کد خبر: ۱۶۵۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 06
مزاج توت شيرين گرم و تر که بهترین طبع برای بدن انسان بوده و شاه‌توت مايل به سردى و رطوبت است. توت خون صالح در بدن تولید می‌کند به همین خاطر در رفع کم‌خونی و تصفيه خون مفید است و با رطوبت‌رسانی به مغز می‌تواند آرام‌بخش خوبی باشد.
شفا آنلاین: قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: و التوت الابيض قريب منه و لكنه اقل تغذية و اضر بالمعدة.

پيغمبر صلى الله عليه و آله فرمود: و توت سفيد نزديك به آن (سياه) است، اما مواد غذايى آن كمتر و ضررش براى معده بيشتر است. 

به گزارش شفا آنلاین:درخت توت با نام علمی morus alba یا White Mulberry از تيره گزنه‏‌ها دارای دو نوع میوه يكى شيرين و سفيد که آن را توت نبطى و دومی ترش و سياه كه آن را توت شامى یا شاه توت می‌نامند. درخت توت سفيد در غالب نواحى ايران به‌خصوص نواحى شمالى ايران به منظور استفاده از ميوه و برگ‌هاى آن برای مصرف تغذيه كرم ابريشم و همچنين در نواحى ديگر پرورش مى‌‏يابد. 

* مزاج توت شيرين گرم و تر که بهترین طبع برای بدن انسان بوده و شاه‌توت مايل به سردى و رطوبت است. توت خون صالح در بدن تولید می‌کند به همین خاطر در رفع کم‌خونی و تصفيه خون مفید است و با رطوبت‌رسانی به مغز می‌تواند آرام‌بخش خوبی باشد. 


* از ضماد برگ خشک آن با روغن زیتون، در درمان سوختگی پوست و همچنین براى نرم كردن سينه، رفع سرفه، آسم، عوارض سل و ساير ناراحتى‌‏هاى سين‌ه‏اى از دم‏كرده آن استفاده مى‌‏شود. 

* غرغره با آب يا رب آن براى زخم و جوش‌هاى دهان و کاهش التهاب حلق و گلو مفيد است و شتسشوی بدن با پودر برگ توت به همرا سرکه در حمام می‌تواند به مانند سفیدآب در پاکسازی بدن عمل کند. 

* مصرف آن از قديم الايام به عنوان دافع كرم و حتى دفع كرم كدو بين مردم معمول بوده است و براى دفع كرم معمولا جوشانده 15 گرم پوست ريشه درخت را در 250 گرم آب تهيه كرده صبح ناشتا مصرف می‌کردند.

* البته توت می‌تواند در بعضی افراد مستعد، سردرد ایجاد کند و در برخی افراد نیز برای معده مضر است. همانطور که شیخ بو علی سینا در کتاب قانون خود می‌نویسد: توت سفيد ملين بوده که برای رفع یبوست مفید است و از آنجا که ادرارآور است در پاکسازی بدن موثر است. حین مصرف به سرعت از معده عبور می‌کند اما دير از روده خارج می‌شود.  براى معده مضر است و بايد كه قبل از غذا بخورند و برای رفع ضرر آن بعد از آن سكنجبين بياشامند. 

* دکتر احمدیه نیز در کتاب راز درمان خود از توت سفيد به عنوان دارویی در دفع مرض قند و چاق‌کننده، همینطور از توت‏ و برگ درخت توت‏ سفيد و حتى ابريشم از داروهاى مسكن اعصاب و به ویژه از صمغ درخت توت‏ در درمان بيماري‌هاى روانى نام برده است. 

* نتایج مطالعات اخير فیتوتراپی در مورد عصاره برگ‌های توت سفید اثرات کاردیوواسکولر، آنتی‌دیابت، ضدمیکروبی، ضدکنسر، کاهش چربی خون، آنتی‌اکسیدان، آنتی‌اتروژنیک و ضدالتهاب را نشان می‌هد که می‌تواند به عنوان پروتکل‌های پیشگیری و درمان جایگزین ارائه شود. 

* نتایج تحقیق عصاره آبی برگ توت سفید در محیط آزمایشگاه نشان داد که میزان قند و چربی‌های خون را در موش‌های سالم تغییر نمی‌دهد، ولی در موش‌های دیابتی سبب کاهش مقدار قند و چربی های خون می‌شود و در صورت کسب نتایج بالینی مطلوب و با توجه به اینکه برگ این گیاه به وفور یافت می‌شود ممکن است کمک شایانی به تولید صنعتی داروي کاهش قند خون کند. سلامانه

دکتر فاطمه فدایی، دستیار طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی

برچسب ها: توت ، قند بدن ، آرام بخش
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: