کد خبر: ۱۵۷۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۱۲ تير ۱۳۹۶ - 2017July 03
درد صورت از یک یا چند شاخه عصب سه قلو که حامل پیام های حسی از صورت به مغز هستند، ایجاد می شود.
شفا آنلاین>سلامت>نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که رادیوسرجری یا جراحی با امواج رادیویی، موجب کاهش افسردگی(Depression) و بهبود کیفیت زندگی مبتلایان به درد صورت می شود و پزشکان باید این شیوه درمانی را زودتر برای این بیماران در نظر بگیرند.

به گزارش شفا آنلاین، 'درد صورت' از یک یا چند شاخه عصب سه قلو که حامل پیام های حسی از صورت به مغز هستند، ایجاد می شود.

درد اغلب در عصب فک بالا که در امتداد استخوان گونه، بینی، لب و دندان های بالا قرار دارد، احساس می شود. محل دیگر ایجاد درد عصب فک پایین است که پایین گونه، لب پایین و فک را تحت تأثیر قرار می دهد. در اغلب موارد درد صورت به یک سمت آن محدود می شود.

اما به گفته محققان درمانگاه 'کلیولند' در آمریکا ، در نظر گرفتن فوری رادیوسرجری برای مبتلایان به درد صورت، تفاوت زیادی در زندگی آنها ایجاد می کند.در این تحقیق جدید، مشخص شد که رادیوسرجری به تقویت کیفیت زندگی بیماران مبتلا به درد صورت یا 'نورالژی عصب سه‌ قلو' ( Trigeminal neuralgia ) کمک می کند و میزان افسردگی(Depression) آنها را که اغلب به خاطر عوارض جانبی سایر درمان ها تشدید می شود، کاهش می دهد.

به گفته محققان، درد صورت، نورالژی عصب سه‌قلو یا پی‌درد سه‌قلو( TN)، دردی حمله‌ای، ناگهانی و برق آسا در ناحیه یک یا دو شاخه عصب سه قلو در صورت است. برخی شرایط مانند جویدن و یا حتی وزش باد می تواند موجب تحریک حملات بیماری شود اما وقوع تصادفی آنها نیز ممکن است.

اگر میزان درد را در مقیاس یک تا 10 در نظر بگیریم، بیماران مبتلا به TN اغلب میزان درد خود را 15 -- خارج از این مقیاس -- توصیف می کنند. این بیماری اغلب با داروهای ضد صرع درمان می شود؛ هر چند این داروها می توانند موجب کاهش درد شوند اما بیماران را کسل و خسته می کنند و در نیتجه، بر کیفیت زندگی آنها تاثیر می گذارد، به طوری که موجب ابتلای آنان به افسردگی می شود و از رانندگی کردن، کار کردن و یا حتی خارج شدن از خانه باز می دارد.

اما بر اساس نتایج این مطالعه جدید، رادیوسرجری که معمولا به عنوان یک درمان درجه دوم پس از دارودرمانی استفاده می شود، به تقویت کیفیت زندگی و کاهش میزان افسردگی بیماران مبتلا به TN کمک می کند.

رادیوسرجری، به شیوه ای برای درمان فیزیکی عصب با استفاده از پرتو اطلاق می شود و پزشکان با استفاده از رادیو سرجری استریوتاکتیک می توانند 192 پرتو را در یک نقطه متمرکز کنند. از سوی دیگر رادیوسرجری یک درمان تهاجمی نیست بنابراین به زمان بهبودی جراحی های سنتی نیازی ندارد. این درمان کمتر از یک ساعت طول می کشد و به بی هوشی نیازی ندارد.
برچسب ها: سلامت ، بیماران ، افسردگی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: