کد خبر: ۱۶۵۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 06
از پرستاری به عنوان تعابیر مختلفی همچون شغل و صنف یاد شده که برای تبدیل آن به حرفه نیازمند فرهنگسازی درمیان جامعه پرستاری است.

شفا آنلاین>سلامت>معاون پرستاری ورزات بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت: تبدیل پرستاری(Nursing) به حرفه نیازمند فرهنگسازی است.

به گزارش شفا آنلاین،غضنفر میرزابیگی صبح امروز در کنگره بین المللی پرستاری و حرفه‌ای شدن در سطح ایران و جهان که در ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: از پرستاری به عنوان تعابیر مختلفی همچون شغل و صنف یاد شده که برای تبدیل آن به حرفه نیازمند فرهنگسازی درمیان جامعه پرستاری است.

وی افزود: هنوز به معنای واقعی کلمه از پرستاری به عنوان حرفه یاد نمی‌شود و در مراحل اولیه تبدیل به حرفه به سر می‌برد و برای تبدیل آن نیازمند اقدامات جدی است.

میرزا بیگی درباره تعاریف حرفه بیان کرد: حرفه شامل یک تخصص است که دارای هنجار و استانداردهای مورد نیاز است که باید توسط افراد شاغل رعایت شود.

معاون پرستاری ورزات بهداشت و درمان و آموزش پزشکی درباره تفاوت‌های صنف و حرفه خاطرنشان کرد: در صنف فقط به حقوق صاحبان صنف توجه می‌شود ولی در حرفه علاوه بر حقوق صاحبان حرفه، به حقوق مردم نیز توجه کرده و به آن ها خدمات دهی می کند.

میرزا بیگی درباره اقداماتی که به منظور تبدیل پرستاری به حرفه صورت گرفته است، تصریح کرد: نهادهایی همچون سازمان نظام پرستاری و معاونت پرستاری برای تبدیل پرستاری به حرفه تاسیس شده‌اند که با همکاری با یکدیگر توانسته‌اند بسیار موثر باشند.

وی گفت: تداوم زنجیره مراقبت از بالین تا منزل یکی از مهمترین برنامه‌های حوزه پرستاری است.

حسین حبیب زاده دبیر کنگره بین المللی پرستاری و حرفه‌ای شدن در سطح ایران و جهان نیز در این کنگره گفت: 420 مقاله به دبیرخانه کنگره بین المللی پرستاری و حرفه‌ای شدن در سطح ایران و جهان ارسال شده است.

وی اظهارکرد: به دبیرخانه کنگره 420 مقاله ارسال شده که 46 مورد آن در بخش سخنرانی و 240 مورد آن در بخش پوستر که در 3 روز در این کنگره ارائه می‌شوند.

حبیب زاده گفت: علم پرستاری جزو علومی است که در تولید علم در دنیا تاثیر فراوانی داشته و توانسته است سبب پیشرفت علم پزشکی در جهان شود.

همچنین جواد آقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه نیز در این همایش تصریح کرد: دانشکده پرستاری ارومیه با قدمت بالغ بر 100 سال اولین دانشگاه پرستاری کشور است.

وی اظهار کرد: دانشکده پرستاری ارومیه با قدمت 100 ساله از اولین دانشکده پرستاری کشور بوده که  آذربایجان غربی و شهر ارومیه در این زمینه هم اکنون نیز جزو پیشتاز ها در این رشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در خصوص اقداماتی که باید برای حرفه ای شدن پرستاری  ورت گیرد بیان کرد: برای تکمیل این فرآیند باید چالش ها شناسایی و  آسیب شناسی شوند که برگزاری کنگره هایی هم چنینی می تواند کمک شایانی به تبدیل پرستاری به حرفه کند.

برچسب ها: پرستاری ، بهداشت ، وزارت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: