کد خبر: ۱۶۴۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - 2017August 29
کساني که برحسب نوع شغل، بيشتر نشسته کارهاي خود را انجام مي دهند، بيشتر در معرض ابتلا به سنگ کليه هستند
شفاآنلاین>سلامت> رئيس انجمن اورولوژي ايران با بيان اينکه مصرف نمک يکي از عوامل مهم سنگ سازي کليه ها است، گفت: کساني که برحسب نوع شغل، بيشتر نشسته کارهاي خود را انجام مي دهند، بيشتر در معرض ابتلا به سنگ کليه هستند. دربدن هرکدام از ما در طرفين ستون فقرات و در موازات اصلي مهره 1 تا 3 کمري يک جفت عضو لوبيايي شکل و قهوه‌اي رنگ وجود داره که به آن کليه گفته مي شود؛ وزن هر کليه در بالغين 150 گرم و اندازه مشت بسته فرد است.

به گزارش شفاآنلاین، سنگ کليه(Kidney)  قطعه اي از مواد جامد است که در داخل کليه ها تشکيل مي شود. سنگ هاي بزرگ ممکن است در حالب ، مثانه، يا پيشابراه گير کنند. همين عامل مي تواند سبب انسداد و جلوگيري از خروج ادرار شود.رژيم غذايي پرنمک ايراني سبب افزايش احتمال سنگ سازي در افراد و شيوع بيشتر کليه سنگ ساز در کشور شده است. همچنين غلظت منيزيوم پايين آب آشاميدني در کشورما از ديگر عوامل بروز سنگ کليه است؛ منيزيوم يکي از عوامل جلوگيري کننده از سنگ سازي کليه ها است.

دکتر عباس بصيري افزود: در برخي از مواد غذايي به خصوص فست فودها نمک(Salt) زيادي استفاده مي شود و به همين دليل خوردن اين نوع مواد غذايي احتمال سنگ سازي کليه ها را بيشتر مي کند.

وي اظهار کرد: علاوه بر تغذيه نامناسب، وراثت، سابقه خانوادگي و نژادي و موقعيت جغرافيايي از جمله عواملي هستند که در بروز سنگ کليه نقش مهم دارند.

بصيري، نوع شغل و هورمون وابسته به جنس را از جمله عوامل شيوع اين بيماري اعلام کرد و گفت: کساني که برحسب نوع شغل، بيشتر نشسته کارهاي خود را انجام مي دهند، بيشتر در معرض سنگ کليه هستند.

رئيس انجمن اورولوژي اظهار کرد: هرمقدار هوا گرم تر باشد، ميزان تبخير افزايش يافته و غلظت ادارار بيشتر مي شود و در نتيجه احتمال سنگ سازي کليه ها افزايش مي يابد.

بصيري تاکيد کرد که آلودگي هوا نقشي در بروز سنگ کليه ندارد و چنين چيزي تاکنون به اثبات نرسيده است.

وي با اشاره به اينکه آب داراي املاح فراوان عامل خيلي موثري در ابتلا به سنگ کليه نيست، اظهار کرد: ميزان مصرف آب در روز به ميزان کافي مهمتر از نوع جنس آن است.

بصيري به مردم توصيه کرد که مايعات فراوان براي جلوگيري از سنگ کليه مصرف کنند، اين اقدام مانع از سنگ سازي در کليه آنان مي شود.

رئيس انجمن اورولوژي کشور ادامه داد که ايران در منطقه سنگ ساز کليه قرار دارد و آمار نسبتا بالاي دنيا در زمينه تعداد مبتلايان به اين بيماري دارد.

دکتر سيد اميرحسين ضيايي استاد دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي پيشتر گفته بود، تشکيل سنگ هاي ادراري در برخي از استان ها شيوع بيشتري دارد،گفت: تشکيل سنگ کليه دراستان هاي کرمانشاه و کردستان شيوع بالاتري دارد.

    * سنگ کليه در مردان ايراني شايع تر است

دکتر بصيري با اشاره به اينکه سنگ کليه يکي از بيماري هاي شايع در کشور است، گفت: اين بيماري در مردان شايع تر است و شيوع آن نسبت به زنان به 2 تا 3 برابر مي رسد.

رييس انجمن اورولوژي ايران افزود: بين 5 تا 8 درصد ايراني ها يا سنگ کليه داردند يا سابقه اين بيماري را داشته اند.

وي با اشاره به اينکه تعداد مبتلايان به بيماري سنگ ساز کليه در کشور در حال افزايش است، اظهار کرد: در هر سال به ازاري هر 100هزار نفر 35 نفر به اين جمعيت اضافه مي شود.

بصيري با اشاره به اينکه اين بيماري توزيع جغرافيايي دارد و در مناطقي از کشور اين بيماري بيشتر مشاهده مي شود، ادامه داد: براساس مطالعه اي که انجام شده، شيوع سنگ کليه در استان هاي غربي و شمال غرب مانند ايلام و آذربايجان شيوع بيشتري دارد.

راه پيشگيري از سنگ سازي  کليه ها مصرف زياد مايعات، کاهش ميزان مصرف نمک و عدم کاهش ميزان مصرف لبنيات است.

برخلاف تصور عموم مبني بر اينکه به دليل داشتن سنگ هاي کلسيمي بايد ميزان مصرف کلسيم کاهش يابد، نبايد مصرف لبنيات کاهش يابد زيرا بر اساس تحقيق صورت گرفته در ايران، بيشترين علت سنگ سازي کليه ها، اگزالات زياد در بدن است و علت آن زياد بودن اين ماده در گياهان ايراني است؛ بنابراين براي درمان يا پيشگيري از ايجاد کليه هاي سنگ ساز نبايد مصرف شير و کلسيم را محدودکرد.

توصيه براي کاهش ميزان کلسيم بيماران داراي کليه هاي سنگ ساز، بيشتر براي جوامع غربي است زيرا مصرف گوشت در اين جوامع بسيار زياد است و به همين دليل کلسيم ادرار آنها بالا است؛ از اين رو بايد ميزان مصرف کلسيم را محدود کنند. اما ايراني ها نبايد ميزان کلسيم مصرفي خود را محدود کنند زيرا با محدود کردن آن نه تنها سنگ کليه کاهش نمي يابد، بلکه ميزان آن افزايش يافته و شکستگي هاي استخواني نيز در افراد ايجاد مي شود.

بنابراين به بيماران داراي کليه سنگ ساز توصيه مي شود که مصرف آب را افزايش و ميزان مصرف نمک را کاهش دهند و مصرف لبنيات و موادغذايي حاوي کلسيم را کاهش ندهند.
برچسب ها: کلیه ، سلامت ، نمک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: