کد خبر: ۱۶۳۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 21
داشتن یک رابطه عاطفی موفق و لذتبخش, به دست آوردنی نیست, بلکه ساختنی است و برای به دست آوردنش باید آن را ساخت
شفاآنلاین>اجتماعی> داشتن یک رابطه عاطفی موفق و لذتبخش, به دست آوردنی نیست, بلکه ساختنی است و برای به دست آوردنش باید آن را ساخت.

به گزارش شفاآنلاین، پس برای اینکه درک بهتری از رابطه عاطفی داشته باشیم، اجزای اصلی آن رابطه را بیشتر بشناسیم:

    اعتماد

مادامی که اعتماد در یک رابطه شکل نگرفته، حس امنیت هم وجود ندارد و تا زمانی که افراد در ارتباطات خود امنیت(Security) و اعتماد متقابل را حس و درک نکنند, در حقیقت رابطه‌ای هم شکل نگرفته است. اعتماد خود به خود صورت نمی‌گیرد و مدت، زمان و مکان ندارد. تا زمانی که رابطه وجود دارد، حفظ و صیانت از اعتماد نیز وجود دارد.

    صداقت

راستی و درستی و صداقت اساس یک رابطه(Relation) است. بر پایه ‌‌صداقت است که اعتماد هم صورت می‌گیرد و در واقعیت هم این دو از هم قابل تفکیک نیست. صداقت نه تنها در گفتار باعث اطمینان افراد نسبت به همدیگر می‌شود که در اعمال نیز بشدت قابل توجه است.

    احترام

احترام گذاشتن به ارزش‌ها، عقاید، نگرش‌ها و کلا احترام به جهان‌بینی همدیگر حتی با وجود اختلاف سلیقه، به دوام یک رابطه کمک می‌کند. احترام گذاشتن به خود و همینطور احترام متقابل، ایجاد حس دوست داشتن می‌کند و باعث بالا رفتن عزت نفس و اعتماد به نفس در خود و دیگری می‌شود.

    تعهد

پایبندی و وفاداری به رابطه به دوام یک رابطه عاطفی کمک می‌کند. تعهد داشتن, علاوه بر اینکه از نظر خصائص انسانی و اخلاقی بسیار مورد تاکید است, این پیام را می‌دهد که انتخاب من ارجح است و من مسولیت انتخاب خود را برعهده می‌گیرم. تعهد لازمه ‌پایداری و حفظ رابطه و شکل‌گیری صمیمیت است و بدون تهعد، عملا زیربنای رابطه سست خواهد بود.

    همدلی

درک کردن متقابل و همدلی کردن, از اصول مهم رابطه است. درک کردن یعنی فهمیدن شرایط طرف مقابل و خود را جای او گذاشتن و از منظر او به دنیا نگریستن. وقتی همدلی شکل می‌گیرد چرائی مسائل و مشکلات کمرنگ می‌شود و درواقع طرفین به یکدیگر کمک می‌کنند چگونه حل مساله کنند و متوجه این موضوع هستند که تفکر هر فرد ذاتا و اصلا مربوط به جهان بینی و نگاه او به دنیاست و لزوما شبیه هم نیست.

    نیاز

واضح و بدیهی است که ایجاد یک رابطه‌ سالم و موفق و حفظ و دوام آن, باعث شکل‌گیری خواسته‌ها و نیازها و توقعاتی می‌شود. اما شناسایی نیازها و خواسته‌های یکدیگر با صحبت کردن در مورد آن و شفاف سازی صورت می‌گیرد و اینکه تا چه میزان توانایی برآورده شدن دارند و چقدر ما توانایی برآورده کردن آن‌ها را داریم. توجه به موقع و مناسب به نیازهای اساسی یکدیگر باعث دلگرمی و جلب اعتماد و افزایش صمیمیت طرفین می‌شود.

    صمیمیت

در نهایت چیزی که باعث جذابیت و دوام یک رابطه‌ عاطفی موفق می‌شود، حس دوست داشتن و صمیمیت است. صمیمیت فرآیندی تعاملی است که دارای چندین مولفه می‌‌باشد که اساس همه ‌آن‌ها، شناخت و پذیرش و همدلی است.

هرچند یک رابطه عاطفی موفق، دارای مولفه‌های بیشماری است اما این موارد از اصول اولیه رابطه است که اگر نباشند رابطه معنا ندارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: