کد خبر: ۱۶۰۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 28
از زمان اجرای این طرح و بیمه شدن 11 میلیون نفر، سازمان بیمه سلامت با مشکلات و بدهی‌های بسیاری روبرو شد. مشکلاتی که اکنون نیز ادامه دارد و این سازمان را برآن داشته تا راه‌حلی برای برون رفت از مشکلات فعلی بیندیشد تا بتواند مدیریت درستی بر منابع داشته باشد.
شفا آنلاین:بهره‌مندی 11 میلیون نفر از دفترچه رایگان بیمه سلامت <Health Insurance Booklet>همواره به عنوان یکی از اقدامات موثر دولت شناخته می‌شود ولی موضوعی که در این بین حائز اهمیت است نحوه تامین منابع برای این تعداد از بیمه‌شدگان و ادامه فعالیت موثر این سازمان بیمه‌گر در ادامه طرح تحول سلامت است.

به گزارش شفا آنلاین
:از زمان اجرای این طرح و بیمه شدن 11 میلیون نفر، سازمان بیمه سلامت با مشکلات و بدهی‌های بسیاری روبرو شد. مشکلاتی که اکنون نیز ادامه دارد و این سازمان را برآن داشته تا راه‌حلی برای برون رفت از مشکلات فعلی بیندیشد تا بتواند مدیریت درستی بر منابع داشته باشد. یکی از این اقدامات برگزاری آزمون وسع برای شناسایی افراد متمول تحت پوشش بیمه سلامت است که به نوعی در صورت عملی شدن در کاهش مشکلات طرح تحول نیز تاثیرگذار خواهد بود. آنطور که گفته می‌شود اگر آزمون وسع به درستی انجام شود می‌تواند منابع بیمه‌ها را به نحو مطلوبی مدیریت کند که اگر از همان ابتدا انجام شده بود بیمه‌ها با این میزان از بدهی مواجه نمی‌شدند.


حال سازمان بیمه سلامت کنترل منابع و مصارف با هدف بهبود ارائه خدمات و درعین حال جلوگیری از هدر رفت منابع را در اولویت قرار داده است. آناهیتا کشاورزی، معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران می‌گوید: « امسال چند تکلیف از سوی دولت داریم که ادامه بیمه سلامت همگانی از جمله آن‌هاست و قرار است با همکاری وزارت رفاه دریافت حق بیمه از طریق آزمون وسع را داشته باشیم.» براساس مصوبه هیئت وزیران مقرر شد هر فردی که در قالب بیمه سلامت همگانی از سه سال گذشته تحت پوشش قرار گرفته بود از این پس در پرداخت حق بیمه‌اش مشارکت کند. بیش از ۱۰ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت همگانی قرار دارند که طبق مطالعات انجام شده بیش از ۸۰ درصد آنها حاشیه‌نشین و نیازمند هستند. دولت از این افراد حمایت می‌کند و بیمه برای آنها رایگان خواهد بود. اما برای مابقی بیمه شدگان، آزمون وسعی برقرار می‌شود و از این طریق سهم مشارکت افراد به نسبت توانمندی و تمکن مالی از ۱۵ تا ۱۰۰ درصد حق بیمه تعیین می‌شود.
منتظر اعلام وزارت رفاه هستیم
محمد جواد کبیر، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران  در خصوص برگزاری آزمون وسع در این سازمان گفت: «در حال حاضر آمار دقیقی از افرادی که توانایی پرداخت حق بیمه دارند، نداریم. تقریبا از حدود 11 میلیون بیمه شده، حدود 8 میلیون و 300 هزار نفر، کمتراز یک میلیون و 200 هزار تومان دریافتی دارند. البته مرجع تشخیص این موضوع براساس قانون وزارت رفاه است و ما منتظر هستیم که این وزارتخانه آنها را براساس دهک‌های درآمدی مشخص و به ما اعلام کند تا بتوانیم براساس نظر آنها اقدامات لازم را انجام دهیم.» مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: «در تمام کشورها براساس دهک‌های درآمدی یارانه‌هایی پرداخت می‌کنند یعنی در کشور انگلستان کسی که 30 هزار پوند در سال درآمد دارد از پرداخت حق بیمه کاملا معاف می‌شود و اگر چنانچه این عدد به 40 یا 45 هزار پوند برسد تا 5 درصد باید پرداخت کند. در کشور ما نیز از آنجایی که اطلاعات روشن و شفافی نداریم گام‌هایی که در حال حاضر برداشته می شود براساس گام‌های گستره نظام ارائه خدمت است.» وی ادامه داد: «اگر چنانچه بتوانیم در بخش روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر، بیمه شدگان همگانی و گروهی که دولت به آنها یارانه پرداخت می‌کند، در سطح مراکز بهداشتی و درمانی یا واحدهای دولتی خدمت ارائه کنیم، طبیعتا افراد نیازمند بهره‌مند خواهند شد ولی با این الزام که بخش دولتی بتواند به لحاظ کمی، کیفی و پاسخگویی مطلوبیت لازم را داشته باشد.» وی گفت: «از طرفی افرادی هم هستند که بیمه‌های تبعی داشته و طبیعتا ترجیح می‌دهند که حق بیمه خود را پرداخت کنند. از این جهت منابع حق بیمه به صندوق بازمی‌گردد و گروه‌های محروم، آسیب‌پذیر و نیازمند می‌توانند تضمین لازم برای رایگان بودن خدماتشان داشته باشند.»
نبود بانک اطلاعاتی منابع را هدر می‌دهد
عباسعلی پوربافرانی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس  گفت: «ما برای اینکه بتوانیم مدیریت منابع درستی داشته باشیم باید هر اقدامی را براساس نیاز افراد انجام دهیم. به عنوان مثال در طرح تحول سلامت بدون اینکه بدانیم فرد نیاز دارد یا خیر، منابع تزریق می‌کنیم. بنابراین هر اقدامی که بتواند نیازمندان را شناسایی کند تا منابع به آنها اختصاص یابد ضروری است و فرقی نمی‌کند که این اقدام از طریق آزمون وسع یا هر روش دیگری باشد.» وی ادامه داد: « در حال حاضر جامعه با مشکلات اقتصادی روبرو است به همین دلیل برای رفع مشکلات و کاهش تورم باید منابع به درستی مدیریت شود.» عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: «تجمیع بیمه‌ها اقدام مهمی است که می‌تواند مشکلات موجود را حل کند. اگر نظام بیمه‌ای درستی در کشور پیاده شود که تمام افراد الزام به بیمه شدن داشته باشند، می‌توان افراد نیازمند را به درستی تحت پوشش قرار داد و از طریق منابع مدیریت کرد.مسلما وقتی این موارد به درستی ساماندهی و مدیریت نشده باشد و از طرفی بانک اطلاعاتی نیز موجود نباشد منابع به هدر می‌رود در صورتی که اگر این موارد وجود داشت از هدر رفت منابع جلوگیری می‌شد.»

مهدی عظمی، کارشناس بیمه نیز  نسبت به نبود مدیریت صحیح در بیمه‌ها انتقاد کرد و گفت: «در ابتدا قرار بود 5 میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند ولی این رقم به 11 میلیون افزایش یافت. این در حالی است که بخشی از این بیمه‌شدگان توان پرداخت حق بیمه را دارند در حالی که در طول این مدت به این موضوع توجه نشده و تنها منابع به هدر رفته است.» وی ادامه داد: «اگر از همان ابتدا به این موضوعات توجه شده بود شاید بیمه سلامت اکنون با چنین مشکلاتی روبرو نمی‌شد. اقداماتی نظیر آزمون وسع باید در ابتدای کار انجام می‌شد ولی متاسفانه به این موضوعات توجه نشد و حال که با مشکل روبرو شده‌اند قصد دارند این اقدام را انجام دهند. با این حال انجام شدن این اقدام بهتر از انجام نشدن آن است.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: