تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۰ تير ۱۳۹۶ - 2017July 11
شفا آنلاین:براساس نتایج به دست آمده از یک مطالعه اخیر، محققان هدف درمانی جدیدی را برای ابداع داروهای تازه یافته‌اند تا بتوانند راه‌هایی را جهت ارتقای برون‌ده قلبی در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی<Patients with heart failure> معرفی کنند. این مطالعه در نشریه معتبر Science Advances منتشر شده است.

به گزارش شفا آنلاین:محققان در این مطالعه راه‌های سیگنال‌دهی پیچیده سلولی را بای‌پس کرده‌اند که در قلب‌های نارسا با هدف قرار دادن مستقیم پروتئین‌هایی که به انقباض عضلات قلب کمک می‌کنند، باعث بدتنظیمی عملکرد قلب می‌شوند.

محققان، در واقع، یک پروتئین تعدیل کننده را با نام myosi- binding protein-C یا MyBP-C یافته‌اند که به‌طور قابل توجهی برون‌ده قلبی را در مدل‌های موشی بهبود می‌بخشد. بر این اساس، شواهدی به دست آمده که این پروتئین ویژه می‌تواند به‌طور اختصاصی عملکرد قلب را در انسان‌ها برای اصلاح وضعیت نارسایی نیز هدف قرار دهد.

پروتئین هدف در سلول‌های عضلانی قلبی که مسئول انقباض هستند، یافت شده و عمل پمپ قلبی را نگاه می‌دارند. این پروتئین در برگیرنده 3 محل است که گروه‌های فسفات اغلب به آن متصل می‌شوند. زمانی که گروه‌های فسفات متصل می‌شوند، پروتئین فسفریله شده، در پاسخ به استرس، با انرژی بیشتری به عمل انقباض قلبی کمک می‌کند.
تیم تحقیقاتی مذکور در این مطالعه به دنبال آن بودند که دریابند کدام یک از 3 محل اتصال فسفات، بیشترین مسئولیت را در بهبود توانایی پمپ کردن قلب دارد. به این ترتیب، با هدف قرار دادن مستقیم آن، به جای آنکه آبشار پیچیده‌ای از پروتئین‌های دخیل در پاسخ استرسی ایجاد شوند، عملکرد قلب بهبود می‌یابد. در واقع، فسفریلاسیون MyBP-C، هم اندازه و هم میزان انقباض کاردیومیوسیت‌ها را بهبود می‌بخشد و این، یعنی بهبود فشارهای سیستولیک بطن چپ و در نهایت، برون‌ده قلبی. این یافته‌ها نشان داده که آمینواسید خاصی روی MyBP-C، به نام serine 302، وجود دارد که می‌تواند مستقیما هدف قرار داده شود تا میزان و اندازه فشارهای عملکرد پمپ قلبی را بهبود بخشد.

محققان در این مطالعه یک موش ترانس‌‌ژنتیک را با MyBP-C اصلاح شده در آمینواسیدهای خاص که فسفات به آنها متصل می‌شود، ایجاد کرده‌اند تا بتوانند اهمیت محل باند شدن را کم کنند.
موشی که فقط serine 302 اصلاح شده داشت، نمی‌توانست در پاسخ به استرسورهای خاص، فشار خون سیستولیک مناسب داشته باشد، حتی پس از آنکه دیگر محل‌های اتصال فسفات دست‌نخورده و سالم باقی ماندند. این موش به طور خطرناکی با کاهش جریان خون به دیگر بافت‌های بدن مواجه شد، مشابه وضعیتی که در نارسایی قلبی دیده می‌شود. این آزمایش نشان می‌دهد که نیاز به محل باند شدن serine 302 به‌طور اختصاصی برای نگه داشتن فشار و توان پمپاژ قلبی وجود دارد. محققان معتقدند نتایج این مطالعه، اهداف درمانی جدیدی را برای نارسایی قلبی و کمک به بهبود قدرت و تعداد ضربان قلب بیماران یافته است. در واقع، داروهایی که بتوانند به مولکول‌های فسفات کمک کنند تا به serine 302 روی پروتئین MyBP-C متصل شوند، خواهند توانست برون‌ده قلبی را در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی به‌طور قابل توجهی ارتقا و بهبود دهند.سپید