کد خبر: ۱۶۰۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 29
آموزش پزشکی مسیر تحول را بدون چالش طی کرده و با وود اینکه نتوانستیم منابع مالی زیادی به دانشگاه ها تزریق کنیم ولی قدم های بسیار استواری از سوی هیات علمی و دانشجویان برداشته شده است.
شفا آنلاین>سلامت>معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه استراتژی روشنی در زمینه آموزش پزشکی ترسیم شده است، گفت: آموزش پزشکی مسیر تحول را بدون چالش طی کرده و با وود اینکه نتوانستیم منابع مالی زیادی به دانشگاه ها تزریق کنیم ولی قدم های بسیار استواری از سوی هیات علمی و دانشجویان برداشته شده است.

به گزارش شفا آنلاین،باقر لاریجانی روز شنبه در نشست معاونان آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور ضمن ارائه گزارش مبسوطی از عملکرد معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، افزود: بسته های تحول، استراتژی خوبی برای تحولات آینده است و واقعیت این است که بحث آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی باید به صورت گفتمان مطرح شود و نقشه 20 ساله ای را داشته باشیم تا در کسب مرجعیت علمی بتوانیم جایگاه مناسبی را بدست آوریم که این مهم، الزامات سخت افزاری و نرم افزاری نیاز دارد و با استفاده از نظرات نخبگان حوزه پزشکی این مسیر را می توان پیش ببریم.

لاریجانی با تاکید بر توانمندسازی دانشجویان و اعضای هیات علمی، اظهار کرد: دوره گذار ما به دانشگاه های نسل سوم مساله بسیار مهمی است و اشتغال واقعی در دانشگاه ها دقیقا از این مسیر می گذرد و در واقع هر استاد دانشگاه(University) باید بتواند شرکت دانش بنیان داشته باشد و نقش موثری در اقتصاد دانشی کشور ایفا کند.

وی درباره آموزش های مجازی گفت: آموزش های مجازی در کشور ما به خوبی پیش می رود و دور از انتظار نیست که دانش آموخته نقاط دور دست، دسترسی به تمامی تئوری های دانشگاه های بزرگ داشته باشند که این موضوع در زمینه ارتقای آموزش های پزشکی بسیار مهم است.

 زیرساخت های آموزش پزشکی نیاز به کمک دارد
معاون آموزشی وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: زیرساخت های آموزش پزشکی نیاز به کمک دارد و به نظر می رسد یکی از موضوعاتی که باید در آموزش عالی مورد تاکید قرار گیرد، کمک به آزمایشگاه های علوم پایه است تا تحولی در این خصوص رخ دهد.

وی اضافه کرد: درباره این موضوع رئیس جمهوری نیز مد نظر داشتند تا اعتباری از جایی که احتمالا صندوق توسعه است، قرض گرفته شود و جا دارد تا در دولت دوازدهم در این خصوص اقدام ویژه ای انجام شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: شناسایی نیازهای کشور، انطباق برنامه ها با نیازها و ترسیم مسیر آینده کشور متناسب با نیازها مهم است و این فرصت طلایی در حوزه آموزش پزشکی است که می توانیم نیازهای خودمان را درک کنیم و براساس آنها برنامه ریزی داشته باشیم.

لاریجانی تربیت نیروی انسانی را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: الگوی تربیت نیروی انسانی را باید سامان دهیم و با مناطق آمایی، برش های آمایشی را نهایی کنیم و در حقیقت بگوییم در پنج سال آینده چه رشته هایی را می توان راه اندازی کرد و به چه رشته هایی در هر منطقه نیاز بیشتری داریم.

وی اضافه کرد: مسیر ماموریت گرایی کار بسیار مهمی است و دانشگاه ها را در صحنه کشور نگه می دارد بنابراین باید در آموزش های مهارتی، گسترش کیفی ایجاد کنیم.

وی به موضوع اخلاق حرفه ای در آموزش ها اشاره کرد و گفت: نیاز کشور است که دانش آموختگان ما انسانیت و معنویت را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند و به آن التزام داشته باشند .

معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه آموزش های بین المللی و بین االمللی سازی را باید مد نظر قرار دهیم، اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا خواستار همکاری و داشتن شعبه در ایران هستند تا بتوانند رشته هایی را در کشور راه اندازی کنند و از سویی دیگر هم بسیاری از نقاط دنیا آمادگی دارند تا دانشگاه های ایرانی در خارج از کشور شعبه داشته باشند که می توان باتوجه به تعادل بخشی در این زمینه مسیر را برای گسترش تعامل و ارتباطات ترسیم و پیش گیریم.

لاریجانی به برگزای آموزش های بین المللی اشاره کرد و افزود: بستر برگزاری آزمون های بین المللی در ایران کاملا فراهم است و در این زمینه تاکنون آزمون هایی برگزار شده است و آزمون های دیگری هم قرار است برگزار شود.

وی یادآور شد: امروز 30 درصد تولیدات علمی ما در زمینه آموزش عالی محصول دانشگاه های علوم پزشکی کشور است و امیدواریم در آموزش نیز با قدم های استواری که برداشته می شود، تحولات بیشتری حاصل شود چرا که مصوبه آمایش و ماموریت گرایی و نگاهی که به آموزش پزشکی وجود دارد، نگاهی ساختارمند است.

نشست معاونان آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، صبح امروز (شنبه) با حضور وزیر بهداشت، معاون آموزشی وزیر بهداشت و جمعی از معاونان دانشگاه های علوم پزشکی کشور در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.


برچسب ها: چالش ، سلامت ، بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: