کد خبر: ۱۶۱۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 07
طبق سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و موازین قانونی نظارت بر طب سنتى بر عهده وزارت بهداشت است
شفا انلاین>سلامت>سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه برخى از حوزه‌ها را نمى توانیم کنترل کنیم، گفت: از تلفیق و به‌روز شدن طب ایرانى اسلامى استقبال مى کنیم.

به گزارش شفا آنلاین، ایرج حریرچى سخنگوى وزارت بهداشت در نشست خبرى این وزارتخانه که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، درباره دخالت برخى افراد در طب سنتى و نظارت هاى وزارت بهداشت در این زمینه اظهار کرد: طبق سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و موازین قانونی نظارت بر طب سنتى(traditional medicine) بر عهده وزارت بهداشت است.

وی افزود: نظارت بر هر شخصى که در این زمینه ادعاى طبابت و معاینه و تجویز نسخه و محرومیت افراد از درمان را دارد، بر عهده وزارت بهداشت است و ما از تلفیق و به روز شدن طب ایرانى اسلامى استقبال مى کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت(Ministry of Health) با بیان اینکه توصیه های طب سنتی براى ساعت خواب و تغذیه سالم منع قانونى ندارد، تصریح کرد: اینکه برخى در امور طب دخالت مى کنند، طى نظارت‌ها و شکایت ها، وزارت بهداشت بر آنها نظارت مى کند و سر سوزنى از سلامت مردم کوتاه نخواهد آمد و افراد را به مراجع قانونی معرفی و برخورد قانونی لازم را انجام می‌دهد.

وی اظهار کرد: در دهه‌های گذشته شاهد کمبود ید، هیپوتیروئیدی و تولد کودکان کم‌هوش بودیم که از اشتغال محروم می‌ماندند و هزینه‌ها اجتماعی و روانی بالایی داشتند، اما بر اساس موازین علمی توانستیم این موضوع را کنترل کنیم، زیرا تحت نظارت وزارت بهداشت بود.

حریرچی با تاکید بر اینکه در زمینه طب سنتى هم توصیه کننده و هم شنونده باید عاقل باشد، بیان کرد: برای مثال اینکه بگویند نمک دریا خوب است با توجه به آلودگى هاى آن و موازین علمى مردود است که برخى حوزه‌ها تحت کنترل ما هست، اما برخى حوزه‌ها را نمى توانیم کنترل کنیم.

وی عنوان کرد: بی اعتمادی به درمان هاى علمى و قانونى که به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه به دلیل عوامل مختلف ایجاد مى شود در رفتن مردم به این سمت تاثیر دارد و هرجا به عنوان طبابت باشد و ادعاى درمان بکنند و ما شناسایى کنیم، اگر موازین قانونى لازم را طى نکرده باشد با آن برخورد قانونى مى کنیم که اعلام این برخورد‌ها قبل از صدور حکم قانونى نیست و بعد از صدور حکم هم تابع موازین قانونى است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: طبق اعلام برخی از موارد و ویزیت‌های داخل منزل و بدون تابلو که غیرقانونی شاهد طبابت بوده‌ایم برخوردهایی از سوی وزارت بهداشت داشته‌ایم و به این مسیر ادامه می‌دهیم و به طور مسلم ما نیز از عملکرد در برخورد با کسانى که به طور غیرقانونى طبابت مى کنند چندان راضى نیستیم.

مطالبات بیماران خاص را تأمین می‌کنیم
حریرچی گفت: مطالبات بیماران خاص از وظایف وزارت بهداشت است، اما رسانه‌ها نیز باید مطالبات معقول را از وزارت بهداشت طلب کنند، زیرا در برخی از مواقع گروه‌های حامی تنها به درگیری اذهان می‌پردازند و حمایتی برای فرد نمی‌کنند که در این حوزه رسانه‌ها باید مطابق استطاعت وزارت بهداشت، عالمانه و با انصاف مسائل بهداشتی و درمانی کلان را انعکاس دهند.

وی بیان کرد: با تغییر سیاست‌های دولت موضوع سلامت و طرح تحول از اولویت‌های سلامت است و حوزه سلامت نسبت به گذشته بیشتر در معرض تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و حجم کار اخبار سلامت در کشور مطلوب است.

حریرچی اظهار کرد: رسانه‌ها و جامعه خبری به عنوان جامعه‌ای روشنفکر و تأثیرگذار باید موضوعات پیشگیرانه و سبک زندگی سلامت در بهداشت و درمان کشور را انعکاس دهند و مصالح عمومی جامعه را در نظر بگیرند.

اقتصاد ملی اساس فعالیت حوزه سلامت کشور است
وی عنوان کرد: اولویت‌بندی و سطح‌بندی در سیاستگذاری سلامت از اهداف ما است و وزارت بهداشت بر اساس اقتصاد ملی و مقاومتی ارائه خدمات انجام می‌دهد.

حریرچی بیان کرد: به عنوان مثال طبق موازین قانونی دارو‌ها باید ژنریک باشد که یکسری از دارو‌ها در کشور ژنریک و یکسری دارو‌های خارجی هستند که نظام سلامت انتظار دارد تا خبرنگاران نیز به حوزه‌های کلان و این چنینی که به منافع مردم می‌انجامد کمک کنند.

وی یادآور شد: وزارت بهداشت بر اساس اولویت‌ها به ارائه خدمت می‌پردازد، امیدوارم با نقد منصفانه شاهد ارتقاء نظام سلامت در کشور باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: