کد خبر: ۱۶۲۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 10
خلاقیت یکی از دشوارترین موضوع های تحقیقی میان روانشناسان در جواب به پرسش‌ها است و پرورش خلاقیت در کودک نیازمند آموزش و تعامل والدین با فرزندانشان در سنین پایین است
شفا آنلاین>اجتماعی>یک روانشناس(Psychologist) تربیتی با اشاره به تربیت فرزند خلاق گفت:کتاب های کمک آموزشی هوش و خلاقیت کودک را کم می کند.

به گزارش شفا آنلاین،فرزانه طهماسبی دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی گفت: خلاقیت یکی از دشوارترین موضوع های تحقیقی میان روانشناسان در جواب به پرسش‌ها  است و پرورش خلاقیت در کودک نیازمند آموزش و تعامل والدین با فرزندانشان در سنین پایین است

وی گفت: خلاقیت قابلیتی است که در همه هست اما نیاز به پرورش و تقویت برای شکوفایی آن  دارد، کودک خلاق مدام در حال جستجو و تلاش برای یافتن پاسخ سوال هايش است، کودک خلاق به موضوعات با دیدی متفاوت نگاه می کند و همیشه چند قدم جلوتر از چارچوب هاست و این کنکاش ها او را به راههای نو و بدیع می رساند .

طهماسبی اظهارداشت: پرورش خلاقیت باید در بستری خاص وبا توجه به عوامل موثر بر ویژگی‌های مغز صورت گیرد، توسعه فکر خلاق در کودک امکان پرورش خلاقیت را میسر می سازد و نیاز به عوامل مختلفی مانند محیط خلاق، آموزش و سایر عوامل عاطفی، شناختی و شخصیتی دارد.

وی گفت: از آن جا که کودکان پيش از ۵ سالگی توجه و تمرکز کمتری دارند، رشد خلاقيت در کودک از ۵ سالگی به بعد آغاز می شود اما کودکان خلاقی نیز هستند که از ۲ سالگی کارهای خلاقانه انجام می دهند و هوش بالاتري نسبت به همسالان خود دارند، بنابراين والدين از ۵ سالگی به بعد با اتخاذ شيوه های متعدد می توانند اميدوار باشند که خلاقيت در کودک آنها پرورش پيدا کند.

طهماسبی اظهارداشت: برخلاف تصور بسياري از والدين درباره اينکه برای افزايش خلاقيت کودک نياز به سرمايه گذاری مالی وجود دارد، در اين راستا فقط لازم است کودک درباره اشيای موجود در محيط پيرامون خود اطلاعات کافیداشته باشد و اجازه پیدا کند تا آن چه کنجکاوی او را تحريک کرده در اختيار داشته باشد.

وی افزود: همه کودکان با توانمندی، هوش و قريحه به دنيا مي آيند و قابليت خلاق بودن را دارند اما اين والدين هستند که گاه با غفلت و جدی نگرفتن موضوع مانع از بروز آن می شوند،

این روانشناس(Psychologist) به روش های پرورش خلاقیت در کودکان اشاره کرد و گفت: رشد اعتماد به نفس کودک،تشويق به داشتن پشتکار و اراده، افزايش انگيزه کودک، بروز ثبات هيجانی، تعيين اهداف، پاسخگویی به سوالات کودکان، ريسک پذيری مناسب، قابليت انعطاف پذيری،کتابخوانی کتاب های مصور برای کودکان، تمرکز و هوش کودک، از جمله راهکارهايی است که کودک برای افزايش خلاقيت به آن نياز دارد.

طهماسبی گفت: اولین آموزش‌ها مانند آموزش خوب زندگی کردن، خوب حرف زدن و به طور کلی کودک چگونگی درست اندیشیدن را باید از‌‌ همان روزهای نخست کودکی درون خانواده یاد بگیرد.

وی افزود:بعد از سال های اولیه کودکی، والدین بایددر مدارس نیز این نکته را مدنظر قرار دهند که  استفاده از کتاب‌های حل المسائل تفکر و خلاقیت دانش‌آموزان را از بین می برد و تبدیل به رونویس‌های حرفه‌ای می‌شوند.

طهماسبی گفت: استفاده از کتاب های کمک آموزشی در بسیاری موارد دانش‌آموزان را به مصرف‌کنندگانی تبدیل می‌کند که فقط محصول نهایی را می‌شناسند و از فرآیند تولید اطلاعی ندارند و اگر درباره چرایی پاسخ‌ها از آنها سوال شود، سکوت می‌کنند که این موضوع نیز در رشد خلاقیت اثر خوبی ندارد.

دقت و توجه لازم والدين به همين مسائل  ساده باعث می شود يک کودک به عوان دانش آموزی خلاق و باهوش عملی خوب تربيت شود و در مقابل بی توجهی به اين مسائل، کودک را به فردی دنباله رو و فاقد هوش عملی تبديل می کند.
برچسب ها: اجتماعی ، روانشناس ، کودک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: