کد خبر: ۱۶۰۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 23
آب به دلیل خاصیت هیدرواستاتیکی که دارد وزن بدن را کاهش می‌دهد در نتیجه عضله های کودکان دچار فلج مغزی نیاز به نیروی کمتری برای حرکت کردن دارند
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی از تاثیر آب در تحریک سیستم عصبی کودکان مبتلا به فلج مغزی خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین،پرهام پارسانژاد عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران درباره کودکان دچار فلج مغزی(CP) اظهار کرد: در کودکان مبتلا به فلج مغزی باید الگوهای حرکتی بازآموزی شود این الگوهای حرکتی را می‌توان در کلینیک فیزیوتراپی و روی تخت یا زمین به کمک وسایل بادی مانند توپ انجام داد  همچنین امکان انجام این تمرینات توسط فیزیوتراپ در محیط آبی نیز وجود دارد.

وی بیان کرد: آب به دلیل خاصیت هیدرواستاتیکی که دارد وزن بدن را کاهش می‌دهد در نتیجه عضله های کودکان دچار فلج مغزی نیاز به نیروی کمتری برای حرکت کردن دارند، در این کودکان انتقال پیغام های عصبی از مغز به عضله ها به خوبی صورت نمی‌گیرد بنابراین عضلات در محیط آبی نسبت به خشکی با پیام عصبی ضعیف‌تری حرکت می‌کنند.

این عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی(Physiotherapy) با اشاره به دربرگرفته شدن کل بدن توسط آب عنوان کرد: آب با تحریک پوستی که در تماس با بدن بیمار ایجاد می‌کند پیوسته پیغام های عصبی را به مغز می‌فرستد بنابراین فعالیت مغز افزایش پیدا کرده و عملکرد اندام های بدن هماهنگ‌تر می‌شود.

پارسانژاد افزود: در آب مقاومتی به همه بدن وارد و این مقاومت باعث تقویت عضله های کودک دچار فلج مغزی می‌شود.

وی تاکید کرد: در فلج مغزی برخی از عضله ها بیش از حد فعالیت می‌کنند و وقتی کودک مبتلا به فلج مغزی در آب قرار می‌گیرد این دربرگیری توسط آب و تحریک سیستم عصبی(nervous system) سبب می‌شود پیغام های عصبی وارد شده از سوی مغز به عضلات کاهش یافته و عضله هایی که سفت و بیش از حد درگیر بودند، آرام‌تر شوند.

این عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی تصریح کرد: کودک دچار CP در محیط آبی به واسطه آرامش ایجاد شده در عضله ها راحت‌تر فعالیت هایش را انجام می‌دهد.بنابراین در خشکی نیز عملکرد و حرکت هایش تسهیل می‌شود.

پارسانژاد گفت: ورزش های بسیار زیادی می‌تواند در محیط آبی انجام شود به طور مثال درمانگر با گرفتن دست کودک دچار فلج مغزی و حرکت دادن آن در آب با الگوهای حرکتی خاصی که اثر درمانی دارد، باعث بازآموزی عصبی و عضلانی فرد می‌شود.

وی یادآور شد: در فلج مغزی فعالیت اندام ها به دلیل دریافت پیغام های عصبی زیاد از سوی مغز با اختلال مواجه و در نتیجه برخی عضله ها سفت می‌شوند، درمانگر نیز وظیفه دارد که با طراحی الگوهای حرکتی به بیمار کمک کند که فعالیت های روزمره خود را به راحتی انجام دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: