کد خبر: ۱۵۷۹۲۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۵ تير ۱۳۹۶ - 2017July 06
تحقیقات نشان می‌دهند که رفت‌وآمد روزانه طولانی، کارفرماهای سلطه‌جو و حتی همکارهای نامناسب می‌توانند سطوح استرس را بالا ببرند که همین بالا رفتن سطوح استرس خطر افسردگی، مشکلات خواب و دیگر مشکلات را افزایش می‌دهد. در حقیقت، داشتن یک شغل مزیت‌های سلامتی نیز دارد.
شفا آنلاین:صرفا کارمندها نیستند که درباره کار یکنواخت و طولانی روزانه خود غر می‌زنند. محققان نیز به‌طور مستمر در مورد یافته‌هایی گزارش می‌دهند که براساس آن‌ها ساعات کاری برای سلامتی ما مضر هستند.

به گزارش شفا آنلاین:تحقیقات نشان می‌دهند که رفت‌وآمد روزانه طولانی، کارفرماهای سلطه‌جو و حتی همکارهای نامناسب می‌توانند سطوح استرس<Stress levels> را بالا ببرند که همین بالا رفتن سطوح استرس خطر افسردگی، مشکلات خواب و دیگر مشکلات را افزایش می‌دهد. در حقیقت، داشتن یک شغل مزیت‌های سلامتی نیز دارد. به عقیده پروژه طول عمر (Longevity Project)- یک تحقیق طولانی‌مدت اخیر- شرکت‌کننده‌هایی که بیشتر از همه هر روز در مسیر رفت‌وآمد به محل کار خود بودند و بیشتر از همه کار می‌کردند طول عمر بیشتری داشتند. اما دلیل طول عمر بیشتر این افراد چیست؟ شاید بتوان علاقه به شغل موردنظر را دلیل طول عمر بیشتر این افراد دانست. به‌طورکلی، یک شغل مناسب می‌تواند باعث افزایش شادی فرد شود. به همین دلیل در این مقاله به 10 انتخاب شغلی برتر اشاره می‌کنیم که می‌توانند باعث شادی بیشتر و درنتیجه سلامتی بیشتر شوند.
روحانی: عمل کردن به موعظه‌های خود
به عقیده مرکز تحقیقاتی نظر ملی در دانشگاه شیکاگو، عنوان رضایت‌بخش‌ترین شغل در میان مردم آمریکا به روحانی‌ها یا همان کشیش‌ها تعلق دارد. نظرسنجی معروف به نظرسنجی اجتماعی عمومی (Genera- Socia- Survey;GSS) جامع‌ترین نظرسنجی ملی در مورد بهترین شغل‌ها ازنظر مردم است و یافته‌های اخیر این نظرسنجی نشان می‌دهند که 87 درصد از افرادی که مراقب معنوی یا روحانی بودند از شغل خود رضایت بالایی داشتند. این رضایت شغلی آن‌ها هفت درصد بیشتر از رضایت شغلی در میان دیگر گروه‌های نظرسنجی بود. اما چرا روحانی‌ها رضایت بیشتری از شغل خوددارند؟ ظاهرا شغل‌هایی که دربرگیرنده آموزش، مراقبت و محافظت از دیگران هستند تاثیر هیجانی مثبتی روی فرد دارند.
آتش‌نشان‌ها: رها کردن بی‌تحرکی شغل‌ پشت میزی
شاید فکر نمی‌کردید که شغل‌های خطرناکی همچون آتش‌نشانی در زمره یکی از رضایت‌بخش‌ترین شغل‌ها در میان مردم باشند. اما بر اساس نظرسنجی اجتماعی عمومی (GSS) 80 درصد از آتش‌نشان‌ها شغل خود را دوست دارند. در حقیقت، در تحقیق دیگری، نظرسنجی ملی در مورد مصرف دارو و سلامتی (Nationa- Survey o- Drug Use and Health;NSDUH)، محققان دریافتند که شغل‌های خدماتی محافظتی همراه با خطر بسیار پایین افسردگی هستند. به‌طورکلی، کمک به دیگران یکی از بزرگ‌ترین تقویت‌کننده‌های سلامت عاطفی است.
روان‌شناس‌ها: خوشحال‌تر کردن مردم و خود
اخیرا در ژورنال Perspective of Psychologica- Science تحقیقی به چاپ رسید که بر اساس آن چشم‌انداز حقوق برای افراد تحصیل‌کرده در رشته‌های روانشناسی اندکی مایوس‌کننده است. باوجوداین، حرفه روانشناسی غالبا باعث کاهش میزان افسردگی می‌شود و رضایت شغلی فرد را افزایش می‌دهد. به عقیده نظرسنجی ملی در مورد مصرف دارو و سلامتی (NSDUH)، خطر سالانه علائم افسردگی در میان افراد دارای شغل‌های تمام‌وقت حدود 7 درصد است، درحالی‌که خطر سالانه علائم افسردگی در میان متخصص‌های علم اجتماعی همچون روان‌شناس‌ها تنها 4.4 درصد است. علاوه بر این، در نظرسنجی GSS نیز روان‌شناس‌ها جایگاه بالایی را کسب کردند، به‌طوری‌که 67 درصد از آن‌ها گفتند که یک شغل بسیار رضایت‌بخش دارند.
معلم‌ها: باز کردن چشم دیگران
بر اساس نظرسنجی GSS حدود 70 درصد از معلم‌ها و مدیرهای آموزشی گفتند که شغل آن‌ها بسیار رضایت‌بخش است. اما در حقیقت وقتی‌که بحث خطر افسردگی مطرح می‌شود نمره معلم‌ها بیشتر از حد متوسط است. به‌عبارت‌دیگر، ازآنجایی‌که معلمی شغل بسیار پرزحمتی است و حقوق اکثر معلم‌ها پایین است در معرض خطر افسردگی نیز هستند.
پزشک‌ها: متوقف کردن عذاب دیگران
بر اساس نظرسنجی اخیر مرکز تحقیقاتی Gallup 79 درصد از افراد دارای شغل با درآمد بالا همچون پزشک‌ها می‌گویند که شغل رضایت بخشی دارند. باوجوداین، اگرچه افراد متخصص درزمینه مراقبت از سلامتی یا همان پزشک‌ها هم ازنظر مالی و هم ازنظر هیجانی از شغل خود بهره کافی می‌برند، اما این را باید گفت که چنین شغلی می‌تواند تاثیر هیجانی منفی نیز روی آن‌ها داشته باشد، به‌طوری‌که نمره خطر افسردگی در میان کارمندهای مراقبت از سلامتی بالاتر از حد متوسط است.
کارگرهای نگهداری: آقا یا خانم تعمیرکار بودن
بر اساس نتایج تحقیق دو استاد دانشگاه پرینستون یک شغل با حقوق بالا همواره تضمین‌کننده سلامت هیجانی خوب نیست. این دو استاد دانشگاه پرینستون دریافتند که وقتی درآمد خانواده به سطح خوب یا مکفی می‌رسد، با پول نمی‌توان شادی را خرید. آمریکایی‌های شاغل در کارهای نصب و تعمیر معمولا در بالای لیست افراد با درآمد بالا قرار ندارند، اما بر اساس نظرسنجی NSDUH خطر افسردگی در میان این افراد در کمترین حد است و بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقاتی Gallup 73 درصد از افراد دارای این شغل‌ها می‌گویند که بهترین شغل را دارند.
صاحبان کسب‌وکار: کارفرمای خود بودن
کدام‌یک از انتخاب‌های شغلی آزادی تصمیم‌گیری، امنیت شغلی و احتمال کسب درآمد بالا را به شما می‌دهند؟ بر اساس نظرسنجی Gallup داشتن کسب‌وکار خود در جایگاه رضایت‌بخش‌ترین شغل قرار گرفت. بر اساس این نظرسنجی 87 درصد از افرادی که کسب‌وکار خود را داشتند گفتند که شغل مطلوبی را دارند. سن یکی از عواملی است که در رضایت‌بخش بودن این مشاغل دخیل است، چون اکثر صاحبان کسب‌وکار سن بالایی دارند و نظرسنجی Gallup نشان می‌دهد که با افزایش سن رضایت شغلی افزایش می‌یابد.
مشاغل فضای باز: رفتن به هوای آزاد
حتما چیزی در هوای تازه وجود دارد که باعث بهبود سلامت هیجانی می‌شود. بر اساس نظرسنجی Gallup 82 درصد از افرادی که در کشاورزی، جنگلداری و ماهی گیری فعالیت می‌کنند گفتند که شغل مطلوبی را دارند. علاوه بر این، خطر سالانه افسردگی در میان این افراد تنها 5.6 درصد است که کمتر از درصد متوسط ملی برای کارگرهای تمام‌وقت (7 درصد) است. بودن در فضای باز و بهره بردن از هوای تازه تاثیر زیادی روی سلامتی هیجانی چنین کارمندهایی دارد.
مشاغل خلاق: استادکار شدن
اگر استعدادی دارید آن را پرورش دهید. تحقیقات نشان می‌دهند که خلق یک‌چیز باارزش برای زندگی خود می‌تواند برای سلامت هیجانی شما معجزه کند. بر اساس نظرسنجی GSS 74 درصد از نویسنده‌ها،67 درصد از مجسمه‌سازها و 67 درصد از نقاش‌ها می‌گویند که از شغل خود بسیار راضی هستند. علاوه بر این، مشاغل خلاق این امکان را به شما می‌دهند که آزادانه خود را بیان دارید که همین امر می‌تواند اثر مثبت هیجانی روی شما داشته باشد.
مهندس‌ها و معمارها: طراحی نقشه
مهندس‌ها و معمارها نیز از استعدادهای خلاق خود در جهت خوب استفاده می‌کنند و همین امر باعث شده است که بر اساس نظرسنجی NSDUH خطر افسردگی در میان مهندس‌ها و معمارها پایین باشد. در پایان باید گفت که اگرچه «بهترین شغل» وجود ندارد، اما برای هر فردی یک شغل به‌عنوان بهترین شغل است. تنها فرد باید از اولین راز کارمندهای خوشحال پیروی کند. اولین راز کارمندهای خوشحال این است: چیزی را که دوست دارید انجام دهید، به‌طوری‌که این چیز برای دیگران هم سودمند باشد. سپید

everydayhealth
برچسب ها: شغل ، شادی ، استرس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: