کد خبر: ۱۶۵۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 06
هدف ما این است که تا سال ۱۴۱۰ شاهد ریشه کنی هپاتیت C در ایران باشیم. همچنین در جهت ریشه کنی هپاتیت C در میان بیماران هموفیلی و تالاسمی تا سال ۱۴۰۰ تلاش می‌کنیم

شفا آنلاین>سلامت>رئیس شبکه هپاتیت ایران دو معضل مهم در حوزه هپاتیت را تشریح کرد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر سیدموید علویان در هفتمین کنگره بین‌المللی هپاتیت تهران با بیان اینکه این کنگره با همکاری انجمن‌های علمی داخل و خارج کشور برگزار می‌شود، گفت: برای اولین بار است که این کنگره به طور همزمان در استان‌های شیراز و بیرجند هم برگزار می‌شود. ما این نوید را به مردم ایران می‌دهیم که همکاران‌مان با کسب دانش فنی لازم و به روزرسانی اطلاعات‌شان خدمات بهتری را برای بیماران ارائه دهند.

وی افزود: هدف ما این است که تا سال ۱۴۱۰ شاهد ریشه کنی هپاتیت C در ایران باشیم. همچنین در جهت ریشه کنی هپاتیت C در میان بیماران هموفیلی و تالاسمی(Thalassemia) تا سال ۱۴۰۰ تلاش می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در این کنفرانس ۱۵۰۰ نفر ثبت نام کردند و ۱۸۰ مقاله پذیرفته شده است، گفت: همچنین در این کنگره ۸۰ نفر سخنران داریم که ۳۰ نفرشان از کشورهای دیگر به این کنفرانس دعوت شده‌اند. همچنین ۱۳۰۰ نفر هم به صورت زنده این کنفرانس را می‌بینند؛ به طوریکه ما در ۳۱ استان کشور به طور زنده این کنفرانس را نمایش می‌دهیم و در هشت کشور دنیا نیز به طور همزمان پخش می‌شود. همچنین ما در این کنگره مسابقه نقاشی را با موضوع هپاتیت ترتیب دادیم که بیش از ۷۰۰ اثر با تم هپاتیت به دبیرخانه کنگره رسید و ۳۰ اثر به عنوان آثار برتر انتخاب شدند.

علویان همچنین گفت: امسال علاوه بر جوایز یاس و کوثر جایزه‌ای با عنوان مینا هم طراحی شده که به کسانی که در حوزه ریشه کنی هپاتیت(hepatitis) اقدام بزرگی انجام دادند، اهداء می‌شود. بنابراین اولین جایزه مینا امسال به آقای دکتر ضیایی از بیرجند داده می‌شود؛ چرا که ایشان توانستند بیماری هپاتیت C را در بیماران هموفیلی و تالاسمی استان خراسان جنوبی ریشه کن کنند. حال امیدواریم که تا سال ۱۴۰۰ در سایر استان‌ها هم بتوانیم هپاتیت C را در بیماران خاص ریشه کن کنیم.

رئیس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه ایران کمترین میزان شیوع هپاتیت C را در منطقه دارد، گفت: میزان شیوع هپاتیت C در کشور ما نیم درصد است و بیشترین مبتلایان به این بیماری سابقه اعتیاد تزریقی دارند.

خوشبختانه بیماری هپاتیت B هم در ایران کاملا کنترل شده؛ به طوریکه دیگر بروز هپاتیت B را در سنین زیر ۲۳ سال نداریم و بیشتر افراد مبتلا به این بیماری بالای ۲۸ سال هستند. حال امیدواریم با برنامه‌هایی که با همکاری شبکه بهداشت، وزارت بهداشت و سایر مراکز علمی طراحی و اجرا می‌کنیم تا سال ۱۴۱۰ هیچ مورد جدید هپاتیتی نداشته باشیم و بتوانیم داروی درمان قطعی مبتلایان موجود را هم مشخص کنیم.

علویان با بیان اینکه در زمینه خدمات پزشکی برای بیماران هپاتیت در اقصی نقاط کشور دارای آزمایشگاه و متخصص هستیم، گفت: خوشبختانه سازمان‌های بیمه‌گر هم از این بیماران حمایت می‌کنند و تمام داروهای مورد نیاز بیماران هپاتیت B و C در کشور با یک دهم قیمت مشابه خارجی‌اش تولید می‌شود.

دو معضل مهم هپاتیت در ایران

علویان با بیان اینکه البته معضلاتی هم در حوزه هپاتیت در کشور وجود دارد، گفت: یکی از این معضلات این است که هنوز ۷۰ درصد مبتلایان به هپاتیت B و C در کشور شناسایی نشدند. بنابراین باید از طریق رسانه‌ها به مردم آموزش دهیم و در عین حال نباید ترس بیهوده ایجاد کنیم و باید بدانیم که با هپاتیت می‌توان زندگی کرد، کار کرد و ازدواج کرد، اما باید با آن آشنا شویم و کنترل و درمانش کنیم.

وی معضل دوم بیماران هپاتیت را پایین بودن سطح اقتصادی در بعضی از مبتلایان به این بیماری عنوان و اظهار کرد: برخی از مبتلایان به هپاتیت B از نظر اقتصادی در سطح پایین‌تری قرار دارند. ما از دولت، وزارت بهداشت و بیمه‌ها می‌خواهیم همانطور که درباره افراد معتاد و زندانیان مبتلا به هپاتیت به صورت جدی پیگیری کردند، حمایت بیشتری هم از بیماران هپاتیت کم بضاعت انجام دهند. بنابراین ما باید تلاش‌مان را مضاعف کنیم و امیدواریم حاصل این کنگره چیزی جز کاهش آلام بیماران نباشد.

وی درباره میزان شیوع هپاتیت در اقصی نقاط کشور گفت: قبل از سال ۷۰ میزان هپاتیت B در اقصی نقاط کشور بیش از سه درصد و بین پنج تا هفت درصد بود. این در حالیست که اکنون میزان آمار هپاتیت در کشور به جز دو استان سیستان و بلوچستان و گلستان زیر دو درصد است. به عنوان مثال آمار هپاتیت B در کردستان زیر هشت دهم درصد است، اما این آمار در کردستان عراق بین سه تا پنج درصد است. همچنین میزان هپاتیت B در کرمانشاه زیر یک درصد برآورد شده؛ این در حالیست که در طرف دیگر مرز استان کرمانشاه این آمار بین سه تا پنج درصد است.

وی ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان که بالاترین میزان شیوع هپاتیت B را داشت بعد از ۲۰ سال میزان هپاتیت B در این استان به زیر ۳.۵ درصد رسیده، اما در طرف دیگر مرز این استان میزان بروز هپاتیت B هفت درصد است. بنابراین ما در کشورمان با تلاش جمعی توانستیم میزان بروز هپاتیت B و C را کنترل کنیم و اکنون باید مراقب رفتارهای پر خطر باشیم و از آنها پیشگیری کنیم.

علویان با بیان اینکه خوشبختانه بحث واکسیوناسیون هپاتیت B نیز در کشور انجام می‌شود، گفت: در سال گذشته تزریق واکسن هپاتیت B برای تعدادی از زندانیان به صورت رایگان انجام شد و امسال هم قرار است برای ۱۰۰ هزار نفر از اهدا کنندگان مستمر خون این واکسن تزریق شود. بنابراین باید از سازمان انتقال خون و وزارت بهداشت تشکر کرد که برای پیشگیری از بروز هپاتیت B این اقدام را انجام می‌دهند.

در بخش دیگری از این مراسم پرفسور رابرت گیش - استاد دانشگاه استنفورد که در حوزه هپاتیت کار کرده است، گفت: هپاتیت B در شرق جهان شایع‌تر از هپاتیت C است؛ در حالیکه در غرب میزان بروز هپاتیت C شایع‌تر است.

وی افزود: بهترین برنامه برای پیشگیری از بروز هپاتیت B آموزش و غربالگری(Screening) مادران است و باید در جهت آموزش و خصوصا سلامت خون بویژه در کشورهایی مانند یمن، سوریه، عراق، افغانستان که متاسفانه در جنگ هستند، تلاش بیشتری کنیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: