کد خبر: ۱۶۰۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 28
* اگر قصد تهیه غذاهایی مانند کباب را دارید حتما قبل از شروع به طبخ غذا دست‌ها را بشویید و بگذارید تا گوشت کاملا پخته شود و از دادن گوشت‌های نیم‌پز شده به کودکان خودداری کنید.
شفا آنلاین:داشتن یک الگوی غذایی سالم در طول سفر بسیار حائز اهمیت است به ویژه برای کودکان که سیستم بدنی حساس‌تری دارند. دکتر سیدمرتضی صفوی، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  به نکاتی که والدین حتما باید در طول سفر به آنها توجه داشته باشند، اشاره کرد.

* اگر قصد تهیه غذاهایی مانند کباب را دارید حتما قبل از شروع به طبخ غذا دست‌ها را بشویید و بگذارید تا گوشت کاملا پخته شود و از دادن گوشت‌های نیم‌پز شده به کودکان خودداری کنید.

* از غذاهایی برای کودکان استفاده کنید که احتمال فساد کمتری دارند، این غذاها دارای آب و رطوبت کمتری هستند. 

* حتما قبل از دادن غذا به کودک آن را خوب گرم کنید. غذاهای تهیه شده برای کودکان باید کاملا خوب پخته شده باشند به ویژه غذاهای پروتئینی مانند گوشت کبابی که در صورت عدم پخت به مدت کافی احتمال آلودگی در آن افزایش می‌یابد و منجر به بیماری در کودکان می‌شود.

* غذاهای حاوی قارچ مانند سوپ قارچ به دلیل ایجاد حساسیت و احتمال سمی بودن برخی از انواع آنها می‌تواند برای کودکان مشکل‌آفرین باشد. سعی کنید در طول سفر از دادن این‌گونه غذاها به کودکان جلوگیری کنید.

* حتما قبل از مصرف هر وعده غذایی یا میان‌وعده دست‌های کودک خود را با آب و صابون بشویید یا از ژل‌های ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید.

* از دادن غذاهای دریایی در رستوران‌های بین راه به کودکان خودداری کنید زیرا احتمال فساد این‌گونه غذاها بیشتر است. 

* برای تهیه غذا از موادغذایی اولیه که در کنار جاده‌ها به طور فله‌ای به فروش می‌رسد استفاده کنید زیرا ممکن است برای مدت زمان زیادی در خارج از یخچال نگهداری شده باشند که می‌توانند منجر به مسمومیت و بیماری در کودکان شود.

* برای تهیه غذا از رستوران احتیاط کنید و از رستوران‌‌هایی که مجوز وزارت بهداشت ندارند غذا فراهم نکنید.

* برای کاهش احتمال مسمومیت، در کنار غذای کودک از آب لیموترش تازه، ماست پاستوریزه یا دوغ سالم و پاستوریزه استفاده کنید.

* برای تهیه غذا در طول سفر تمامی ظروف تهیه غذا را قبل و بعد از استفاده با آب سالم و بهداشتی بشویید.

* و در آخر اینکه یخ را از مراکز بهداشتی خریداری کنید و از دادن یخ‌هایی که در شرایط نامناسب و غیربهداشتی تهیه یا خرد می‌شوند بپرهیزید.سلامانه


دکتر سیدمرتضی صفوی، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی

برچسب ها: سفر ، کودکان ، طبخ غذا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: