کد خبر: ۱۶۵۱۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 03
محققان روش جديدي براي مقابله با سلول هاي سرطاني ابداع کرده اند که از شيمي درماني موثرتر است و سميت ناخواسته ناشي از درمان را هم مي کاهد
شفاآنلاین>سلامت> محققان روش جديدي براي مقابله با سلول هاي سرطاني ابداع کرده اند که از شيمي درماني موثرتر است و سميت ناخواسته ناشي از درمان را هم مي کاهد.

به گزارش شفاآنلاین، محققان دانشگاه گلاسکو در اسکاتلند تاکيد دارند که در اين رويه تازه کشف شده مرگ سلول هاي سرطاني به شيوه اي موثرتر ازروش هاي فعلي مانند شيمي درماني صورت مي گيرد.

به گفته آنها، روش جديد از بين بردن سلول هاي سرطاني که 'مرگ سلولي مستقل کاسپاز' (CICD) نام دارد به ريشه کن شدن کامل تومورها در الگوهاي تجربي منجرشد.

بيشتر درمان هاي ضد سرطان(Cancer) فعلي مانند شيمي درماني، پرتودرماني و ايمنوتراپي سلول هاي سرطاني را از طريق رويه اي به نام آپوپتوز که با فعال سازي پروتيين هايي به نام کاسپاز منجر به مرگ سلولي مي شود، از بين مي برند.

با اين وجود در آپوپتوز، حذف سلول هاي سرطاني اغلب به طور کامل اتفاق نمي افتد که به عود بيماري (disease)منجر مي شود و يا مي تواند عوارض جانبي ناخواسته داشته باشد و چه بسا موجب تقويت سرطان شود.

محققان دانشگاه گلاسکو قصد داشتند روشي براي تقويت درمان ابداع کنند که موجب کشتن سلول هاي سرطاني شود و در عين حال ميزان سميت ناخواسته ناشي از درمان را کاهش دهد.

مطالعه آنها نشان داد که تحريک مرگ سلولي مستقل کاسپاز (CICD) و نه آپوپتوز اغلب به پسروي کامل تومور منجر مي شد.

دکتر استفان تايت از موسسه تحقيقات سرطان Beatson در انگليس گفت: به ويژه در شرايطي که بدن به درمان پاسخ جزئي مي دهد، داده هاي ما نشان مي دهند که تحريک خاص CICD تومور به جاي آپوپتوز مي تواند روش موثرتري براي درمان سرطان باشد.

برخلاف آپوپتوز که شکل ساکت مرگ سلولي است، زماني که سلول هاي سرطاني از طريق CICD از بين مي روند، سيستم ايمني از طريق آزاد شدن پروتيين هاي التهابي مطلع
    مي شود و مي تواند به سلول هاي باقي مانده تومور که از درمان اوليه فرار کرده اند، حمله کند.

دکتر تايت افزود: به هر حال سازوکار جديد اين پتانسيل را دارد که تاثير درمان هاي سرطان را به اندازه زيادي تقويت کند و ميزان سميت ناخواسته ناشي از درمان را کاهش دهد.
برچسب ها: سلامت ، سرطان ، بیماری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: