کد خبر: ۱۵۸۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۱۶ تير ۱۳۹۶ - 2017July 07
در هرجامعه ای خانواده ها پرشکوفا شوند آن جامعه سالم تر و متعالی تر خواهد بود و غایت تاسیس خانواده که با ازدواج آغاز می شود برای رسیدن به کمال آرامش و تجربه و خوشبختی است
شفا آنلاین>اجتماعی>عضو هیات امنای جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، با تاکید براینکه، سیگارسرنخ بسیاری از آسیب های زیستی و اجتماعی در جوامع محسوب می شود، تشکیل یک نهاد مقتدر برای حمایت همه جانبه از کانون مقدس خانواده را به صلاح جامعه دانست.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر غلامعلی افروز روز جمعه در سخنرانی پیش ازخطبه های نمازجمعه تهران به مناسبت هفته بدون دخانیات(Tobacco)، خانواده و حقوق سلامت زیستی و عاطفی فرزندان با اشاره به اینکه، خانواده تنها نهاد فطری، طبیعی و بی بدیل و جاودانه انسان است اظهارکرد: همه نهادها و سازمان ها در واقع برای خانواده ایجاد میشوند و همه آنها بایستی برای خانواده بخواهیم.

وی با تاکید براینکه، کودک، نوجوان زن، مرد و سالمند همه بایستی در خانواده دیده شوند افزود: درواقع وجود همه کارگزاران و تاسیس نهادها و سازمان ها برای استحکام و تعالی خانواده است.

عضو هیات امنای جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات یادآورشد: در هرجامعه ای خانواده ها پرشکوفا شوند آن جامعه سالم تر و متعالی تر خواهد بود و غایت تاسیس خانواده که با ازدواج (Marriage) آغاز می شود برای رسیدن به کمال آرامش و تجربه و خوشبختی است.

وی همچنین گفت: خانواده در آموزه های دینی همانند باغ و بوستان پرطراوتی است که در آن باغ مادرها باغبان دل آرام و پدران سنگربان حمایت بخش و فرزندان نیز گل ها و میوه های این خانواده می باشند.

دکتر افروز با بیان اینکه، اصل دهم قانون اساسی مقرر داشته است که محور همه برنامه های کشور برای تاسیس بهنگام و تحکیم و استواری خانواده باشد، افزود: شاید صلاح بر این باشد که نهاد اساسی و یک وزارتخانه مقتدری همچون نهاد خانواده برای ایجاد هماهنگی های لازم در جهت حمایت همه جانبه، حقوقی، روانشناختی و مشاوره ای برای خانواده ایجاد شود.

وی با بیان اینکه، خانواده همیشه بایستی پرطراوت باشد و برای اعضاء مطهر، پرصفا و آرامش بخش بماند، گفت: در خانواده پرطراوت دیدار پدر و مادر زیبا است و هر موقع همدیگر را می بینند احساس می کنند بعد از خدواند مهربان بهترین را زیارت می کنند.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه، پدرها و مادرها بایستی محبوب ترین آدمها برای فرزندان باشند گفت:خانواده بایستی برای همه پرجاذبه و سکوی آرامش باشد و همه دوست داشته باشند وجودشان در اقیانوس آرام خانواده مصفا شود.

** داشتن امنیت کامل در خانواده حق بچه ها است
افروز در ادامه با تاکید براینکه، بایستی در خانواده حقوق زیستی، عاطفی و شناختی بچه ها تامین شود، گفت: بچه ها حق دارند که پدرمادر را دوست داشته باشند و آنها حق دارند که پدرمادرشان دوست داشتنی و محبوب باشد.

وی ادامه داد: بچه ها حق دارند در خانواده ای زندگی کنند که آن خانواده امنیت اقتصادی، اجتماعی، غذایی و خدماتی داشته باشد و بایستی نهادها این امنیت را برای خانواده تامین کنند.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه، خاواده بایستی از هرگونه آفت و سم مبرا باشد گفت:در خانواده هایی که برای اعضاء دیگر خانواده یا مهمان زیرسیگاری می گذارند در واقع به باغ پرطراوت خانواده آسیب می رسانند.

وی ادامه داد:هیچ کس حق ندارد سلامت زیستی و سلامت شناختی و عاطفی بچه ها را با دود سیگار خدشه دار کند، چراکه دود سیگار در خانواده ها آفت رشد و طراوت باغ خانواده است.

افروز بیان کرد:دود سیگار علاوه براینکه، قلب را مختل می کند و به ریه، قدرت بینایی، شنوایی و ظرفیت هوشی و پوست کودکان و نوجوانان آسیب می رساند، گفت: مصرف دخانیات در واقع مرگ زودرس را بدنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه، دود سیگار دو هزار ماده سمی دارد گفت: سیگار بچه ها را مضطرب و پریشان می کند و خانواده ها بدانند که سلامت همسر و فرزند مهم تر از مهمانی است که جلوی آن سیگار و جاسیگاری می گذاریم.

عضو هیات امنای جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با بیان اینکه، مصرف دخانیات یک رفتار ناشایست و ترک تدریجی آنهم معنا ندارد گفت: سیگار به دلیل اینکه یک رفتار زشت محسوب می شود بایستی به یکباره نسبت به ترک آن اقدام کرد، ترس نداشته باشید سکته نخواهید کرد و اتفاقی نخواهد افتاد.

وی با بیان اینکه، بسیاری در جامعه جهانی در حال حاضر قربانی سیگار شده اند گفت: تحقیقات نشان داده است که در بین دو قلوهایی که یکی سیگار کشیده و دیگری نکشیده آن فردی که سیگار می کشیده تا 10 سال زودتر دچار مرگ شده است.

**مصرف دخانیات دور از شان اساتید و معلمان جامعه است
افروز همچنین مصرف دخانیات از سوی جامعه علمی کشور به خصوص اساتید دانشگاه، حوزه و معلمان خردمند و فرزانه در گستره آموزش و پرورش را دور از شان آنان دانست و گفت: معلمی در واقع یعنی درستی، پاکی و الگوی بهترین ها بودن است.

وی با تقبیح مصرف دخانیات از سوی پدران و بزرگسالان در برابر بچه ها اظهارکرد: در واقع مطالعات اجتماعی بیانگر آن است که مصرف سیگار آغاز احتمال ابتلاء به مواد مخدر و ناهنجاری ها و زندان و آغاز رفتارهای ناشایست است.

وی با اشاره به اینکه، گاهی کودکان با استفاده از مداد و خودکار رفتارهایی همچون ادای سیگار کشیدن را از خود بروز می دهند، گفت: این بچه اگر بزرگ شود به احتمال زیاد سیگاری خواهد شد و سیگار سرنخ بسیاری از آسیب های زیستی، روانی و اجتماعی است.

** سیگار مقدمه اعتیاد و بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی
افروزهمچنین با اشاره به تحقیقت انجام شده بر روی نوجوانان آسیب دیده در کانون اصلاح و تربیت گفت: بچه های این کانون حداقل 90 درصد تجربه سیگار کشیدن داشته اند و دارند، ضمن اینکه اگر فردا قرار باشد نوجوانی برود کانون محبوس شود به احتمال بسیار زیاد یکی از این سیگاری ها خواهد بود.

وی ادامه داد:همین سیگار مقدمه مصرف انواع مخدرها از جمله تریاک، حشیش، شیشه، گل و کرک است و اعتیاد(Addiction) درصد بسیاری از معتادان جامعه با مصرف یک نخ سیگار آغاز شده است.

عضو هیات امنای جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با اشاره به اینکه، مصرف سیگار در حقیقت یک یادگار استعماری و استثماری است اظهارکرد: مصرف سیگار برای همه جوانان مضر است و آلودگی فکری و روانی در خانواده ها بدنبال خواهد داشت.

افروز با تاکید براینکه، ما برای اداره صحیح جامعه و ساختن آینده نظام جمهوری اسلامی به نسلی سالم، صالح و پویا نیازمندیم گفت: همه برای ساختن جامعه بدون سیگار مسئول هستیم و بایستی آمر به معروف و ناهی از منکر باشیم و برای این مهم ابتدا از خانواده خود شروع کنیم.
برچسب ها: سیگار ، اعتیاد ، خانواده
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: