کد خبر: ۱۶۵۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 06
گاهی حوادث به عمدی و غیرعمدی؛ طبیعی و انسان‌ساز و گاهی به حاد و تدریجی تقسیم می‌شوند.
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مدیریت غیرمتمرکز از مهم‌ترین عوامل آسیب‌پذیری کشور در برابر حوادث، سوانح طبیعی و غیرطبیعی دانست.

به گزارش شفا آنلاین،داوود خراسانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه برای حوادث، تقسیم بندی‌های متعددی وجود دارد، اظهار کرد: گاهی حوادث به عمدی و غیرعمدی؛ طبیعی و انسان‌ساز و گاهی به حاد و تدریجی تقسیم می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه ایران، کشوری بلاخیز است، گفت: متاسفانه در بسیاری از تقسیم‌بندی‌ها، ایران جزو کشور‌های بالای جدول قرار می‌گیرد و ۳۴ حادثه از ۴۳ بلا یا حادثه شناخته شده در دنیا، در کشور ما اتفاق افتاده است و معمولا هم در رنکینگ جهانی جزو ۱۰ کشور اول هستیم.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها با اشاره به میزان بالای حوادث ترافیکی در کشورمان اظهار کرد: براساس رنکینگی که سازمان جهانی بهداشت در سال ۱۳۸۳ ارائه کرد، کشور ما از آخر مقام ششم را داشت و در رنکینگی که در سال ۱۳۹۱ منتشر شد نیز از میان ۱۷۵ کشور جهان، ما رتبه پنجم را از آخر داشتیم؛ بنابراین جایگاه ایران از حیث حوادث ترافیکی اصلا جایگاه مناسبی نیست.

خراسانی در پاسخ به این سوال که چرا کشور‌هایی مانند ژاپن که در شرایط بلاخیزتری نسبت به ما قرار دارند، بسیار کمتر از ما آسیب می‌بینند، گفت: در برخی کشور‌ها مانند ژاپن تعداد حوادثی که اتفاق می‌افتد مانند زلزله و سونامی و... به مراتب خیلی بیشتر از کشور ما است، اما میزان آسیب‌پذیری آن‌ها بسیار کمتر است. مثلا در ژاپن یک زلزله ۷ ریشتری تنها ۲ مجروح به جا می‌گذارد، ولی در کشور ما یک زلزله ۶ ریشتری تلفات زیادی به بار می‌آورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید براینکه مهم‌ترین علت آسیب‌پذیری زیاد ما در برابر حوادث به عامل مدیریت برمی‌گردد، تصریح کرد: در بسیاری از کشور‌ها مدیران به تقویت زیرساخت‌ها توجه زیادی دارند در حالی که ما اولویت‌ها را درنظر نمی‌گیریم. مثلا می‌خواهیم با آموزش در مدارس، همه موضوع‌ها را حل کنیم. البته شکی نیست که آموزش در جای خود اهمیت زیادی دارد، ولی وقتی زیرساخت‌های ما مشکل داشته باشد همچنان آسیب‌پذیر خواهیم بود.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها در پایان بیان کرد: نخستین عامل آسیب پذیری در برابر حوادث را نبود یک مدیریت قوی، متمرکز و یکپارچه و اولویت اول این مدیریت را توجه به تقویت زیرساخت‌ها می‌دانم. ضمن اینکه لازم است از افراد متخصص و صاحب فن استفاده بیشتر و بهتری شود.
برچسب ها: حوادث ، دانشگاه ، پزشکی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: