کد خبر: ۱۵۹۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۲۹ تير ۱۳۹۶ - 2017July 20
علی نوبخت حقیقی، رییس کمیسیون بهداشت مجلس تاکید کرد :
نظام پزشکی همان‌قدر که مدافع حقوق بیماران و پزشکان در مقابل یکدیگر است باید با قاطعیت تمام با پزشک نماها برخورد کند و پروانه طبابت کسانی که خلاف‌شان پزشکی اقدام می‌کنند را باطل کندوازطرف دیگر مقابل افرادویاسازمان هایی که به جامعه پزشکی توهین می کنند ویا اجحاف می کنند بایستد.
شفا آنلاین:علی نوبخت، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون بهداشت است. او بارای بیش از یک‌میلیون و سیصد هزارنفر از مردم تهران وارد مجلس شد. اغلب دربیان نظراتش محافظه‌کاری نکرده است و می‌گوید جایی که احساس کند حقی از مردم ضایع می‌شود سکوت نمی‌کند. نوبخت در شرایط فعلی سازمان نظام پزشکی را یکی از بهترین مراجع راه‌های احقاق حق می‌داند و می‌گوید این سازمان نظام پزشکی< Medical Council> ازنظر قوانین و حوزه اختیارات کم و کاستی ندارد ، فقط مرد عمل می‌خواهد.

به گزارش شفا آنلاین:نوبخت می‌گوید نظام پزشکی همان‌قدر که مدافع حقوق بیماران و پزشکان در مقابل یکدیگر است باید با قاطعیت تمام با پزشک نماها برخورد کند و پروانه طبابت کسانی که خلاف‌شان پزشکی اقدام می‌کنند را باطل کندوازطرف دیگر مقابل افرادویاسازمان هایی که به جامعه پزشکی توهین می کنند ویا اجحاف می کنند بایستد. دراین دوره او امیدوار است تلفیق تجربه ‌های پیشکسوتان و قدرت پزشکان جوان، ساختاری قدرتمند را برای نظام پزشکی رقم بزند. او همچنین به‌عنوان دبیر مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران فعالیت
می‌کند. حالا چند روز بیشتر به انتخابات سازمان نظام پزشکی باقی نمانده است، ضرورت شرکت جامعه پزشکی و حساسیت‌های این دوره را با علی نوبخت درمیان گذاشتیم.
باوجود شرایط حاکم بر جامعه پزشکی ضرورت شرکت در انتخابات نظام پزشکی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
این روزها هم برای مملکت وهم جامعه پزشکی روزهای حساسی است  ما در شرایطی هستیم که هم با بحث تعیین کابینه دولت مواجهیم و هم در شرف برگزاری یک انتخابات بسیار مهم و سرنوشت‌ساز برای جامعه پزشکی هستیم. این دوره انتخابات برای ما بسیار حساس است. ما متاسفانه در شرایطی قرار داریم که شاهد اتفاقات ناگوار بی‌سابقه‌ای هستیم. اینکه جامعه پزشکی نتواند مشکلاتش را درون خودش حل کندو از حل مشکلش از طریق نهادهای رسمی ناامید شود و اعتراضش را در راهپیمایی و کف خیابان‌ها پیگیر شود. من بسیار متاسفم و به‌هیچ‌عنوان این رفتار را تائید نمی‌کنم ولی این مسئله یک نکته بسیار مهمی را به ما گوشزد کرد و اینکه آن‌ها که این‌گونه اعتراض کردند، یک تشکل و یک‌نهاد صنفی قدرتمند نداشتند تا از راه‌های مشکل را حل کنند، این وظیفه نظام پزشکی بود که باید با تعامل با وزارت بهداشت، مجلس و سایر نهادهای نظارتی و اجرایی به یک نتیجه منطقی می‌رسید و این گروه از پزشکان درمانده و ناامید مثل مردم عامی به کف خیابان‌ها نمی‌ریختند، من این اتفاق را به پیشکسوتان و فرهیختگان جامعه پزشکی تسلیت عرض می‌کنم. این نوع اعتراض به‌هیچ‌عنوان شایسته جامعه پزشکی نبود.
من عاجزانه از تک‌تک اعضای جامعه پزشکی تقاضا دارم تا در انتخابات نظام پزشکی شرکت کنند ما به تجربه دریافته‌ایم که اگر همه بیایند اصلح‌ها انتخاب می‌شوند،لطفاً از این نیامدن‌ها، قهر کردن‌ها و اینکه برویم چه می‌شود، دست‌بردارند و حضور پیدا کنند. باور کنید تک‌تک این رای‌ها با مسوولین و برنامه ریزان حرف می‌زند.جادارد از اعضا محترم هیئت مرکزی نظارت وهیات محترم اجرایی در تهران و شهرستان‌ها به سبب فراهم نمودن امکان رای دادن به‌صورت الکترونیک که زمینه مشارکت را بالا می‌برد. تشکر کنم.
وضعیت کنونی جامعه پزشکی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
متاسفانه اوضاع وارونه شده بعضی واحدهای اجرایی مملکت به‌جای اینکه دست یاری به‌سوی جامعه مقدس پزشکی دراز کنند و با تعامل و گفتگو به نتیجه برسند به سمت برخوردهای انتظامی رفته‌اند که من این را هم به جامعه پزشکی تسلیت عرض می‌کنم. برخوردهای قهری و تنبیهی با معترضین تاسف‌بار است و من همه این‌ها را از نبود یک نظام پزشکی فعال و قدرتمند می‌دانم.
این مشکل صرفاً به نبود یک ساختار صنفی قدرتمند برمی‌گردد یا عوامل دیگری هم در آن دخیل هستند؟
ما نظام پزشکی داریم و اساتید بزرگواری هم که از دوستان ما هستند، مدیریت می‌کنند، منتهی برخورد فعال و قاطع با اختلافات میان‌رشته‌ای نداشتند. مرجع نهایی شورای عالی نظام پزشکی است می‌بایست در جز جز اختلافات اخیر وارد می‌شد. اختلافاتی که میان پاتولوژیست‌ها و دکترای علوم پایه به وجود آمده، بین رادیوتراپیست و آنکولوژیست، بین رادیولوژیست‌ها و متخصصان زنان، بین اپتومتریست و متخصصین چشم باید کمیسیون‌های تخصصی نظام پزشکی فتوا می‌داد و پای آن‌هم می‌ایستاد چون طبق قانون انتظام امور پزشکی به عهده به‌نظام پزشکی است. نظم، امنیت. انتظام از وظایف ذاتی سازمان است ولی نظر به اینکه برادران و خواهران ما طی زمان باور نکردند که حرف آخر را آن‌ها باید بزنند، مسوولین اجرایی هر کاری دلشان خواست کردند و این‌ها ازنظر ما محکوم است. اگر هر مسئولی مصوبات شورای عالی نظام پزشکی را اجرا نکند فردای آن روز باید به محکمه نظام پزشکی احضار شود و جوابگو باشد.
ما متاسفانه چنین پتانسیلی در نظام پزشکی ندیدیم لذا من توصیه می‌کنم به کسانی رای بدهید که در عمل نشان داده‌اند مرعوب هیچ مقامی نیستند و مستقل اندو من نمونه‌ای شاخص‌تر از دکتر فاضل نمی‌شناسم.
دوستان و همکاران ما باید به سابقه مدیریت نامزدها دقت کنند و کسانی را انتخاب کنند که بتوانند مقابل جریانات باطل بایستند و جامعه پزشکی را از اتهامات ناروایی که برخی نابخردان نسبت می‌دهند، مصون نگه‌دارند.
یعنی شما از عملکرد مسوولین فعلی نظام پزشکی راضی نیستید؟
. این حرف‌ها به معنی ندیده گرفتن زحمت‌های آن‌ها نیست. ما از آن‌ها تشکر می‌کنیم و می‌دانیم که به‌اندازه توانشان تلاش کردند، در برخی زمینه‌ها گوش شنوا نبوده که گله من از مسوولین فعلی نظام پزشکی این است که چرا وقتی شما چیزی را تصویب کردید ولی گوش شنوایی برای آن نبوده چرا از ظرفیت محاکم انتظامی نظام پزشکی استفاده نکردید؟ باید مسئولی که به مصوبات شما اعتنا نمی‌کرد را احضار می‌کردید و حکم خلع پزشکی‌اش را صادر می‌کردید. پروانه پزشکی‌اش را باطل می‌کردید. ولی نمی‌توان از حق هم گذشت دوستان ما در این 4 سال کارهای خوبی کردند و ما ممنون آن‌ها هستیم. کارهایشان لازم بود ولی کافی نبود.
یکی از سوالات ما هم همین بود که حوزه اختیارات قانونی نظام پزشکی چقدر است؟ بسیاری از مشکلات و مسائلی مطرح می‌شود شاید به دلیل محدودیت‌های قانونی سازمان باشد؟
من به‌عنوان کسی که سال‌ها در سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت کارکرده و در حال حاضر در مجلس مشغولم، با قاطعیت می‌گویم که همین اختیارات قانونی که دارند برای حل خیلی از مشکلات جامعه پزشکی کافی است مشکل ما در عمل و در اجرای این قوانین است.البته درچندسال گذشته اختیاراتی از نظام پزشکی سلب شده که باید روی آن‌ها کار شود.
یعنی شما ضرورتی برای بازنگری در قوانین نمی‌بینید؟
به نظر من اگر هم تغییراتی بخواهد بسیار جزئی و محدود است.اگر بزرگانی که وارد نظام پزشکی شوند و به این جمع‌بندی برسند که برخی قوانین احتیاج به بازنگری دارد ما در مجلس در خدمتشان هستیم و از آن‌ها حمایت هم می‌کنیم. ولی من به‌عنوان کسی که تجربه کار در نظام پزشکی را دارد می‌گویم که مشکلات ما از بی‌قانونی نیست.
شما از لیست و یا افراد خاصی حمایت می‌کنید؟
ازلیست مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی حمایت می‌کنم.
من وقتی فهرست‌های ارائه‌شده و اسامی را دیدم خیلی خوشحال شدم. می‌خواهم به یک نکته خیلی مهم اشاره‌کنم و آن‌هم تاکید بر حضور جوان‌ها در کنار بزرگان و پیشکسوتانی است که وارد عرصه شده‌اند. در این دوره بزرگانی اسم نوشته‌اند که اسمشان و تجربه‌شان کافی است تا بسیاری از مسائل جامعه پزشکی نظم بگیرد، ولی قطعاً توانایی و پویایی نسل جوان، پزشکان عمومی،دستیاران و متخصصین جوان را نباید ندیده بگیریم.
ما در پزشکان عمومی نیروهای بسیار فعال، مستعد، خوش‌فکر و توانمند داریم که امیدوارم در نظام پزشکی آینده چه در سطح شهرستان‌ها و چه تهران از توانایی‌شان استفاده شود. همان‌طور که از پیشکسوتان خواهش می‌کنم که از این نیروی بالقوه استفاده کنند، از جوان‌ها هم می‌خواهم که فکر نکنند می‌توانند بدون استفاده از تجربه و توانمندی‌های بزرگان به‌تنهایی جلو بروند. ما به تلفیقی متناسب از بزرگان و جوان‌ترها نیاز داریم که بتوانند نظام پزشکی را پویا و فعال‌تر بسازند. ما هم قول می‌دهیم در مجلس نهایت حمایت و کمک را به‌نظام پزشکی و وزارت بهداشت داشته باشیم و امیدوارم بتوانیم یک تعامل و ارتباطی متناسب رابین وزارت بهداشت، مجلس و نظام پزشکی به وجود بیاوریم تا با کمک هم مشکلات مردم و جامعه پزشکی را حل کنیم. ببینید نظام پزشکی مایکی از قدیمی‌ترین و باقدرت‌ترین سازمان صنفی موثر و تاثیرگذار بین مجامع علمی کشور است و ما باید به آن افتخار کنیم.
کار حساس است. سلامت آحاد ملت ایران به دست اعضای آن است و ما باید ارتباط بین پزشک و بیمار را مثل گذشته که یک ارتباط معنوی بوده برسانیم و به آن منزلت و شان برگردانیم و در کنار این نباید از جریان حاکم برمسایل اقتصادی کشور هم غفلت کنیم و باید تعرفه‌ها را واقعی تعریف کنیم. دخل‌وخرج یک پزشک باید همخوانی منطقی و صحیح باهم داشته باشد.
یا مسئله‌ای مثل دیه مربوط به پزشکان که شما همیشه نسبت به آن اعتراضاتی داشته‌اید.
من با پرداخت دیه از طرف پزشکان اشکال حقوقی و فقهی دارم. ما معترضیم و باید بالاخره این مسئله را حل‌وفصل کنیم. دیه زمانی موضوعیت پیدا می‌کند که به فرد سالمی از روی بی‌مبالاتی به کسی آسیب رسانده ، چیزی که در پزشکی اصلاً موضوعیت ندارد. پزشک باید تمام موارد علمی و اخلاقی را رعایت کند واگرثابت شود کوتاهی کرده با آن برخورد شود. آن‌هم با این وضعیت تعیین دیه‌ها که آخر هرسال بدون تاخیر میزان آن افزایش پیدا می‌کند و به یکی از مشکلات جامعه پزشکی تبدیل‌شده است. یک نکته‌ای هم اینجا قابل‌توجه است که مسوولین شورای عالی بیمه و نظام پزشکی و وزارت بهداشت هم باید در اسفندماه هرسال و همان زمانی که مسئولان قضایی دیه را این‌قدر سفت‌وسخت تعیین می‌کنند آن‌ها هم باید تعرفه‌های پزشکی را اعلام کنند ولی شما وضعیت را ببینید جایی که طبیب باید خرج کند بدون هیچ وقفه‌ای باید انجام دهد. ولی جایی که باید دریافتی داشته باشد چندین نفر در تعیین حقوق و درآمدش نظر می‌دهند و باگذشت چندین ماه از سال جدید هنوز تعرفه‌ها ابلاغ نشده است وچندین ماه کارانه خود را دریافت نکرده است.
نظام پزشکی می تواند دخالت و تاثیر داشته باشد؟
ما باید یکجایی ترکیب شورای عالی بیمه را تغییر بدهیم ، ترکیب فعلی عادلانه نیست ، ترکیب کنونی در جو و در شرایط خاصی نوشته‌شده و باید به وضع روز تغییر کند. این باید یک مسئله مرضی‌الطرفین اتفاق بیفتد و نمی‌توان یک‌طرفه تصمیم سازی کرد.
از کدام لیست حمایت می‌کنید؟
من دبیر مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران هستم بدیهی از آن لیست حمایت می‌کنم و کار دموکراتیکی که کردیم این بود ، خیلی از لیست‌ها به تعداد لازم اسامی معرفی کردند اما ما دو برابر تعداد لازم معرفی کردیم و به افکار جامعه مقدس پزشکی احترام گذاشتیم و نگفتیم حتماً به این ده نفر رای بدهید.
اگر نظام پزشکی با ساختار جدید قدرتی شکل بگیرد، به فرض با وزارت بهداشت دچار چالش شود مثل بحث پاتوژولیست ها مجلس می‌تواند کمک کند ؟
هر جا اختلافی پیش بیایید باید با تعامل مسائل راحل کرد و بدیهی است که حرف آخر را قانون می‌زند.در این مورد که اشاره کردید؛ ما به آن‌ها هشدار داده بودیم که اجرای شتاب‌زده قانون به صلاح نیست. ،درست است که مصوبه قانونی بوده ولی ما اعلام آمادگی کردیم که کارگروه تشکیل و مشکل رفع شود.
نباید این اتفاق می‌افتاد. وزارت خانه باید از پیشکسوت‌ها مشورت می‌گرفت که چه شد این قانون در‌طی سالها اجرا نشد احتیاج به تعامل داشت و نشد و بی‌گدار به آب زدند. ما باید خودمان حرمت قانون را با اجرای صحیح آن حفظ کنیم. حتی اگر قانون کارشناسی شده نباشد باید قانون را اصلاح کنیم.
این قانون هم کارشناسی نشده بود؟
گاهی یک جریاناتی در ظاهر حرف قانونی می‌زنند ولی ممکن است نتیجه‌اش مثبت نباشد. دائم به وزارت بهداشت می‌گفتند چرا قانون را رعایت نمی‌کنید و گروهی رفتند از دیوان عدالت اداری حکم گرفتند، وزارت بهداشت در بعضی زمینه‌ها ناگزیر بود؛ با توجه به اینکه می‌دانستند اجرای این قانون کارشناسی بیشتری می‌خواهد . من هنوز هم معتقدم با بحث کارشناسی و کارگروهی این مسئله را حل کنیم
در تمام این موارد نظام پزشکی می‌تواند حکمیت درست داشته باشد؟
بله کمیسیون‌های تخصصی دادگاه‌ها آنجاست و آنجا می‌تواند حرف آخر را بزند.
کی از مباحث مهم چندپاره شدن مراجع رسیدگی به پرونده‌های پزشکی است .
یکی از چیزهایی که باید تکلیفش را مشخص کنیم همین است. اینکه به‌صراحت تعیین کنیم که مرجع رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای کجاست؟ طبق قوانین در حوزه اختیار نظام پزشکی است. در همین مسئله نامه‌ای به رئیس محترم قوه قضاییه نوشتم که با توجه قوانین موجود جایگاه نظام پزشکی را روشن نمایید.
کی از انتقاداتی که مطرح می‌شود همین است که پرونده یک پزشک را یک پزشک نمی‌تواند قضاوت و کارشناسی کندو شبهه‌ناک است ؟
نه این‌طور نیست . این فرافکنی است . هیچ محکمه انتظامی‌ای پزشکی بدون حضور قاضی تشکیل نشده است. در اصل این روند کارشناسی کمک به قاضی است برای رسیدن به رای صحیح ، قضات محترم کجا در محاکم خودشان 9 کارشناس خبره کنارشان برای رای دادن نشسته است؟ در این محکمه هم نماینده پزشکی قانونی و هم قاضی هست. کدام محکمه به این زیبایی است؟ چرا فرافکنی می‌کنند؟
این اهانت است مگر درجاهای دیگر فرشته و ملائک اظهارنظر می‌کنند. الآن در محاکم انتظامی کانون وکلا چه کسی نظر می‌دهد؟ اگر کسی‌که علم نداشته باشد حق اظهارنظر ندارد، فقط مسئولان باید در انتخاب کارشناس‌ها حساس باشند. در هر رشته‌ای آن‌کسی که تخصص دارد نظرشان را می‌گیرند، چرا به پزشک‌ها که رسید غیرعادی تلقی می‌شود؟ همه همین‌طور هستند. در هر رشته‌ای کارشناس خبره همان رشته اظهارنظر می‌کند.
مثل بحث تعرفه‌هاست که فقط برای پزشک‌ها مطرح می‌شود.
متاسفانه این مسئله ابعاد سیاسی اجتماعی و اقتصادی دارد.
در نظرسنجی‌ها نشان داده شد که جامعه پزشکی در مسائل اجتماعی مرجع اول این مملکت است و گاهی اوقات دوم است. بعضی‌ها این را برنمی‌تابند. مرجع اصلی مسائل اجتماعی این مملکت اطبا هستند.
هنوز هم این مرجعیت و اعتماد وجود دارد؟
می‌توانید نظرسنجی کنید. من از شما درخواست می‌کنم با بیست نفر از هم رشته‌ای‌های خودتان تصمیم بگیرد وروی این موضوع تحقیق کنید. این جز وظایف معاونت پژوهشی نظام پزشکی یا وزارت بهداشت هم می‌تواند باشد که بیایند بررسی کند که آیا حرمت و جایگاه نظام پزشکی آسیب خورده یا نه و اگر خورده از چه جهتی بوده و باید با آن جریان‌ها به‌شدت مقابله کرد. تاکید می‌کنم ما نظام پزشکی‌ای می‌خواهیم که اگر رسید به پزشک نماها فرصت عرض‌اندام به آن‌ها ندهد. دستشان را از سر مردم و بیماران کوتاه کند.
در برخورد با پزشک نماها، نظام پزشکی نباید لحظه‌ای تردید کند تا حرمت هزاران پزشک شریفی که با فعالیت شبانه‌روزی خود در سراسر کشور مرهم دردهای مردم هستند، حفظ شود.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: