کد خبر: ۱۵۹۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۲۷ تير ۱۳۹۶ - 2017July 18
وقتی‌که برای خواباندن کودک خود او را تکان می‌دهید برایش لالایی می‌خوانید و وقتی‌که کودک شما با خوشحالی غان و غون می‌کند شما نیز با درآوردن صداهایی او را همراهی می‌کنید.
شفا آنلاین:با کودک خود قایم‌موشک بازی می‌کنید. وقتی‌که در حال عوض کردن پوشک بچه خود هستید با او صحبت می‌کنید.

به گزارش شفا آنلاین:وقتی‌که برای خواباندن کودک<Put the baby down> خود او را تکان می‌دهید برایش لالایی می‌خوانید و وقتی‌که کودک شما با خوشحالی غان و غون می‌کند شما نیز با درآوردن صداهایی او را همراهی می‌کنید. انجام چنین کارهایی نه‌تنها لذت‌بخش هستند، بلکه برای رشد و نمو کودکتان ضروری هم هستند. مغز جوان کودک شما این صداها،لحن‌ها و زبان را جذب می‌کند و از آن‌ها برای بیان اولین کلمات خود استفاده می‌کند.درنتیجه در به حرف آمدن کودک خودتان نقش بزرگی را ایفا می‌کنید.کودکانی که والدینشان غالبا با آن‌ها صحبت می‌کنند در مقایسه با کودکانی که والدینشان با آن‌ها زیاد صحبت نمی‌کنند مهارت‌های مکالمه‌ای بیشتر و قدرت زبانی بیشتری را کسب می‌کنند. بهترین شیوه برای صحبت با کودکتان زبان کودکانه است که بسیار طبیعی است. زبان کودکانه می‌تواند به رشد زبان کودکتان کمک کند.
چرا زبان کودکانه برای مغز کودکتان خوب است؟
در مقایسه با مکالمه عادی بزرگ‌سال‌ها کودکان به زبان کودکانه بیشتر توجه می‌کنند و مشتاقانه‌تر به آن واکنش نشان می‌دهند.لحن اغراق‌شده و زیروبم بالایی که در زبان کودکانه استفاده می‌شود ذهن کودک شمارا روشن می‌سازد.80 درصد رشد فیزیکی مغز کودک در طول 3 سال اول زندگی رخ می‌دهد.همان‌طور که ذهن او در حال بزرگ‌تر شدن است،اتصالات موردنیاز برای تفکر،یادگیری و پردازش اطلاعات نیز شکل می‌گیرند.این اتصالات مغزی که معروف به سیناپس‌ها هستند با سرعت بسیار بالایی که در حدود 700 بر ثانیه است در همان سال‌های اول زندگی کودک شکل می‌گیرند. صحبت با کودک خود آن دست از سیناپس‌های موجود در مغز را برمی‌انگیزد که در زبان نقش ایفا می‌کنند.هرچه کودک کلمات بیشتری را بشنود،این اتصالات مغزی قوی‌تر می‌شوند.چنین فرایندی می‌تواند مهارت‌های زبانی آتی کودک شما و توانایی کلی او را برای یادگیری تقویت کند.کودکانی که زبان کودکانه بیشتری را از سوی والدین خود می‌شوند در سن 2 سالگی در مقایسه با دیگر هم سن و سال‌های خود کلمات بیشتری را می‌دانند.
اصول زبان کودکانه
برای اینکه کودک شما بیشترین مزیت را از زبان کودکانه ببرد توصیه‌های زیر را رعایت کنید.
 اغلب اوقات با کودک خود صحبت کنید.والدین پرحرف معمولا کودکان پرحرفی دارند.
 زمانی را برای تنها شدن با کودک خود اختصاص دهید.وقتی‌که گفتگوی میان والدین و کودک بدون حضور دیگر کودکان و دیگر بزرگ‌سال‌ها و یک‌به‌یک انجام می‌گیرد تاثیر زبان کودکانه بیشتر می‌شود.
 وقتی‌که کودک شما سعی می‌کند که با بیان صداها یا کلماتی ‌به کلمات شما واکنش نشان دهد،صحبت او را قطع نکنید یا او را نادیده نگیرید.کودک شما باید بداند که شما با گوش دادن به او اهمیت می‌دهید.
 به چشم‌های کودک خود نگاه کنید.وقتی‌که با کودک خود چشم تو چشم می‌شوید کودک شما بهتر می‌تواند به سخنان شما واکنش نشان دهد.
 مدت‌زمان تماشای تلویزیون و گوش دادن به آن را برای کودک خود محدود کنید.صرف زمان زیاد برای تلویزیون می‌تواند مانع رشد زبان کودک شما شود.علاوه بر این،برای کودکتان شخص شما لذت‌بخش‌تر هستید تا صدا یا تصویر تلویزیون.
 در زبان کودکانه خود گاهی از اوقات از زبان بزرگ‌سالان نیز استفاده کنید.کودک شما باید بشوند که در مکالمات روزمره کلمات چگونه ادا می‌شوند و چه صدایی دارند. همان‌طور که کودک شما در حال رشد است و بزرگ می‌شود،نحوه صحبت شما با کودکتان نیز باید تغییر کند.
از ماه اول تا ماه سوم: در این برهه از زندگی کودک شما از طریق غان و غون کردن و گریه کردن سعی می‌کند با شما ارتباط برقرار کند.و وقتی‌که شما به یک شیوه خاص با او صحبت می‌کنید او به شما گوش می‌دهد،یعنی می‌خندد،دست‌وپاهای خودش را حرکت می‌دهد یا غان و غون می‌کند.در این برهه از زندگی برای صحبت با کودک خود توصیه‌های زیر را رعایت کنید.
 با کودک خود حرف بزنید،برایش بخوانید،غان و غون کنید و دالی موشه با او بازی کنید.
 فعالیت‌های خود را برای کودکتان بازگو کنید.در طول استحمام،صرف غذا یا بازی به کودک خود بگویید که در حال انجام چه‌کاری هستید و او در حال تماشای چه چیزی است.
 برای کودکتان کتاب داستان بخوانید و در مورد تصویرهایی که می‌بینید با او صحبت کنید.
 وقتی‌که کودک شما صداهایی درمی‌آورد و لبخند می‌زند خوشحالی کنید،بخندید و هیجان‌زده شوید.
 در حدود 2 ماهگی کودک شما شروع به بیان حرف صدادار ( اه..اه..او..او ) می کند.شما نیز این صداها را تقلید کنید و چند کلمه واقعی به آن‌ها اضافه کنید.
 وقتی‌که او صدایی را بیان می‌دارد شما هم همان صدا را بیان دارید و سپس منتظر باشید تا او واکنش نشان دهد.چنین چیزی به کودک شما یاد می‌دهد که چطور یک مکالمه داشته باشد.
از ماه چهارم تا ماه هفتم: در این برهه از زندگی کودک شما سعی می‌کند تا صداهایی را که می‌شنود کپی کند.وقتی‌که در حال پیدا کردن کلمات و تفکر است به او توجه کنید.حتی وقتی‌که سعی در بیان احساس‌های خود دارد ممکن است صدای خود را بالا یا پایین ببرد.
 از صداهایی که او می‌سازد برای تشویق کلمات استفاده کنید.اگر او «بع» می گوید در واکنش شما «بع بعی » بگویید.
 مکالمات خود را بسط دهید.به هنگام صحبت کردن،به‌آرامی صحبت کنید و روی بعضی از کلمات تاکید کنید.برای مثال،کودک خود را بغل کنید و بگوید «یک توپ می خویی؟این توپه.» سپس سکوت کنید تا کودک خود را تشویق به واکنش کنید.
 کودک خود را به اشیاء مختلفی معرفی کنید.وقتی‌که کودک شما به چیزی نگاه می‌کند،شما به آن چیز اشاره‌کنید و بگویید که آن چیز چه چیزی است.
 هرروز برای کودک خود بخوانید،مخصوصا کتاب‌ها و مجله‌هایی که پر از تصاویر رنگارنگ هستند.تصاویری را که می‌بینید نام ببرید و وقتی‌که کودک شما به هنگام خواندن شما صداهایی را از خود درمی‌آورد او را ستایش کنید.
از ماه هشتم تا ماه دوازدهم: ر این برهه از زندگی کودک بعضی از کلمات (مانند «نه») را می‌فهمد و بعضی از کلمات (همچون «ماما» یا «بابا» ) را بیان می‌کند.تا پیش از آنکه به سن یک‌سالگی برسد او بعضی از کلمات ترکیبی همچون «بای بای» را نیز می‌فهمد.
 در مورد چیزی که شما و کودکتان در حال انجام هستید صحبت کنید یا به آن اشاره‌کنید.اگر او به ماشین اشاره می‌کند و «ماشین» می‌گوید شما هم بگویید«اره.اون یک ماشین قرمزه.»
 اسم هر چیزی همچون اسباب‌بازی،قاشق،شیر و ...را نام ببرید که کودکتان با آن‌ها تماس دارد.علاوه بر این،به اندام‌های کودک خود اشاره‌کنید و به او بگویید که اسم اندام مربوطه چیست.
 به کودک خود کمک کنید تا احساس‌های خود را از طریق کلمات بیان کند.
 از جملات مثبت برای هدایت رفتار او استفاده کنید.به‌جای گفتن «بلند نشو» به کودک خود بگویید «وقتشه بنشینی.»
 وقتی‌که می‌خواهید کودک خود را از انجام چیزی منع کنید محکم کلمه «نه» را بگویید و سر او داد نزنید و توضیح طولانی به او ندهید.
 آوازهایی را بخواهید که حاوی فعالیت‌هایی هستند.حتی می‌توانید به هنگام خواندن این آوازها فعالیت‌های بیان‌شده در آن را نیز با حرکت بدن خود نشان دهید.
 کودکان در این سن دوست دارند کلماتی را که می‌شنوند تقلید کنند،بنابراین مواظب کلماتی باشید که بیان می‌کنید،چون ممکن است که کودک شما آن‌ها را تکرار کند.
تمام کودکان با یک سرعت مشخص یاد می‌گیرند که چطور ارتباط برقرار کنند.اگر کودک شما زودتر ازآنچه فکرش را می‌کنید به حرف نیامد نگران نباشید.باوجوداین،اگر در مورد به حرف نیامدن کودک خودنگرانی های واقعی دارید با پزشک خود در این مورد صحبت کنید. سپید

WebMD
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: