کد خبر: ۱۶۰۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 23
در اکثر کشورهای توسعه یافته فرهنگ سازی در تولید و مصرف صحیح فرآورده های سلامت جز لاینفک و معمول فعالیت های ارگان های نظارتی است و سعی آنها بر این است که هدف از تولید و ارتباط فرآورده با مصرف کننده کاملا روشن باشد.
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، گفت: برچسب محصولات سلامت محور باید فارسی باشد

به گزارش شفا آنلاین،دکتر بهروز جنت با بیان اینکه وجود یک زبان واحد علمی با برچسب فارسی و ارائه اطلاعات محصول برای جلوگیری از استفاده نادرست موضوعی است که سازمان غذا و دارو به آن اهتمام ورزیده است، اظهار داشت: در اکثر کشورهای توسعه یافته فرهنگ سازی در تولید و مصرف صحیح فرآورده های سلامت جز لاینفک و معمول فعالیت های ارگان های نظارتی است و سعی آنها بر این است که هدف از تولید و ارتباط فرآورده با مصرف کننده کاملا روشن باشد.

وی با تاکید بر این حق لاینفک مصرف کننده ادامه داد: طبیعی است که این برچسب باید با زبان قابل فهم برای مصرف کننده باشد و اصلا کار درستی نیست که مثلا به یک فارسی زبان بگوییم که برود انگلیسی و فرانسه و آلمانی و زبان های دیگر یاد بگیرد که بتواند برچسب محصول خارجی را بخواند ضمن اینکه اگر برچسب ها به زبان مصرف کننده نباشد باید در هر فروشگاه چند مشاور برای راهنمایی خریداران قرار داد که آن هم کار بیهوده ای است.

جنت افزود: در سازمان(Organization) غذا و دارو تلاش کردیم در تعیین ضوابط درج لیبل فارسی در محصول به رویه ای مقبول و معمول دست یابیم که در آن هم موفق بوده ایم اما برای بهره مندی فراگیر از منافع کثیرش، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی عمومی، امری اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه داد: ذهنیت برخی مردم به اشتباه به سویی است که لیبل فارسی را دال بر تقلبی و به اصطلاح زیر پله ای بودن محصول می دانند لذا باید این فرهنگ غلط را که خودمان به عنوان مدیران کشور، بازرگانان و فروشندگان بوجود آورده ایم، اصلاح کنیم.

جنت با تاکید بر اینکه لیبل فارسی حتما باید اجرایی شود تصریح کرد: ما مطمئن هستیم که منافع شخصی و شرکتی در این تصمیم راه ندارد و همه با هم با حرکت به سمت ایجاد ارتباط دوسویه بین مصرف کننده و تولید کننده امنیت و سلامت بیش از پیش را بر  تولید و واردات فرآورده های سلامت حاکم نماییم.

وی افزود: در طرح برچسب نویسی فارسی هدف ما این است که یک سری اطلاعات مفید در اختیار مصرف کننده قرار دهیم آنهم اطلاعاتی که اصلا جنبه تجاری ندارد و اینکه عده ای دلیل اصلی این طرح را  مبارزه سازمان غذا و دارو با قاچاق مطرح می کنند موضوعی اصلی نیست بلکه این مهم نیز  ذیل هدف کلان «حمایت از مصرف کننده» خود بخود حاصل می شود؛ مثل طرح برچسب اصالت، که هدف اصلی آن ایفای حقوق مصرف کننده و حفظ  سلامت مصرف او بوده است اما برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم کاربرد بهینه پیدا کرد.

مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، خاطر نشان کرد: به منظور بهینه تر شدن روند اجرایی این طرح بزرگ، سعی نموده ایم با انجمن های مختلف فعال در سیستم تولید و واردات فرآورده های سلامت محور هفکری نموده و از پتانسیل فکری آنها بهره مند شویم باز هم تاکید می کنم که این طرح عملیاتی خواهد شد اما چگونگی و شیوه آن حتما با مشورت ذی نفعان خواهد بود.

برچسب ها: سلامت ، سازمان ، دارو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: