کد خبر: ۱۶۳۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 17
فاضل در شرایطی برای انتخابات نظام پزشکی پا پیش گذاشت که انتخابات بی‌فروغ دور قبل ساختار نظام پزشکی را با چالش جدی مشروعیت مواجهه کرده بود و درحالی نفر اول لیست برگزیدگان انتخابات اخیر شد که حضورش نویدبخش انتخابات پرشوری بود.
شفا آنلاین:ایرج فاضل بی‌شک یکی از خوشنام‌ترین و معتبرترین پزشکان معاصر است. او کارنامه درخشانی در عرصه‌های مختلف مدیریتی دارد.

به گزارش شفا آنلاین:فاضل در شرایطی برای انتخابات نظام پزشکی پا پیش گذاشت که انتخابات بی‌فروغ دور قبل ساختار نظام پزشکی را با چالش جدی مشروعیت مواجهه کرده بود و درحالی نفر اول لیست برگزیدگان انتخابات اخیر شد که حضورش نویدبخش انتخابات پرشوری بود. انتخاباتی که می‌توانست یکی از عرصه‌های فعالیت‌های مدنی و صنفی شود اما با اهمال عجیب و دور از ذهن برگزارکنندگانش، به یکی از چالش‌های بزرگ و بی‌جواب دوران وزارت حسن هاشمی تبدیل شد. ایرج فاضل طی هفته‌های اخیر و در بحبوبه مسائل مطرح‌شده و اعتراضات به نحوه برگزاری انتخابات سکوت کرد ولی دیروز  اعلام کرد که با توجه به تمام گله‌ها از روند انتخابات و عدم پاسخگویی مسوولین به شبهات، همچنان به عهدی که با جامعه پزشکی بسته پایبند است و در انتخابات شورای‌عالی نظام پزشکی کاندید می‌شود. ایرج فاضل می‌گوید به وضوح جریانی در حال مهندسی‌کردن و جهت‌دهی به انتخابات است و حتی وزیر بهداشت و وزارتخانه هم قربانی این جریان شده‌اند.

چه شد که به این جمع بندی رسیدید که در انتخابات شرکت کنید؟
با توجه به اتفاق‌هایی در مسیر انتخابات نظام پزشکی افتاد، لازم می‌دانم نکاتی را به همکارانم بگویم. علت کاندید شدن من در انتخابات سازمان نظام‌پزشکی، یک نوع احساس وظیفه بود. احساس می‌کردم انتخابات باید با استقبال و هیجان بیشتری همراه باشد. همیشه معتقد بودم که اقتدار و قدرت نظام پزشکی، مستقیم به تعداد رای‌دهندگان بستگی دارد و هر چه استقبال بیشتر باشد، اقتدار نظام پزشکی بیشتر می‌شود. در این مدت هم در تمام مصاحبه‌هایم از همکارانم خواهش کردم در انتخابات شرکت کنند و اجازه بدهند هیئت رییسه جدید با پشتوانه محکم‌تری شکل بگیرد ولی متاسفانه این داستان رای الکترونیک تمام تمهیدات و تبلیغاتی که از پیش در نظر گرفته شده بود، خنثی کرد و باعث شد تمام پیش‌بینی‌ها به ‌هم خورد و تعداد بسیارزیادی که می‌خواستند شرکت کنند، محروم شوند. در واقع، انتخاباتی که می‌خواستیم عامل اتحاد جامعه پزشکی شود، خودش باعث ایجاد دودستگی و شکاف بین جامعه پزشکی شد. گروهی که خواستار ابطال بودند و عده‌ای که می‌خواستند همین روند تایید شود.
شما با نظر کدام گروه موافق‌تر بودید؟
من بدون اظهارنظر شخصی صبر کردم تا سیر قانونی طی شود، ولی متاسفانه هیئت نظارت مرکزی هم نتوانست راه حل مناسبی برای احقاق حق کسانی که نتواستند رای بدهند، پیدا کند و به همین دلیل انتخابات را به رسمیت شناخت. احساسات من از این روند انتخابات جریحه‌دار شد و فکر می‌کنم نه تنها باعث شد این دوره یک انتخابات نیمه‌کاره انجام شود، بلکه حتی روی انتخابات بعدی نظام پزشکی هم اثر سوء خواهد داشت. به هر حال این انتخابات سیر قانونی‌اش را طی کرد و صحت آن تایید شد، هر چند که هنوز مطالبات عده نامعلومی از همکارانمان که نتوانستند رای بدهند، بدون جواب مانده است. البته من سر قولی که به همکارانم دادم هستم و چنانچه خواست جامعه پزشکی این باشد که مسوولیتی در نظام پزشکی بپذیرم، آمادگی‌اش را دارم و اینکه این روزها اعلام می‌شود که انصراف داده‌ام، تکذیب می‌کنم و می‌گویم که سرقولم هستم.
چرا همان روز اول که انتخابات به بیراه رفت انصراف ندادید تا مجبور شوند انتخابات دیگری برگزار کنند و حقی هم از کسی ضایع نشود؟
در هر صورت تعداد قابل توجهی آمدند، وقت گذاشتند و رای دادند و به همان تعداد هم کسانی رای آوردند. من نمی‌خواستم باعث به ‌هم خوردن این مسیر شوم. انتخابات یک مرجع قانونی داشت و نمی‌خواستم فراتر از قانون کاری کنم. امیدوار بودم از مجاری قانونی کاری انجام شود. من صبر کردم تا هیئت نظارت به عنوان مرجع قانونی احقاق حق کند و این کار وظیفه آنها بود.
بحث انتخابات الکترونیک، انتخابات را خدشه‌دار کرد ولی آنهایی که توانستند و شرکت کردند، رای و خواست قلبی‌شان بود اما آرا در مجمع به شکل دسته‌بندی و سیاسی درآمده است. به خصوص که احساس می‌کنیم فعالیت‌هایی در جریان است تا اقتدار نظام پزشکی را تضعیف کند و نظام پزشکی قوی و مقتدری شکل نگیرد. به نظر می‌رسد که تمام این جریان‌ها به هم وصل است. هیچ‌کس تا به امروز به جامعه پزشکی توضیح نداده که این مساله الکترونیک چه بود؟ چه اشکالی بود که هیچ‌کس قبل از انتخابات آن را نمی دید و همه جوره قول می‌دادند که انتخابات بدون هیچ مشکلی برگزار می‌شود و ناگهان این مشکل در روز انتخابات بروز کرد. حداقل اینکه هیچ‌کس به من به شخصه توضیح نداد که چه اتفاقی افتاد. چه نقصی بوده و چه کسی کوتاهی کرده و مقصرش چه کسی بود. ما اینها را نمی‌دانیم اما خوب می‌دانیم که جریانی بود که به حیثیت و صلابت انتخابات صدمه زد.
چه جریانی می‌تواند از تضعیف نظام پزشکی بهره‌مند شود؟
نمی توانم به‌طور دقیق بگویم ولی در هر صورت این فعالیت‌های جهت‌دار و جهت‌دهنده‌ای که در سیر انتخابات وجود داشت، همچنان هم فعال است.
با وجود این، همچنان برای شورای‌عالی کاندید می‌شوید؟
رای مجمع عمومی برای رئیس کل نظام پزشکی به کلی غیرقابل پیش بینی است ولی من به‌دلیل تعهدی که دارم، نامزدی خودم را اعلام می‌کنم و هرآنچه که رای مجمع باشد، می‌پذیرم و آرزویی ندارم جز اینکه هر آنچه خیر جامعه پزشکی است، پیش بیاید.
پس شما وجود دست‌های پشت پرده و مهندسی انتخابات را می‌پذیرید؟
من به شخصه به یقین نرسیده‌ام ولی متاسفانه این طور به نظر می‌آید. کاش می‌دانستم. با رسانه صحبت کردن باید با پشتوانه باشد و سند و مدرکی داشته باشیم. من تا به یقین نرسم، حرفی نمی‌زنم اما این را خوب می‌دانم که نظام پزشکی نباید سیاسی شود؛ هیچ صنفی نباید سیاست‌زده شود اما متاسفانه همه چیزمان سیاسی شده است
چرا این ریسک را می‌پذیرید؟
چرا اسمش را ریسک می‌گذارید؟ چه چیزی را ریسک می‌دانید؟ اینکه لابی کنند و من رای نیاورم؟ اینکه از نظر من اصلا ریسک نیست، مهم این است که شما از بار مسئولیت شانه خالی نکنید. حالا اگر رای هم نیاوردید که چه بهتر، باری کمتر می‌شود. در تمام انتخابات همین است؛ اگر آبروی من با این رای‌آوردن یا نیاوردن کم و زیاد شود که اصلا آبرو نیست. من معتقدم که اگر آبرویی هم هست، چه بهتر که صرف حرفه و جامعه پزشکی خودمان شود.
آیا متهم اصلی برگزاری چنین انتخابات شبهه‌ناکی وزارت بهداشت است؟
همه تصور می‌کنند که این مشکل زیر سر وزارتخانه بود در حالی که من فکر می‌کنم وزارتخانه هم قربانی این جریان شد. حتی وزیر هم قربانی شد و این جریان باعث بروز مشکلات ناخوشایندی برایشان شد. به نظر من خود وزارتخانه نمی‌تواند مسبب این حجم از نارسایی شود.
چرا وزیر موضع‌گیری صریح نشان نداد؟
شاید به او هم اطلاعات درستی داده نشده است و وزارت بهداشت قربانی این تغییر مسیر بود، نه مسبب آن.
با این اوصاف به نظرتان شاهد یک صنف قدرتمند خواهیم بود؟
متاسفانه خیر.
راهکاری برای ترمیم آینده نظام پزشکی در نظر ندارید؟
برای من یا دیگران پذیرفتن اداره نظام پزشکی با این شرایط پیش آمده و این تفرقه فکری که ایجاد شد، افتخار بزرگی نیست ولی به نظر من هر پزشکی باید برای ساماندهی امور هر آنچه که از دستش برمی‌آید، انجام دهد.
با انتخاب مجدد آقای هاشمی به عنوان وزیر بهداشت موافقید؟
با توجه به تجربه‌های مثبت و منفی که تا به امروز به دست آوردند، شاید بهترین گزینه باشند. یک کار نیمه‌تمام را تحویل دیگری دادن، کار درستی نبود. برای تکمیل طرحی که خود دکتر هاشمی آن را اجرا کردند، خودشان هم بهترین گزینه هستند تا مسائل و مشکلات را حل کنند.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: