کد خبر: ۱۶۴۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - 2017August 26
با مصرف غذاهای مضر در ارتودنسی و در هنگام جویدن غذا در هنگام استفاده از بریس، براکت ها ممکن است به سادگی از محل خود بر روی دندان ها جدا شده و شکسته شوند.

شفا آنلاین:تغذیه در ارتودنسی از موارد بسیار مهم و قابل توجه است. غذاهای مضر پس از ارتودنسی شامل مواد غذایی سخت، چسبنده، ترد و زبر است. علاوه بر این با بیمار درباره نیاز به تغییر عادت های غذایی صحبت می شود، زیرا براکت ها نمی تواند در برابر فشار ناشی از جویدن غذاهای نا مناسب مقاومت نمایند.

به گزارش شفا آنلاین: با مصرف غذاهای مضر در ارتودنسی و در هنگام جویدن غذا در هنگام استفاده از بریس، براکت ها ممکن است به سادگی از محل خود بر روی دندان ها جدا شده و شکسته شوند.

در صورتی که این شرایط بطور مداوم اتفاق افتد، احتمالاً لازم است بیمار به مدت طولانی تر از زمان اولیه پیش بینی شده از بریس استفاده کند و این شرایط به معنی این است که بیمار می بایست مدت طولانی تر برای ایجاد طرح لبخند جدید، صاف و زیبای خود صبر نماید.
مراقبت از دندان ها

غذاها و نوشیدنی هایی که می تواند باعث ایجاد پوسیدگی دندان (کرم خوردگی) شوند، می بایست در طول زمان استفاده از بریس مصرف نشوند. علاوه بر این لازم است از غذاهای چسبنده به خاطر افزایش ریسک پوسیدگی و شکستن بریس خودداری گردد. این نوع از مواد غذایی بر روی بریس ها چسبیده و برای یک دوره زمانی طولانی بر روی دندان ها باقی می مانند.

در صورت مصرف غذا یا نوشیدنی های دارای سطح شکر بالا، معمولاً به بیمار توصیه می شود، این مواد به همراه وعده های غذا یا فقط یک بار در طول روز مصرف شود. بلافاصله پس از مصرف این مواد غذایی می بایست دندان ها به دقت مسواک زده و از دهان شویه برای از بین بردن تاثیر آنها بر روی دندان ها و بریس ها استفاده شود. بین وعده های غذایی می بایست از مواد غذایی بدون شکر تصفیه شده استفاده شود و در ادامه می بایست دندان ها مسواک زده و از دهان شویه استفاده گردد.


چگونه غذاهایی که دوست داریم را بخوریم؟

به خاطر داشته باشید که با وجود ارتودنسی دندان ها، هنوز شما می توانید بعضی غذاها که دوست دارید را با تغییرات خاص در نحوه غذا خوردن مصرف نمایید. برای مثال، بخار پز کردن یا برشته کردن هویج می تواند باعث نرم شدن و ساده تر شدن تحمل آن برای بریس شود.

بطور مشابه، بیمار می تواند دانه های ذرت را از ساقه آن جدا کرده یا برای خوردن سیب و گلابی آن را قاچ بزند. سایر نکات قابل استفاده در این حالت شامل آسیاب کردن آجیل در ماست یا غوطه ور کردن کیک های سخت در شیر برای نرم کردن آنها است.

در صورتی که لازم است شیرینی و آب نبات های سخت مصرف کنید، لازم است به جای جویدن این مواد غذایی را بمکید.

در صورت وجود هر گونه سوال درباره بی خطر بودن مصرف برخی غذاها در طول درمان ارتودنسی ، لازم است در این رابطه احتیاط های لازم را به عمل آورید. مطمئناً، شما همواره می توانید با مطب پزشک تماس گرفته و سوالات خود درباره رژیم غذایی و غذاهایی که لازم است از مصرف آنها در طول دوره درمان خودداری شود، اطلاع حاصل کنید. با دنبال کردن دستورات و نکات پزشک و حفاظت از ابزارهای ارتودنسی، بیمار می تواند شرایط عادی جویدن خود را حفظ نماید.


مراقبت از براکت های ارتودنسی

بریس ها با استفاده از مواد مخصوص به دندان ها چسبانده می شوند و به این ترتیب معمولاً در برابر فشار ناشی از خوردن غذا مقاوم هستند. به هر حال، در هنگام خوردن بعضی غذاهای خاص، بریس ها می توانند از محل جدا شده و سیم ها خم یا شکسته شوند.

چه غذاهایی نخوریم؟

غذاهایی که مصرف آنها در طول درمان ارتودنسی جذاب بوده اما خطرناک است، به شرح زیر می باشند:

– جویدن یخ می تواند بریس ها را خراب کند
– غذاهای چسبنده یا شکلات از هر نوع (تافی، کارامل، و سایر موارد مانند آن) می توانند با خم کردن سیم ها و شل کردن بریس ها بر روی دندان به ابزارهای ارتودنسی آسیب وارد کنند.
– غذاهای سفت یا خشک از هر نوع (قسمت خشک پیتزا، چوب شور، گوشت گاو خشک شده، چیپس، سیب زمینی سرخ کرده، بادام زمینی، هویج خام، آجیل و سایر موارد مانند آن) می تواند به سیم های ارتودنسی آسیب وارد کرده و منجر به شل شدن بریس ها بر روی دندان یا شکستن براکت ها و لوله های متصل به آنها شود.
– غذاهای حاوی شکر زیاد (کیک، کلوچه، بستنی و سایر موارد مانند آن) می بایست تا حد ممکن در این دوره مصرف نشوند. در صورتی که این غذاها توسط بیمار مصرف شود، لازم است دندان ها بلافاصله مسواک زده شوند. در صورتی که مسواک زدن دندان ها برای بیمار ساده نباشد، بیمار می تواند از دهان شویه و شستشوی دهان با آب پس از مصرف غذاهای شیرین استفاده نماید.


تغذیه در هفته اول پس از ارتودنسی

هنگامی که برای اولین بار از بریس استفاده می شود، بیمار احتمالاً با مقداری ناراحتی و حساسیت در این رابطه مواجه می شود. در این زمان بیمار فقط می تواند غذاهای نرم همچون سوپ را برای چند روز مصرف کند. به هر حال، به تدریج این ناراحتی از بین رفته و بیمار می تواند شرایط عادی غذا خوردن خود را به دست آورد.

تغذیه در ارتودنسی متحرک

ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی متحرک یک ابزار ارتودنسی ساخته شده از مواد پلاستیکی شفاف است. در این حالت بیمار معمولاً می تواند لوازم ارتودنسی را در هنگام غذا خوردن یا مصرف نوشیدنی از دهان خارج کند و نیز این ابزارها را مسواک زده و نخ دندان بکشد. پس از این کار، بیمار می تواند همه مواد غذایی دلخواه را مصرف کرده و سپس به دقت دندان های خود را قبل از قرار دادن ارتودنسی متحرک در دهان مسواک بزند. به این ترتیب، حفظ مناسب سلامت دهان در طول دوره صاف کردن دندان ها امکان پذیر خواهد شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: