کد خبر: ۱۶۱۹۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۳ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 09
اگرچه اسناد کمی در مورداستفاده از غضروف کوسه‌ها برای درمان بیماری‌ها وجود دارد، اما محقق‌ها به این امید در حالی بررسی کوسه‌ها هستند که این حیوان‌ها می‌توانند به‌سلامت انسانی کمک کنند.
شفا آنلاین:زخم کوسه‌ها به‌سرعت بهبود می‌یابد. کوسه‌ها غالبا دچار سرطان نمی‌شوند و در برابر عفونت‌ها مقاوم هستند. و درحالی‌که بسیاری از انسان‌ها از کوسه‌ها <Sharks>می‌ترسند، اما چنین چیزی مانع از این نشده است که از غضروف‌های کوسه برای درمان سرطان، آرتریت، پسوریازیس، دیابت و دیگر مشکلات سلامتی خود استفاده نکنند.

به گزارش شفا آنلاین:اگرچه اسناد کمی در مورداستفاده از غضروف کوسه‌ها برای درمان بیماری‌ها وجود دارد، اما محقق‌ها به این امید در حالی بررسی کوسه‌ها هستند که این حیوان‌ها می‌توانند به‌سلامت انسانی کمک کنند. علاوه بر این، کارشناس‌ها زنان باردار را از خوردن گوشت کوسه منع می‌کنند، چون گوشت کوسه سرشار از جیوه است. دکتر محمود شیوجی، متخصص ژنتیک و مدیر مرکز تحقیقاتی «Save Our Seas Sharks» در دانشگاه نوا ساوت استرن می‌گوید: «چند کشفیات وجود دارند که نشان می‌دهند سیستم‌های ایمنی و ترکیب‌های کوسه‌ها برای کاربرد در طب انسانی سودمند هستند.» او می‌گوید: «ما می‌توانیم از این مهره‌دارهای قدیمی چیزهای زیادی را یاد بگیریم.» دکتر جنیفر اشمیت، بیولوژیست مولکولی، متخصص ژنتیک و مدیر علمی و تحقیقاتی موسسه تحقیقاتی کوسه می‌گوید که اگرچه تحقیقات در مورد تاثیر کوسه‌ها روی سلامت انسانی در مراحل اولیه وجود دارند، اما این تحقیقات در حال افزایش هستند و پتانسیل بسیار بالایی دارند.
درس‌های مربوط به ترمیم زخم
دکتر اشمیت می‌گوید که کوسه‌نهنگ‌ها معمولا به دلیل پروانه قایق‌ها دچار جراحت شدیدی در پشت خود می‌شوند. او می‌گوید: «دیدن کوسه‌ای که بخش بزرگی از پشت او زخمی شده است یک‌چیز نرمال است و ترمیم این بخش زخم شده شش ماه بعد آغاز می‌شود.» او می‌گوید که یک سال پس از ایجاد جراحت غالبا این جراحت دیگر قابل‌تشخیص نیست. توانایی بهبود سریع و همچنین توانایی کوسه‌ها در مقابله با عفونت‌ها یک‌چیز بسیار جالب است. دکتر شیوجی و گروه او در حال بررسی ژنوم کوسه هستند. او می‌گوید: «ما در حال تلاش برای فهمیدن این مهم هستیم که چه چیزی کوسه را کوسه می‌سازد و چرا کوسه به‌سرعت بهبود می‌یابد.» دکتر اشمیت می‌گوید که دانشمندان می‌توانند با مشخص ساختن ژن‌های موثر در بهبود سریع جراحت‌ها در میان کوسه‌ها داروهایی را درست کنند یا بیابند که می‌توانند ژن‌های موثر در بهبود سریع جراحت‌ها را فعال سازند و ژن‌های کاهنده سرعت بهبود جراحت‌ها را غیرفعال کنند. در بازار امروز حداقل یک محصول ترمیم‌کننده زخم وجود دارد که برگرفته از توانایی کوسه برای بهبود زخم خود است. این محصول امنیگرافت (Omnigraft) نام دارد که حاوی بافت غضروفی کوسه و همچنین سیلیکون و کلاژن گاوی است. سازمان غذا و دارو تایید کرده است که این محصول برای سوختگی‌هایشید و زخم‌های پای دیابتی مفید است.
اسکولامین به عنوان یک ضد میکروب و ضد سرطان
کبد کوسه‌ها ماده‌ای به نام اسکولامین دارد که خاصیت‌های ضدویروسی و ضد باکتریایی دارد. تحقیقاتی در حال انجام است تا این موضوع را بررسی کنند که آیا اسکولامین می‌تواند با انواع مختلف عفونت‌های باکتریایی مقابله کند یا خیر. دیگر تحقیق‌ها نشان دادند که این ترکیب می‌تواند از تشکیل رگ‌های خونی تغذیه‌کننده به تومورهای سرطانی و کمک‌کننده به رشد آن‌ها جلوگیری کند. مکمل‌های حاوی اسکولامیت به‌صورت یک مکمل غذایی در بازار فروخته می‌شوند، اما این مکمل‌ها توسط سازمان غذا و دارو کنترل نمی‌شوند. تحقیقات انجام‌گرفته تا به امروز تایید نمی‌کنند که مکمل‌های دهانی می‌توانند با عفونت و سرطان مبارزه کنند. این مکمل‌ها می‌توانند عوارض جانی شدیدی همچون مسمومیت کبد، حالت تهوع، خستگی و بی‌اشتهایی داشته باشند و این مکمل‌ها را نباید با آنتی‌بیوتیک‌های خاص و داروهای شیمی درمان ترکیب کرد.
پادتن‌های IgNAR به عنوان یک ضد سرطان
دکتر شیوجی می‌گوید که پادتن کوسه معروف به IgNAR است که می‌تواند روزی در مقابله با سرطان به انسان‌ها کمک کند. او می‌گوید که این پادتن دارای ویژگی‌هایی است که می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا درمان سرطان هدفمندتری برای افراد بکار ببرند. در درمان هدفمند (Targeted Therapy) یک دارو به یک پادتن متصل می‌شود و این دارو را به سمت سلول‌های تومور هدایت می‌کنند تا با سرطان مبارزه کند. پادتن IgNAR در مقایسه با دیگر پادتن‌های استفاده‌شده در درمان هدفمند می‌تواند آسان‌تر وارد سلول‌های سرطانی شود و کامل‌تر به این سلول‌ها نفوذ کند.
دکتر شیوجی می‌گوید که دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه می‌توانند از پادتن کوسه به عنوان پادتنی در درمان سرطان هدفمند برای انسان‌ها استفاده کنند.
ژن‌های تطبیق‌دهنده
دکتر شیوجی در تحقیق خود دریافت که احتمالا در کوسه‌ها دو ژن می‌توانند سیستم ایمنی خوب و دلیل چرایی مقاومت کوسه‌ها در برابر سرطان‌ها را توضیح دهند. او می‌گوید که در افرادی که با سرطان‌های سینه، روده بزرگ و پروستات مرتبط هستند می‌توان ژن‌هایی هم‌تراز با این دو ژن را یافت. باوجوداین، دکتر شیوجی دریافت که در کوسه‌ها این ژن‌ها خود را تطبیق داده‌اند و همین تطبیق ژن‌ها می‌تواند دلیل سلامت خوب دائمی کوسه‌ها باشد. تحقیق دکتر شیوجی همچنان در حال انجام است و او این هشدار را می‌دهد: «ما نمی‌خواهیم این پیام ضمنی را برسانیم که اگر کوسه بخورید، می‌توانید سرطان خود را درمان کنید یا می‌توانید از سرطان جلوگیری کنید.»
پوست کوسه برای سطوح بیمارستان
یک ماده‌ای که شبیه به پوست رویی کوسه‌ها است و می‌تواند در برابر جلبک، انگل‌های دریایی و دیگر موجودات زنده یا ارگانیسم‌ها مقاوم باشد در بازار به عنوان پوششی برای سطوح بیمارستان فروخته می‌شود. دکتر شیوجی می‌گوید که هدف استفاده از این ماده شبیه به پوست کوسه این است که از احتمال رشد باکتری در بیمارستان و ایجاد عفونت‌های خطرناک در میان بیمارهای بستری‌شده بکاهند.
پروتئین شبیه به پروتئین کوسه برای مقابله با فیبروز
دانشمندان استرالیایی یک پروتئین انسانی به نام i-body درست کرده‌اند که شبیه به پروتئین کوسه است. تحقیقات اولیه انجام‌گرفته روی حیوان‌ها نشان می‌دهد که این پروتئین می‌تواند از کلفت شدن و التهاب بافت‌های ریه در افراد مبتلابه فیبروز ریه بکاهد. از این دارو شاید بتوان برای درمان دیگر بیماری‌ها همچون مشکلات کبدی و مشکلات چشمی استفاده کرد. شرکت سازنده این پروتئین امیدوار است که به‌زودی تحقیقات خود در مورد تاثیر این پروتئین روی انسان‌ها را آغاز کند.سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: