کد خبر: ۱۵۸۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۱۸ تير ۱۳۹۶ - 2017July 09
وقتی‌که میزان بارش باران کم است، گردوخاک هوایی، گرده‌ها و آلاینده‌هایی همچون فلوئوروکربن‌ها و حتی مدفوع حیوانی دام‌ها برای مدتی بیشتری در هوا باقی می‌مانند. چنین چیزی نه‌تنها باعث تشدید آلرژی‌ها می‌شود و چشم و گوش‌ها را تحریک می‌کند، بلکه علائم افراد مبتلابه بیماری‌های تنفسی مزمن همچون آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه را بدتر می‌کند.
شفا آنلاین:خشک‌سالی باعث پژمرده شدن محصولات، بالا رفتن قیمت محصولات غذایی و کاهش دسترسی به غذاها می‌شود. علاوه بر این، سطح آب پایین می‌آید و زمین‌ها بایر می‌شوند و مردم دچار مشکلات سلامتی می‌شوند و روی اقتصاد اثر گذاشته می‌شود. با توجه به تاثیر خشک‌سالی<Drought> روی سلامتی در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که خشک‌سالی چگونه می‌تواند روی سلامتی شما اثر بگذارد.
خشک‌سالی و کیفیت هوا
به گزارش شفا آنلاین:وقتی‌که میزان بارش باران کم است، گردوخاک هوایی، گرده‌ها و آلاینده‌هایی همچون فلوئوروکربن‌ها و حتی مدفوع حیوانی دام‌ها برای مدتی بیشتری در هوا باقی می‌مانند. چنین چیزی نه‌تنها باعث تشدید آلرژی‌ها می‌شود و چشم و گوش‌ها را تحریک می‌کند، بلکه علائم افراد مبتلابه بیماری‌های تنفسی مزمن همچون آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه را بدتر می‌کند. دود آتش‌سوزی ناشی از خشک‌سالی خطر مشکلات دیگری همچون ابتلا به برونشیت و سینه‌پهلو را افزایش می‌دهد. شرایط خشک‌سالی میزان قارچ کوکسیدوایدیس ایمیتیس
(‌Coccidiodes immitis) هوایی را افزایش می‌دهد که می‌تواند باعث تب دره (valley fever)، یک عفونت تنفسی مرگبار، شود.
خشک‌سالی و بهداشت
حفاظت از آب از اولویت مناطقی محسوب می‌شود که درگیر خشک‌سالی هستند. جنبه منفی صرفه‌جویی در آب این است که فرد نمی‌تواند فعالیت‌های بهداشتی همچون شست‌وشوی دست و ظرف را به‌خوبی انجام دهد و همین امر انتشار میکروب‌ها را افزایش می‌دهد. باکتری‌هایی همچون ای کولای (E coli) و سالمونلا (Salmonella) و ویروس‌هایی همچون روتاویروس (Rotavirus) و نوروویروس (Norovirus) موجب عواقب سلامتی ناخوشایندی همچون حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی شکمی، اسهال و مشکلات تنفسی می‌شوند.
کاهش شست‌وشوی دست و ظرف انتشار شخص به شخص باکتری‌ها و ویروس‌ها را افزایش می‌دهد. مرکز کنترل و پیشگیری از آمریکا یادآوری می‌کند: «تلاش‌های انجام گیرنده در جهت حفظ آب نباید مانع بهداشت مناسب شوند.» افرادی که دارای آب محدود هستند می‌توانند برای اطمینان از ضدعفونی شدن دست‌های خود از یک ضدعفونی‌کننده الکل محور نیز استفاده کنند. گروه سلامت دانشگاه نیومکزیکو توصیه می‌کند که پیش از شستن ظرف‌ها به مدت 5 دقیقه آن‌ها را در محلول آب و سفیدکننده خیس کنید تا باکتری‌های ایجادکننده بیماری ناشی از غذا را از بین ببرید.
خشک‌سالی و مراقبت‌های ویژه
ازآنجایی‌که آب برای تولید برق حیاتی است، گرما و خشک‌سالی از نگرانی‌های اصلی بیمارستان‌ها و کلینیک‌هایی هستند که برای سالم نگه‌داشتن بیماران خود به تامین دائمی آب نیاز دارند. جدا از موضوع برق، در بیمارستان آب زیادی مصرف می‌شود. برای مثال، بیماران به آب آشامیدنی نیاز دارند و برای ضدعفونی کردن وسایل باید از آب استفاده کرد.
خشک‌سالی و بیماری ناشی از پشه
شاید این فکر معقول باشد که در هنگام خشک‌سالی تعداد پشه‌ها کم است، چون پشه‌ها در شرایط مرطوب تخم‌کشی می‌کنند. اما نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که دماهای بالا شرایط مطلوبی را برای پشه‌های ناقل ویروس نیل غربی فراهم می‌آورند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا می‌گوید که بهترین راه برای محافظت از خود در برابر ویروس نیل غربی این است که از ماده ضد حشره استفاده کنید یا در هنگام سپیده‌دم یا غروب که پشه‌ها فعال هستند از رفتن به بیرون خودداری کنید.
خشک‌سالی و آتش‌سوزی
آتش‌سوزی در جنگل‌ها یکی از اثرات خشک‌سالی است که می‌تواند اثرات جانی و مالی برای افراد ساکن در نواحی نزدیک به جنگل به بار آورد. دود ناشی از آتش‌سوزی نه‌تنها برای افراد مبتلابه آسم بلکه برای افراد مبتلابه مشکلات تنفسی هم مضر است. دود آتش‌سوزی جنگل‌ها حاوی گازهایی همچون کربن دی‌اکسید و ذره‌های کوچکی از درخت‌ها و دیگر گیاهان سوخته هستند. دود می‌تواند منجر به مشکلات ریوی و سینوسی و سردردها و همچنین درد سینه و افزایش ضربان قلب در افراد مبتلابه بیماری قلبی شود. علاوه بر این، دود می‌تواند در افراد مبتلابه مشکلات قلبی منجر به تنگی نفس و سرفه شدید شود. دود چشم‌ها را تحریک می‌کند و دید را کاهش می‌دهد و درنتیجه برای راننده‌ها و خلبان‌ها خطر می‌آفریند.
خشک‌سالی و آسیب
وقتی‌که خشک‌سالی فرامی‌رسد، مسئولان شهرها استخر دارها را از پر کردن آب استخر منع می‌کنند و درنتیجه مردم برای خنک کردن خود به رودخانه‌ها و برکه‌ها می‌روند. آب گرم و راکد موجود در استخرها، برکه‌های و حتی رودخانه‌ها باعث افزایش سطح مواد آلاینده و کاهش سطح اکسیژن در آب می‌شود و چنین آبی محیط مناسبی را برای رشد و تولید باکتری‌های بیماری‌زا همچون پروتوزوا (protozoa) فراهم می‌آورد.
خشک‌سالی و سلامت روانی
خشک‌سالی می‌تواند موجب استرس، اضطراب و افسردگی شود. تاثیر مالی خشک‌سالی روی کشاورزها و افرادی که روی زمین کار می‌کنند می‌تواند ویرانگر باشد. علاوه بر این، استرس و اضطراب ناشی از خشک‌سالی با استرس و اضطراب ناشی از دیگر بلایای طبیعی متفاوت است. اداره سلامت عمومی ایالت میوزری آمریکا می‌گوید: «استرس ناشی از خشک‌سالی باگذشت زمان زیاد می‌شود و تبدیل به بک مشکل مزمن می‌شود و همین افزایش تدریجی باعث می‌شود که زیاد چشمگیر به نظر نرسد.» مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا می‌گوید که استرس و افسردگی ناشی از خشک‌سالی می‌تواند باعث افزایش میزان خودکشی در مناطق وابسته به کشاورزی شود.
خشک‌سالی و استرس گرمایی
جوانان و سالخورده‌ها بیشتر در معرض خطر استرس گرمایی شامل خستگی ناشی از گرما و گرمازدگی هستند. سالخورده‌ها بیشتر در معرض استرس گرمایی هستند، چون بدن آن‌ها توانایی لازم برای وفق دادن خود با گرما را ندارد و اکثر سالخورده‌ها داروهایی را مصرف می‌کنند که می‌توانند در سیستم تنظیم دمای بدن آن‌ها اختلال ایجاد کنند. از علائم استرس گرمایی می‌توان به احساس گرما، قرمزی پوست، پوست خشک، نبض سریع، سرگیجه، گرفتگی عضلات، حالت تهوع و غش اشاره کرد.
سپید
everydayhealth
برچسب ها: خسکسالی ، سلامتی ، آلاینده
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: