کد خبر: ۱۶۳۸۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۵ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - 2017August 24
افزایش قیمت سیگار را می توان عامل مهمی در کاهش مصرف ان دانست زیرا نتایج پژوهش های انجام شده نشان می دهد افزایش قیمت سیگار حتی بین افراد کهنسال نیز می تواند موجب توقف مصرف شده و در این میان نوع مالیات و میزان تعرفه مالیاتی که دولت ها برای فروش سیگار تعیین می کنند می تواند عاملی مهم در تغییر رویه مصرف و کاهش میزان استعمال دخانیات باشد.
شفا آنلاین:پژوهشگران در مطالعات جدید خود که به مدت ده سال ادامه داشت دریافتند که افزایش قیمت سیگار نقش مهمی در کاهش رغبت استفاده از آن و همچنین کم شدن میزان مصرف روزانه افراد سیگاری دارد. در این پژوهش توصیه می شود مالیات دولت ها بر فروش سیگار<Selling cigarettes> افزایش پیدا کند.

به گزارش شفا آنلاین:پژوهش های جدید نشان می دهد در صورت افزایش قیمت سیگار به میزان یک دلار برای هر بسته، احتمال ترک آن از سوی افرادی سیگاری به میزان 20 درصد افزایش پیدا می کند. در این مطالعات که به مدت 10 سال به طول انجامید، قیمت سیگار در سطح مناطق مختلف بررسی شده و میزان تاثیر آن بر مصرف افراد سیگاری و به ویژه گروه سنی مسن مورد مطالعه قرار گرفت.

افزایش قیمت سیگار را می توان عامل مهمی در کاهش مصرف ان دانست زیرا نتایج پژوهش های انجام شده نشان می دهد افزایش قیمت سیگار حتی بین افراد کهنسال نیز می تواند موجب توقف مصرف شده و در این میان نوع مالیات و میزان تعرفه مالیاتی که دولت ها برای فروش سیگار تعیین می کنند می تواند عاملی مهم در تغییر رویه مصرف و کاهش میزان استعمال دخانیات باشد.

 استفانی ماینی (Stephanie Mayne) سرپرست این تیم پژوهشی اعلام کرد: « ترک سیگار برای افراد سیگاری مسن که برای سال هایی طولانی به استعمال دخانیات می پردازند، به نسبت نسل جوان تر بسیار سخت تر است زیرا این عادت در آن ها برای سال های طولانی نهادینه شده و ترک آن دشوار است. »

به گفته این پژوهشگر، افزایش قیمت سیگار را می توان عامل مهمی در کاهش مصرف آن دانست زیرا نتایج این بررسی ها نشان می دهد افزایش قیمت سیگار حتی بین افراد کهنسال نیز می تواند موجب توقف مصرف شده و در این میان نوع مالیات و میزان تعرفه مالیاتی که دولت ها برای فروش سیگار تعیین می کنند می تواند عاملی مهم در تغییر رویه مصرف و کاهش میزان استعمال دخانیات باشد.

از سوی دیگر امی اوچینکلوس (Amy Auchincloss) از پژوهشگران ارشد این تیم تحقیقاتی اعلام کرد: «ارتباط بین عادت به مصرف سیگار و قیمت آن بسیار منطقی و قابل فهم بوده و موضوعی بسیار با اهمیت برای بررسی میزان استعمال دخانیات و کاهش مصرف آن محسوب می شود.»

در این مطالعات، پژوهشگران به بررسی و مطالعه افراد سیگاری در رده سنی 44 تا 84 سال پرداخته و این پژوهش را در 6 مکان مختلف از جمله شهرهای برانکس (Bronx)، شیکاگو، کارولینای شمالی و ... اجرا کردند. این پروژه در فاصله سال های 2002 تا 2012 تداوم یافته و طی آن مشخص شد که هم زمان با افزایش یک دلاری هر بسته سیگار، احتمال ترک آن از سوی افراد سیگاری 20 درصد افزایش پیدا می کند. این افزایش قیمت همچنین سبب می شود به طور کلی میزان استعمال دخانیات و آغاز به سیگار کشیدن از سوی افراد غیر سیگاری نیز 3 درصد کاهش پیدا کند.

زمانی که این مطالعات به طور خاص بر افراد سیگاری قهار - که در این مطالعات به کسانی گفته می شود که در روز بیش از 10 نخ سیگار (برابر با نصف بسته) مصرف می کنند- متمرکز شد، مشخص شد که میزان مصرف سیگار در آن ها و خطر مصرف بیشتر به میزان 7 درصد کاهش پیدا می کند. از سوی دیگر با افزایش یک دلاری قیمت هر بسته سیگار، افراد سیگاری قهار به میزان 35 درصد از متوسط مصرف روزانه خود کاسته و این رقم در بین کل جامعه آماری سیگاری ها نشان دهنده 19 درصد کاهش است.

استفانی ماینی در این رابطه گفت: «از آن جائی که افراد سیگاری قهار تعداد بیشتری سیگار در طول روز مصرف می کنند، تاثیر افزایش قیمت را به طور واضح تری در اقتصاد خود احساس کرده و به همین دلیل احتمال کاهش میزان مصرف سیگار در ان ها بیشتر است.»

از آن جائی که در این مطالعات تنها افراد 44 ساله و مسن تر مورد بررسی قرار گرفتند، پژوهشگران اعتقاد دارند احتمال وجود تاثیر مشابه یا حتی قوی تر در جامعه جوان تر وجود دارد. از سوی دیگر در این مطالعات مشخص شد که ممنوعیت مصرف سیگار در رستوران ها و اماکن عمومی تاثیر چندانی در کاهش مصرف آن در بین افراد سیگاری نداشته و نقش فشار اقتصادی می تواند بسیار موثرتر و قوی تر محسوب شود.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره ژورنال تخصصی Epidemiology  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.منبع: thehealthsite

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: