کد خبر: ۱۶۴۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - 2017August 31
از هر 10 قرباني بيماري سرطان ريه 8 نفر مواد دخاني استفاده مي‌کنند
شفاآنلاین>سلامت> يک متخصص ژنتيک با اشاره به اينکه در مواد دخاني حدود 4 هزار نوع مواد شيميايي وجود دارد که 70 نوع آن سرطان‌زا هستند، گفت:از هر 10 قرباني بيماري سرطان ريه 8 نفر مواد دخاني استفاده مي‌کنند.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر ناصر پارسا در نشست خبري انجمن سرطان ايران، افزود:در قرن بيستم حدود 100 ميليون نفر به دليل استعمال دخانيات جان خود را از دست داده‌اند و با توجه به پيش‌بيني‌هاي انجام شده در قرن بيست و يکم، يک ميليارد نفر قرباني دود سيگار خواهند شد.

وي ادامه داد:بيماري سرطان (Cancer)از حدود 5 هزار سال قبل در جهان وجود داشته است و هر چه جمعيت کشورها افزايش پيدا کرده ميزان شيوع اين سرطان نيز رشد چشمگيري داشته است.پارسا گفت: امروزه نزديک به 50 درصد از بيماران مبتلا به سرطان توسط متخصصان درمان مي‌شوند و اگر تشخيص اين بيماري سريع‌تر انجام شود درمان آن راحت‌تر خواهد بود.

اين متخصص ژنتيک تصريح کرد: بايد توجه داشت هر چه از زمان ايجاد توده سرطاني در بدن بگذرد درمان آن سخت‌تر خواهد بود به دليل تنوع ژنتيکي که اين سلول‌ها ايجاد مي‌کنند باعث مي‌شود تا نسبت به روش‌هاي درماني مقاومت بيشتري از خود نشان دهند.

وي در خصوص عوامل ايجاد سرطان توضيح داد: دخانيات، پرتوهاي راديواکتيو، عناصر شيميايي سرطان‌زا، اشعه ماوراي بنفش نور خورشيد و ... از جمله عوامل بروز سرطان هستند که مي‌توان با کاهش آنها از بروز سرطان پيشگيري به عمل آورد.پارسا تصريح کرد: اما بايد توجه داشته باشيم وراثت، سن و سيستم ايمني از جمله موارد غيرقابل کنترل در بروز سرطان محسوب مي‌شود.اين متخصص ژنتيک، گفت: 80 درصد بيماران مبتلا به سرطان را افراد بالاي 60 سال تشکيل داده‌اند و همچنين هر ساله 6 ميليون نفر به دليل ابتلا به انواع سرطان‌ها در دنيا جان خود را از دست مي‌دهند که اين آمار بيشتر از جمع قربانيان سل و مالاريا است.

وي با بيان اينکه عدم آگاهي مردم و نداشتن فرهنگ صحيح باعث شيوع بيماري سرطان شده است، گفت: بايد در اين زمينه فرهنگسازي‌هاي لازم صورت گيرد همچنين توجه داشت که حق بيمار است که از بيماري خود اطلاع داشته باشد اما براي اطلاع دادن به وي بايد از فرهنگ‌سازي مناسب و روش اطلاع‌رساني صحيح استفاده شود.

اين متخصص(Expert) در ادامه، گفت: عمر زندگي افراد سيگاري حدوداً 15 سال از افرادي که مواد دخاني استفاده نمي‌کنند کمتر است و متأسفانه آمارها نشان مي‌دهد که 15 درصد جمعيت ايران دخانيات مصرف مي‌کنند.پارسا در پايان با اشاره به نقش مؤسسه‌هاي خيريه در حمايت از بيماران سرطاني‌، گفت: نقش اين مؤسسات بسيار مهم است به دليل اينکه آنها از منابع مالي قوي برخوردار هستند لذا بايد توجه کنيم که همکاري تنگاتنگي بين بيمارستان‌ها و اين مؤسسات آغاز شود.
برچسب ها: سلامت ، متخصص ، سرطان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: