامه زنانی که دارای فرزند هستند حذف شود موضوع بغرنج تر خواهد شد و این شائبه را به وجود خواهد آورد که این اسم ها در شناسنامه از کجا آمده اند.

پس این طرح خواسته به صورت محدود از زنان حمایت کند و فقط استثنائات را در نظر گرفته است.

نمی توان به پیشنهاد سازمان ثبت احوال فقط انتقادی نگاه کرد چون با کمی بررسی یک سری مزیت های هم در آن می توان یافت.

شیما قوشه به مشکل وجود واژه طلاق در شناسنامه زنان مطلقه اشاره می کند و می گوید:

متاسفانه هنوز دید منفی نسبت به زنان مطلقه وجود دارد با وجود اینکه تغیراتی که در نگرش جامعه در این خصوص به وجود آمده هنوز هست و وقتی زن مطلقه شناسنامه خود را برای کار اداری یا شخصی ارائه می دهد همیشه بار روانی برای او دارد و معمولا زنانی که طلاق گرفتند در معرض پیشنهاد های ناهنجارتری نسبت به کسانی که تا کنون ازدواج نکردند قرار می گیرند.

سوال اینجاست که چطور می شود این مشکل زنان مطلقه را که بار روانی فراوانی برای آنها دارد رفع کرد ؟

به نظر قوشه راه حل این مشکل در دل کارت های هوشمند نهفته است

و می گوید :وقتی کارت های ملی هوشمند صادر شد قرار بر این شد که برخی از اطلاعات مانند وضعیت خدمت افراد در این کارت ها ذخیره شود و به نظر من واژه طلاق هم می تواند از شناسنامه حذف شود و در کیت الکترونیکی کارت ملی هوشمند ذخیره شود و فقط مراجع صالحه مانند دفتر ثبت ازدواج(Marriage) بتوانند به آن دسترسی داشته باشند و لزومی ندارد یک کارمند بانک از این مسئله باخبر باشند که آیا زنی طلاق گرفته یا نه!

راه حل ساده ای به نظر می رسد که بدون سر و صدا هم می توان آن را اجرا کرد مثل طلاق هایی که می شود مخفی کرد به جز از چشم آنکه باید بداند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: