کد خبر: ۱۵۹۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۴ تير ۱۳۹۶ - 2017July 15
لیست جبهه احیای نظام پزشکی برای حضور در انتخابات سازمان نظام پزشکی که ۳۰ تیر ماه امسال برگزار می شود، اعلام شد.

شفا آنلاین>سلامت>لیست جبهه احیای نظام پزشکی برای حضور در انتخابات سازمان نظام پزشکی که ۳۰ تیر ماه امسال برگزار می شود، اعلام شد.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر رحمت الله حافظی در نشستی خبری که در آستانه انتخابات سازمان نظام پزشکی(Medical Council) برگزار شد، از لیست جبهه احیای نظام پزشکی با سرلیستی خودش خبر داد و گفت: امیدوارم این نقطه شروعی که رسما امروز آغاز می‌شود بتواند در جهت ارتقای وضعیت سلامت مردم گام بردارد.

وی با بیان اینکه سازمان نظام پزشکی هم پیگیر مسائل صنفی و هم مدافع بیماران است، افزود: اما در یک گام فراتر، این سازمان باید نقش خود را در ارتقای نظام سلامت کشور ایفا کند تا منافع این حوزه به سمت مردم و باعث ایجاد آرامش خاطر در جامعه اعم از مردم  و پزشکان باشد.

حافظی ادامه داد: در این راستا جمعی از گروه‌های مختلف احساس کردند باید وفاقی ایجاد شود و بر این اساس مجموعه‌ای از علاقه‌مندان این حوزه از منظر مسئولیت پذیری اجتماعی گام برداشتند و جبهه احیای نظام پزشکی را تشکیل دادند. بعد از آن نمایندگان و گروه‌های مختلف نظام سلامت مانند پزشکان عمومی، دستیاران، انجمن‌های علمی و تخصصی و ... حضور یافتند و سعی کردند تا با حداقل مشترکات، این جبهه را ایجاد کنند و به تدریج بر تعداد علاقه‌مندان برای حضو ر در این جبهه افزوده شد که عمده افراد را قشر جوانی تشکیل می‌دهند که بیشترین مسئولیت را در ارائه خدمت به مردم دارند و بیشترین سختی‌ها را هم تحمل می‌کنند.

وی ادامه داد: امیدوارم با همکاری این افراد بتوانیم نظام پرتلاطم سلامت را از جایگاه قانونی نظام پزشکی به یک جایگاه امن برسانیم. براین اساس طی چندین مرحله غربالگری که براساس شاخص‌های مدنظر تیم سیاستگذاری انجام شد، اکنون به یک لیست ۱۰ نفره رسیده‌ایم که سه نفر از آنها از پزشک عمومی، دو نفر دستیار تخصصی، هفت نفر پزشک متخصص از حوزه های مختلف و عمده آنها از فعالان صنفی و اجتماعی هستند و سوابقشان در این حوزه بسیار مشخص است و از منظر مسئولیت پذیری اجتماعی منشاء تحول بوده‌اند.

حافظی، لیست جبهه احیا را معرفی کرد و گفت: دکتر لعبت گرانپایه متخصص جراحی عمومی، دکتر بابک خطی متخصص اطفال، دکتر داود روشنی متخصص طب اورژانس، دکتر محمود برفه‌ای رادیولوژیست، دکتر علیرضا مقدسی متخصص چشم پزشکی، نوید مقدم دستیار تخصصی، میثم رضایی دستیار تخصصی، دکتر پیمان رحمانی پزشک عمومی و دکتر عباس کاظمی آشتیانی متخصص پاتولوژی در این لیست حضور دارند و بنده نیز به عنوان سرلیست هستم.

وی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه با توجه به نام احیا که در لیست شما مطرح شده، هدف‌تان از ورود به نظام پزشکی چیست؟ گفت: در حوزه پزشکی کلمه احیا جایی به کار می رود که با یک بیمار در حال احتضار مواجهیم و تیمی عملیات احیای او را بر عهده می‌گیرند. از همین منظر افرادی که سیاست‌گذاری تشکیل جبهه را به عهده داشتند معتقدند که نظام پزشکی نیاز به احیا دارد.

وی افزود: به عنوان مثال نحوه تعامل پرسنل سازمان با جامعه پزشکی یکی از دغدغه‌های همکاران ماست و این موضوع نیازمند آموزش و مداخلاتی است. در عین حال موضوع دیگر بحث حقوق صنفی پزشکان عمومی است که سال‌هاست نادیده گرفته شده و اگر کلمه استثمار را برای این قشر به کار بریم، گزافه نگفته‌ایم؛ چراکه در تعامل با کارفرمایان حقوق‌شان رعایت نمی‌شود.

حافظی ادامه داد: درحوزه دستیاران نیز که با توجه به حجم کاری‌شان فشار سنگینی را تحمل می کنند و می‌بینیم که از یک سو مسئولیت درمان بیماران را بر عهده دارند و از سوی دیگر حقوق‌شان نادیده گرفته می‌شود و درخواست دارند تا سنوات‌شان محاسبه شده و تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار گیرند.

وی همچنین گفت: در عین حال طی چند ماه گذشته رفتار سیاست‌گذاران نظام سلامت را در برخورد با همکاران‌مان اعم از پاتولوژیست‌ها یا در بحث تعرفه‌گذاری‌ها دیده‌ایم و مشاهده کردیم که تعرفه‌ها امسال کاهش پیدا کرده‌اند. قطعا باید در این حوزه‌ها از حقوق جامعه هدف سازمان نظام پزشکی صیانت شود.

حافظی تاکید کرد: از طرفی حفظ و رعایت شأن جامعه پزشکی در انظار عمومی انتظاری است که از رسانه‌ها داریم و در تعامل آنها می‌توان جایگاه این مسائل را تعیین کرد. به عنوان مثال باید بدانیم که طنز جایگاه خودش را دارد، اما نباید تبدیل به توهین شود.

حافطی تعامل با دستگاه‌هایی مانند وزارت بهداشت، وزارت اقتصاد، وزارت رفاه و قوه‌ قضائیه را از مهم‌ترین اقدامات لازم در نظام پزشکی عنوان و اظهار کرد: باید قوانین مرتبط با جامعه پزشکی و تهدیدهایی که برای آنها وجود دارد، بازنگری کنیم تا آرامش خاطری برای جامعه پزشکی ایجاد کنیم و به این ترتیب جامعه پزشکی به ارائه خدمات بپردازند.

حافظی در پاسخ به سوالی درباره چرایی کم بودن مشارکت پزشکان در دوره های گذشته انتخابات سازمان نظام پزشکی گفت: عدم اقبال جامعه پزشکی در این عرصه شاید به این دلیل بوده که احساس می کردند سازمان نظام پزشکی نمی تواند نقش موثری برای آنها داشته باشد و در نتیجه انگیزه‌ای برای مشارکت نداشتند، اما در این دوره با توجه به ظرفیت فضای مجازی شوقی در آنها ایجاد شده و خصوصا قشر جوان ما تحولی را از مسیر فضای مجازی ایجاد کرده و حقوق‌شان را مطالبه می‌کنند. براین اساس فکر می‌کنم که در این دوره مشارکت قابل توجهی را در انتخابات نظام پزشکی شاهد باشیم.

وی، در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: از دوستانی که در مناصب دولتی مشغول هستند، انتظار نداریم که در جایگاه عضویت نظام پزشکی بتوانند مطالبه‌گر خواسته‌های جامعه پزشکی باشند؛ چراکه این موضوع تعارض ایجاد می‌کند. به عنوان مثال اگر بیمه‌ها بیش از هشت ماه در پرداخت مطالبات تاخیر دارند، مطالبه نظام پزشکی به روز رسانی این مطالبات است و همکارانی که مسئولیت این مجموعه‌ها را دارند، نمی‌توانند از جایگاه نظام پزشکی، مطالبه کنند.

وی افزود: به همین دلیل یکی از خط قرمزهای ما در تعیین افراد لیست این بود که افراد صاحب منصبی در آن نباشند و اکنون هم افراد لیست صاحب منصب نیستند و می توانند مطالبه‌گر واقعی باشند.

برچسب ها: انتخابات ، سلامت ، سازمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: