کد خبر: ۱۶۵۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 03
جمهوری اسلامی ایران با تولید ٣١ درصد از تمامی مقالات سلول‌های بنیادی در منطقه خاورمیانه رتبه اول را به خود اختصاص داده است
شفا آنلاین>سلامت>دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: جمهوری اسلامی ایران با تولید ٣١ درصد از تمامی مقالات سلول‌های بنیادی در منطقه خاورمیانه رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

به گزارش شفا آنلاین، امیرعلی حمیدیه در هجدهمین کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل همزمان با سیزدهمین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی به بررسی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ایران پرداخت.

وی در ابتدا با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های زیادی در حیطه سلول‌های بنیادی(Stem Cells) و پزشکی بازساختی کسب کرده است تعداد انتشارات معتبر ایرانی را در سطح ١٥ جهانی ذکر کرد و آن را چشمگیر دانست.

به گفته دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی در زمینه کار آزمایی های بالینی کشورمان توانسته است با ٧٦ کارآزمایی در حوزه سلول‌های بنیادی جزو پیشتازان منطقه باشد. به طوریکه تا کنون ٥١ کارآزمایی اختتام یافته و ٢٥ کارآزمایی بالینی فعال با شرکت حدود 2300 بیمار ثبت شده است.

وی ادامه داد: با علاقه مندی بسیاری از دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی به حوزه سلول‌های بنیادی اکنون ٤٤ مرکز تحقیقاتی در این زمینه فعالیت دارند. همچنین بیش از ٤٦٠ محقق، ٣٠٠ عضو هیات علمی دانشگاه و همچنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این مراکز مشغول پژوهش هستند.

حمیدیه با اشاره به این موضوع که تعداد پروژه‌های مورد حمایت ستاد سلول‌های بنیادی در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است، گفت: از ٣٨ پروژه در سال ٢٠١٣ به ١٢٠ پروژه در سال ٢٠١٦ افزایش یافته است. تعداد مراکز پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز که در دو سال قبل تنها ٦ مرکز بود به ١٦مرکزافزایش یافته و طَی این مدت ٩ مرکز پذیره نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز فعال شده‌اند.

وی یکی از دستاوردهای مهم چندساله اخیر کشور در جهت گسترش فناوری‌های(Technology) سلول‌های بنیادی تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تأیید معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری دانست و بیان کرد: در سال 92 تنها ٢ شرکت فعال بوده و در سال 96 به ٥٦ شرکت افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر ٤ انستیتو سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در کشور فعال هستند که اولین آنها پژوهشگاه رویان بوده که در زمینه سلول‌های بنیادی رویانی، سلول‌های بنیادی پرتوان القایی، سلول‌های بنیادی جنسی، سلول‌های بنیادی بند ناف و تمامی انواع سلول‌های بنیادی از 15 سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی به این مطلب اشاره کرد که به‌زودی فناوری‌های پیشرفته مهندسی بافت و همچنین ارگان‌های مینیاتوری از سلول‌های بنیادی بالغین جهت غربالگری داروهای نوین و گران‌قیمت در دسترس قرار می گیرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: