کد خبر: ۱۶۵۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 08
مصرف برخی غذاها مانند سیر، انواع کلم، پیاز، مارچوبه و تربچه و یا غذاهای پر ادویه و پرچاشنی ممکن است روی طعم شیر اثر بگذارد و تغییرناگهانی طعم شیر سبب تمایل نداشتن شیرخوار به شیرخوردن شود.
شفا آنلاین:بسیاری از بررسیها مصرف اسید فولیک در زمان حاملگی <Pregnancy time>را ضروری دانستهاند اما بسیاری از غذاهای موجود مانند مارچوبه، کلم، ذرت، نخود واسفناج حاوی مقادیری اسید فولیک هستند و در ضمن غذاهای دیگر مانند گندم و آب پرتقال نیز ممکن است با آن غنی شوند.

به گزارش شفا آنلاین:مکملهای روی توصیه شده است، مثلاً در انگلستان مصرف روزانه 15 تا 20 میلی گرم ترکیب روی پیشنهاد شده است. روی در غلات، تخم مرغ، گوشت و آرد کامل وجود دارد. البته توسط کارشناسان ایرانی اضافه نمودن مکمل روی به آرد در کشور نیز توصیه شده است. غذاهای حاوی هویج، سبزی، کره، ماهی و گوشت سرشار از ویتامین A هستند و نیازی به مصرف جداگانه ای دارویی نیست.

مصرف برخی غذاها مانند سیر، انواع کلم، پیاز، مارچوبه و تربچه و یا غذاهای پر ادویه و پرچاشنی ممکن است روی طعم شیر اثر بگذارد و تغییرناگهانی طعم شیر سبب تمایل نداشتن شیرخوار به شیرخوردن شود. با توجه به تأثیر برخی مواد غذایی بر طعم شیر، در صورتی که شیرخوار از شیر خوردن امتناع میکند بهتر است مادران از مصرف این مواد خودداری کرده یا مصرف آن را محدود کنند. مکملهای غذایی زیادی وجود دارند که تولید کنندگان آن مدعیاند که باعث افزایش شیر مادر میشوند در واقع تأثیر هیچکدام از آنها به اثبات نرسیده است و بیشتر اثر روانی دارد تا حقیقی. دقت شود که بعضی از این مکملها مقادیر زیادی مواد قندی دارند.

مواد غذایی افزایش دهنده شیر مادر
دم کردهی رازیانه، بادام، کنجد، شاهدانه، ماهی، غلات پرک شده (خصوصاً جو)، کاهو، لبنیات و آبجو، ماش، خرما و گردو باعث افزایش شیر میشود. بعضی از افراد توصیه مینمایند که رازیانه و آبجو باعث افزایش شیر و جعفری باعث کاهش آن میشود که از نظر علمی به اثبات نرسیده است.

مواد غذایی کاهش دهنده شیرمادر
شکلات، جعفری، کاکائو، سیر، پیاز، چای زیاد، قرص جلوگیری، گوجه فرنگی و گندم از مواد غذایی است که باعث کاهش شیرمادر میشود. دقت شود که استرس و خستگی نیز باعث کاهش شیر میشود.

پزشک آنلاین

دکتر منصور ریسمانچیان [ پزشک عمومی ]

نتیجه گیری
شیرمادر بهترین و کاملترین غذا برای کودکان است و لذا حفظ کیفیت آن به لحاظ حجم، طعم و محتوای آن، برای مادران از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. رعایت نیازهای تغذیه ای یک مادر شیرده و برخورداری درست از مکملهای غذایی و ویتامینه، ضامن سلامت مادر و کودک شیرخوار میباشد. ورزشهای متناسب و منظم و رعایت نکات لازم که برخی از آنها در این مقاله اشاره شد، برای مادران شیرده توصیه میشود. پرهیز از مواد غذایی کاهندهی شیر و بد طعم کنندهی آن به مادران در حفظ کیفیت شیر کمک شایان توجهی مینماید.

در پایان شایان ذکر است که برنامه غذایی اصولی در هنگام شیردهی ضمن ایجاد تناسب اندام در مادر ، منجر به بهبود کیفیت و کمیت شیر نیز خواهد شد . مهم ترین نکته در مورد شیر مادر ، به دور بودن او از استرس و حوصله کافی برای مک زدن سینه و بدنبال آن ترشح هورمون اکسی توسین در مغز می باشد . پس اگر احساس کاهش شیر دارید قبل از تغذیه بدنبال اصلاح این موارد باشید .
از این مطالب برای سلامتی ، بهبود شیوه زندگی و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید و ما را به دیگران معرفی نمایید.

پزشک آنلاین

دکتر منصور ریسمانچیان [ پزشک عمومی ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: